Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har länge behövt ett bättre 3D kort till min PC och har fått ett erbjudande om ett ATI Radeon 9600 med 256 mb DDR men eftersom jag är kass på sånt här så undrar jag om någon kan upplysa mig om hur pass mycket bättre ovan nämnda är mot ett Geforce FX 5200 128 meg.

Är det en uppgradering eller likvärdigt typ? Kan nada om sån't här?

Annons
Postat (redigerat)

Ja hade ett Gforce FX 5200 128 mb, och blev absolut inte nöjd! 😆 Ush o fy, det vill jag aldrig se mer. Men ja har skaffat ett nytt(Radeon 9800), för kanske 2.5 år sedan och konstigt nog, så håller det prima än.

Och 9600 är ju lillebrorsan, så bättre blir det.

\D 😆

Redigerat av Danabacken
Postat

Bra topic!

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan 9550 och 9600 ? ..

(Och nej, det är inte bara "50" i skillnad 😆)

Är lite sugen på ett sådant, och de ligger ungefär på hälften av priset mot 9600 har jag sett ..

/Daniel

Postat

Vad skall ni ha korten till? Om ni har tänkt att spela nyare spel kan ni glömma dem korten direkt. Jag rekommenderar ett Geforce 6600GT för bra prestanda. Det kostar ungefär 2000:- beroende på tillverkare och försäljningsställe.

Postat
Bra topic!

(Och nej, det är inte bara "50" i skillnad 🙂)

Är lite sugen på ett sådant, och de ligger ungefär på hälften av priset mot 9600 har jag sett ..

/Daniel

Du kan glömma att spela spel med 9550. I och för sig är inte 9600 speciellt het i dagens mått mätt.

Postat
Bra topic!

/Daniel

Du kan glömma att spela spel med 9550. I och för sig är inte 9600 speciellt het i dagens mått mätt.

Nu får du inte glömma att jag spelat igenom Doom III och Doom III: Resurrection of Evil med ett ATI Radeon 9000-kort 🙂

/Daniel

Postat
Bra topic!

(Och nej, det är inte bara "50" i skillnad 😉)

/Daniel

Nu får du inte glömma att jag spelat igenom Doom III och Doom III: Resurrection of Evil med ett ATI Radeon 9000-kort 😆

/Daniel

haha... Då är du inte kräsen som jag när det gäller framerate (stabil).

Ja då kan du lika väl köra FEAR på ett 9600. Om det nu ens startar. 😆

Postat
Bra topic!

(Och nej, det är inte bara "50" i skillnad 😆)

/Daniel

Nu får du inte glömma att jag spelat igenom Doom III och Doom III: Resurrection of Evil med ett ATI Radeon 9000-kort 😄

/Daniel

Ja då kan du lika väl köra FEAR på ett 9600. Om det nu ens startar. 🙂

Tjae, 20-40 FPS räcker tycker jag. Om det blir för låg framerate så räcker det med att stänga av skuggorna 🙂..

Postat
Bra topic!

(Och nej, det är inte bara "50" i skillnad 😄)

/Daniel

Nu får du inte glömma att jag spelat igenom Doom III och Doom III: Resurrection of Evil med ett ATI Radeon 9000-kort 🙂

/Daniel

Tjae, 20-40 FPS räcker tycker jag. Om det blir för låg framerate så räcker det med att stänga av skuggorna 🙂..

20-40? Du är förmodligen miljöskadad. 😆

Vid 20 fps flyter det inget vidare. Jag absolut ingen prestandafjolla som kräver över 100 fps men runt 60 fps är skönt.

Postat
Bra topic!

/Daniel

Nu får du inte glömma att jag spelat igenom Doom III och Doom III: Resurrection of Evil med ett ATI Radeon 9000-kort 😆

/Daniel

20-40? Du är förmodligen miljöskadad. 🙂

Vid 20 fps flyter det inget vidare. Jag absolut ingen prestandafjolla som kräver över 100 fps men runt 60 fps är skönt.

Tjae, vanesak 😄 ..

Men det är klart att det vore gött om det flöt på bättre, därav funderar jag på att köpa ett bättre 3D-kort..

Har iofs ett 9200-kort också, som sitter i en dator som inte funkar längre. Men jag tror inte att det kommer ge så mkt mer prestanda 😄

/Daniel

Postat
Hur mycket pengar har du tänkt lägga ut? Har du AGP eller PCIe?

AGP ..

Inte mer än runt tusenlappen iallafall, helst mindre..

Postat
Vad skall ni ha korten till? Om ni har tänkt att spela nyare spel kan ni glömma dem korten direkt. Jag rekommenderar ett Geforce 6600GT för bra prestanda. Det kostar ungefär 2000:- beroende på tillverkare och försäljningsställe.

Spel främst äldre tittlar. Doom 3 och HL2 är de senaste jag har. Köper sällan nya tittlar eftersom jag tycker att det inte kommer så mycket som är värt att lägga pengar på.

Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 😉

Postat

själv har jag ett Geforce Fx 5600, kanske inte världens bästa kort?

Men jag tycker det funkar jäkligt bra faktiskt 😉

Är inte direkt något spelfreak heller för den delen 😉

Postat

Spel främst äldre tittlar. Doom 3 och HL2 är de senaste jag har. Köper sällan nya tittlar eftersom jag tycker att det inte kommer så mycket som är värt att lägga pengar på.

Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 😉

Räknas Doom III som en gammal titel numera? 😉

Postat

Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 🙂

Räknas Doom III som en gammal titel numera? 🤪

ja. Med tanke på vad som har hänt på datorprestandafronten.

Postat

Halvgammal då 🤪

Postat
Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 🙂

Ökat upplösningen 7 gånger? Vad menar du?

Alternativ 1:

Du började med 512. Sedan, 640, 860, 1024, 1280, 1600 osv?

Alternativ 2:

Du började på 512 och ökade "MED" 7 gånger. 512x7= 3584x???

I dagsläget flyter Battlefield 2 på bra!? Vad har du för spec på det och vilken upplösning/grafikalternativ?

Operation Flashpoint är över 4 år gammalt nu! Dock ett mycket bra spel!

Postat
Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 😎

Ökat upplösningen 7 gånger? Vad menar du?

Alternativ 1:

Du började med 512. Sedan, 640, 860, 1024, 1280, 1600 osv?

Alternativ 2:

Du började på 512 och ökade "MED" 7 gånger. 512x7= 3584x???

I dagsläget flyter Battlefield 2 på bra!? Vad har du för spec på det och vilken upplösning/grafikalternativ?

Operation Flashpoint är över 4 år gammalt nu! Dock ett mycket bra spel!

Höjt upplösningen i sju steg då. Började på 1024x786 och gick uppåt. Visst spelet är gammalt men för jävla bra. 😎

Specs:

P4 2.8 ghz

1,5 gig DDR ram

ATI Radeon 9600 256 meg

BF2 Var på gränsen till ospelbart online med det gammla kortet trots att min uppkoppling räkte till. 640-480 och det lagga som fan. 😆

Nu går det fint på 1024-786 😉

Postat

Det faktum att jag har ökat upplösningen 7 gånger i Opeation Flashpoint utan lagg och att Battlefiled 2 vilket jag haft uppkoppling för att lira men datorns prestanda satt käppar i hjulet nu flyter på skitbra med högre upplösning och grafisk kvalitet gör mig mer än nöjd. 😎

Räknas Doom III som en gammal titel numera? 🙂

ja. Med tanke på vad som har hänt på datorprestandafronten.

😮 ..

Tacka vet jag gamla goda tiden, då en dator räckte i flertalet år utan att behöva uppgraderas 🙂

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.