Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tror som Claes att det mest är en känslomässig aspekt! Är faktiskt inte särskilt svårt att sjunga med båda lurarna på öronen!

(Majken är ju smart på riktigt 😏!)

Annons
Postat

Det är skitsvårt för dom som jobbat på ett visst sätt i kanske 25 år att plötsligt byta. Själv har jag skitsvårt att intonera när jag inte hör mig själv akustiskt. Alla rutinerade vokalister har sina egenheter och som tekniker eller producent är det bara att anpassa sig. Målet är väl att det ska bli bästa möjliga sång? Då måste den som sjunger ha dom bästa förutsättningarna, och de problem som uppstår får ju producent och tekniker lösa på bästa möjliga sätt. Det finns oändligt många ljudtekniker som inte riktigt fattat detta, och det är ju dom som sitter bittra och rattar punkband bestående av arga 14-åringar på nån fritidsgård.

Postat (redigerat)

Kan hålla med Claes om att många gröngölingar tror att man antingen måste lyssna med bara ena örat, eller i vissa fall ha båda lurarna på och samtidigt hålla i en lur med handen för att de har sett proffs göra det på TV, det är väldigt lustigt.

Men! Som vacUm säger, om en sångare/sångerska är bekväm att ha lurarna på ett visst sätt, med en viss mix i öronen så tycker jag att man ska försöka anpassa sig efter det. Då gör vokalisten bäst ifrån sig.

Edit: Stavfel

Redigerat av teddawid
Postat (redigerat)
Det är skitsvårt för dom som jobbat på ett visst sätt i kanske 25 år att plötsligt byta. Alla rutinerade vokalister har sina

egenheter och som tekniker eller producent är det bara att anpassa sig. Målet är väl att det ska bli bästa möjliga sång?

Självfallet, men det är inte riktigt det vi pratar om, du besvarar inlägg som ingen skrivit 🙂!

Det finns massa geniala pianister som håller sina händer som om dom hade kramp och det är för sent att ändra, dock förändrar ju

inte detta att det på alla sätt optimala är att ha kupad, avslappnad handföring, i alla fall prova det innan man kör sin kramp-style!"

Redigerat av Hans
Postat

Det är klart, att det är svårt at vänja sig av med dåliga vanor som man har dragits med i åtskilliga år - men jag menar ändå att alla kan vänja sig väldigt snabbt vid att monitorlyssna med lurarna på ordentligt (om bara viljan finns) - och göra en precis lika bra insats som om de fortsätter med sina dåliga vanor.

Om man som ljudtekniker skulle tvingas hantera det på annat sätt för att en viss vokalist inte klarar av att sjunga bra annars, så måste man förstås lösa det också - och självklart är det viktigare att få en bra tagning än att få bort allt läckage. 🙂

Postat
Målet är väl att det ska bli bästa möjliga sång?

Tror det här är kärnfrågan i diskussionen.

Blir det bästa möjliga sångprestation med lurarna på sniskan (som i Vacums exempel) så blir det ju plötsligt ett problem om ljudteknikern tycker att tagningen inte håller rent tekniskt.

En duktig tekniker har förhoppningsvis flera lösningar på problemet. Claes presenterade ett (monitorer och sång + fasvända monitorer), Vacum ett (köpa läackaget och gå vidare) och Majken två (EQ'a läckaget före inspelning eller muta den öppna luren).

Se så lär er snabbt de här tipsen och kom sedan på ytterligare några tips att ha i bakfickan! Diskussionen slutförd! ... eller? 🙂

Postat
Det är skitsvårt för dom som jobbat på ett visst sätt i kanske 25 år att plötsligt byta. Alla rutinerade vokalister har sina

egenheter och som tekniker eller producent är det bara att anpassa sig. Målet är väl att det ska bli bästa möjliga sång?

Självfallet, men det är inte riktigt det vi pratar om, du besvarar inlägg som ingen skrivit 🙂!

!? Du skrev ju att det mest är en känslomässig aspekt. Jag håller inte med. Du får tillbaka övertonerna på ett helt annat sätt om du är i ett rum. Det får du inte med båda lurarna på (möjligtvis om du har reverb på, men det blir inte samma sak ändå).

Fast givetvis är det en fråga om vana. En klassisk sångare skulle ha massa problem med att sjunga med lurar första gången, och visst kan man säkert lära sig att sjunga bra med båda på. Men sånt hinner man kanske inte riktigt med att träna upp under en inspelningsdag.

Postat (redigerat)
Det är klart, att det är svårt at vänja sig av med dåliga vanor som man har dragits med i åtskilliga år - men jag menar ändå att alla kan vänja sig väldigt snabbt vid att monitorlyssna med lurarna på ordentligt (om bara viljan finns) - och göra en precis lika bra insats som om de fortsätter med sina dåliga vanor.

Om man som ljudtekniker skulle tvingas hantera det på annat sätt för att en viss vokalist inte klarar av att sjunga bra annars, så måste man förstås lösa det också - och självklart är det viktigare att få en bra tagning än att få bort allt läckage. 🙂

Så vilket av alternativen skulle du välja? Du har (vi är generösa) fru Cassidy tillgänglig en heldag och det ska läggas sång på en låt. Ett spår! Inga körer eller dubbar. Alltså, ganska gott om tid.

Med din erfarenhet måste du ju ha mött denna situationen ett antal gånger?

edit: eller rättare sagt, hur skulle du lösa problemet som producent och tekniker?

Redigerat av VacUm
Postat

Så vilket av alternativen skulle du välja? Du har (vi är generösa) fru Cassidy tillgänglig en heldag och det ska läggas sång på en låt. Ett spår! Inga körer eller dubbar. Alltså, ganska gott om tid.

Med din erfarenhet måste du ju ha mött denna situationen ett antal gånger?

edit: eller rättare sagt, hur skulle du lösa problemet som producent och tekniker?

En inspelningsdag? Då skulle hon absolut få spela in som hon är van. Snällt, va? 😉

Man ska inte träna bort dålig vanor när det är dags för inspelning. Det ska man göra när det inte är skarpt läge.

...fast vi gled ifrån den ursprungliga frågan ganska ordentligt i stridens hetta. Det handlade ju om vilka lurar som läcker så lite som möjligt - och då är det ju någon som vill spela in på "rätt" sätt, som är ute efter bra lurar för ändamålet... 😉

Postat

Jag är inte ljudtekniker men själv är det inga problem att sjunga med lurar! Med eller utan lurar kvittar!

Har inte heller stött på nån som har några problem med att sjunga i lurar, men som sagt är inte ljudtekniker

och har inte jobbat med nån som kräver sidentofflor, massör och virvlat källvatten ifrån Nya Guinea heller 🙂!

Postat (redigerat)

Grabbar, ni behöver läsa lite mer om akustik...

Det behover man alltid! Men på vilket sätt åsyftar du att något som skrivits ovanstående är felaktigt!

Att det är inga problem att sjunga med lurar! är felaktigt med hänvisning till: mask2.gif

( Ja nu har det spårat ur! Jag slutar!

- Med musikskapande? Tråkigt i så fall 😆!)

Redigerat av Hans
Postat
Grabbar, ni behöver läsa lite mer om akustik...

Tack för länken! Jovisst är det bra med akustik (läran om...), men vad hjälper det när man har ett faktiskt problem med lur-läckage i mixen?

Jag menar, har du lyckats göra en perfekt tagning med båda lurarna på glänt där läckaget, trots allt, inte hörs alls i slutmixen, då är det ju självklart inga problem! Och om förklaringen till det stavas maskering (eller vad det kan heta på svenska) spelar då egentligen ingen större roll.

Postat (redigerat)

Men grejen är att även om man inte kan höra det så låter det sämre, så på så vis kan man höra det! Om man jämför en inspelning

med respektive utan läck kommer den med läck ha något sämre ljudkvalitet! Okej ingen enorm skillnad men om man nu lägger ned

en massa pengar på att just uppnå lite högre ljudkvalitet är det ju synd om läck kommer in och drar ned slutresultatet, eller hur?

Till eventuellt prat och bi(l)ljud har jag helt annan inställning, då dom kan bidra med något medan läck enbart försämrar!

Redigerat av Hans
Postat

Värsta problemen uppstår förstås om man ändrar musiken efter att sången har lagts på - och därmed har fått med läckage från något som låter annorlunda än det gör vid slutmixen. Om inget har ändrats i musiken, så spelar lite läckage väldigt liten roll egentligen - men det är bekvämare att ha så tyst som möjligt på sångspåret (förutom sången förstås... 🙂 ).

Postat

Och idag fick jag mina HD-280 Pro. Testade dem egentligen redan på LLB-mässan men har gått och velat lite sedan dess. Slog dock till efter att jag läst att Claes, Violiner och Knop gillade dem. Så stort tack pojkar, nu slipper jag störa min flickvän sent om nätterna 😄

/Majken

Postat

Jag kan nog sälla mig till dem som har problem med FÖR täta lurar om jag ska ha dem på ordentligt vid pålägg. Det har inte ett skit att göra med att man sett ABBA med lurarna på sniskan. Det handlar om vad man "får tillbaka". Jag pitchar bättre om jag sjunger samtidigt som jag spelar (akustisk) gitarr än om jag bara gör enstaka pålägg med...å det har nog med att göra att man "känner" på ett helt annat sätt.

Sedan får var och en spela in som de vill. Oavsett läck. Mina 50 öre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.