Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är det någon av er andra som lirar solo på keyboard? Vad använder ni för prylar?

Ni har kanske hört Jordan Rudess i dream theater, han använder ofta sin Kurzweil K2600 till hans solon, men en sådan är så in i satans dyr...

Keyboarden måste givetvis ha någon form av pitchhjul och en sweep-pitch-matta-grejj-vaddomnuheter...

Jag lägger nog ut max 10.000.

tacksam för förslag! (någon kanske har något beggat...?)

/Erik

Redigerat av Dawnage
Annons
Postat

Tjena!

Jag kör på en Yamaha Sy-77! Jag tycker den har tokskönt klav för shreddiga saker typ som Jordan och Jens Johansson etc. Det är juh en gammal räv lixom och har inte så fräscha ljud men då är det bara å tjacka externa synthar i rackform t.ex. eller använda mjukvaru synthar!

Den har ett pitchhjul och två modhjul! Använd av bl.a David Paiche (Toto) och Mats Olauson (Yngwie)! jag tycker den är mys!

Postat
Keyboarden måste givetvis ha någon form av pitchhjul och en sweep-pitch-matta-grejj-vaddomnuheter...

Kanske du menar en ribbon controller? Dom är inte så vanliga på keyboards som man kanske kan tro, även fast dom är himla trevliga att använda. Vanligare på nyare keyboards i den något högre prisklassen, tycker jag det verkar som. Jag är en sån där person som känner mig lite oförstående inför musiker som vill ha grejer som deras idoler använder, utan att de känner folk som faktiskt använder grejerna och tycker de är bra. Fast sen är å andra sidan K2600:an himla fin. K2500 är liknande och inte heller dålig. K2000 är gammal nu, men fortfarande ett bra keyboard, som däremot saknar ribbon controller.

Postat (redigerat)

Varför jag ser en K2600 som en drömkeyboard är därför att den har alla tekniska funktioner jag behöver (och mer därtill), låter riktigt bra på demon som jag har laddat hem från kurzweils hemsida, och den går uppenbarligen att spela på! Jag är absolut inte en sån som köper mina idolers utrustning utan att blinka, men jag ser ingen anledning att inte dräggla efter en k2600!

dock har jag ju inte råd, så jag är tacksam efter fler förslag på billigare solokeyboards!

Japp, ribbonkontroller heter det 😄 En sådan skulle sitta fint, måste jag lägga ut mer så väntar jag tills jag har råd.

tack.

Redigerat av Dawnage
Postat
Varför jag ser en K2600 som en drömkeyboard är därför att den har alla tekniska funktioner jag behöver (och mer därtill), låter riktigt bra på demon som jag har laddat hem från kurzweils hemsida, och den går uppenbarligen att spela på! Jag är absolut inte en sån som köper mina idolers utrustning utan att blinka, men jag ser ingen anledning att inte dräggla efter en k2600!

dock har jag ju inte råd, så jag är tacksam efter fler förslag på billigare solokeyboards!

Japp, ribbonkontroller heter det 😄 En sådan skulle sitta fint, måste jag lägga ut mer så väntar jag tills jag har råd.

tack.

Yamaha MOTIF (orginalvarianten, inte ES) går att få tag på under 10.000 spänn, och den funkar till det mesta.

Av de synthar jag har (och har haft) så är det min MOTIF och min XP-30 som fått jobba mest.... säljer dem aldrig!

• 5 månader senare...
Postat (redigerat)

Men originalversionen på MOTIF har väl iofs ingen ribbon-kontroll? Annars verkar den väldigt bra

Redigerat av ZeGeR

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.