Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tudiloo!

Har precis införskaffat delar till min nya burk, det som återstår är minnena.

Just nu finns ett moderkort ASUS P5WD2 Premium (Rekommenderat av Digidesign), och en Pentium D 820 2,8 Ghz Dualcore.

Nu när jag skaffar minnen så verkar det som att moderkortet bara tycker om ddr2-minnen. Så jag funderar lite kring det här med CAS, CL4, CL5 etc. Finns det någon här som kan förklara vad allt betyder och vad som är bäst att använda i en musikburk?

Tacksam för all hjälp!

Annons
Postat

Siffrorna har med klockcykler att göra och sådant - och kan nog vara viktiga om man planerar att överklocka - men överklocka (och därmed riskera instabilitet) vill man inte göra med en musikmaskin, så det viktiga är klockfrekvensen. Eftersom moderkortet klarar upp till 800, så kan du använda vilken hastighet du vill på DDR2 - men ju snabbare desto bättre (och dyrare... 🙁 ). Tänk också på att köpa två likadana minnesmoduler för att kunna utnyttja den lilla gratis-hastighetsvinsten med Dual Channel. Ska du ha 1GB så skaffar du alltså 2st 512MB - och inte en minnesmodul på 1GB...

Postat

Nja, utan att gå in på alla detaljer så bör du eftersträva att gå ned i CAS så mycket som möjligt.

Det är ett mått på hur snabbt minnena klarar att jobba. Väldigt (!) förenklat, hur många klockcykler de behöver för att ta emot och lämna ifrån sig data. Och det har betydelse för minnesbandbredden även om du inte överklockar. Detaljer visserligen, men "många bäckar små"...

Om man ska bygga en "high end"-dator så bör man alltså köpa så snabba minnen som möjligt (lågt värde=snabbare i detta fall) även ur detta perspektiv. Även om man inte tänker sig att överklocka.

När det gäller överklockningen håller jag med Claes, en musikdator är inte lämplig för överklockning normalt. Och nu kommer säkert nån att säga "jag har överklockat min musikdator till så och så mycket och den går sååå bra". OK säger jag, kul för dig...

Hur som helst, normalt så känner datorn av hur snabba minnen du har och ställer in sig för det, CL5, CL4 etc. Har du CL4 så ökar din minnesbandbredd, minnena klarar av att göra mera vid samma klockfrekvens, datorn blir något snabbare.

Postat

Hej!

Då har jag en fråga! De minnen jag spanat in är Kingston Value 2x1024 MB DDR2, PC4200 DDR533 à 1663:-

Om man istället skulle köpa DDR2 "High Performance" blir det antingen dubbla priset eller hälften så mycket minne!

Så frågan blir väl då om 1-2 GB "High Performance"-minne verkligen är bättre än 2-4 GB "Value"-minne?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.