Caparison Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Nu har jag försökt sökt o letat efter trådar om detta ämne och inte hittat något så jag provar på detta vis i stället.. jag tänkte helt enkelt fråga vad man ska använda för papper för att göra en booklet! och inga svar som ett blankt papper som är lite tjockare tack 😎 det vet jag tänkte mer på benämningen eller till och med kanske om någon vet någonstans man kan köpa något bra alternativ billigt.. någon sa att de använde 100 g papper som var blankt på båda sidor och därifrån skulle jag få köpa papper för 2kr/st är det ett bra pris?! jag täntke också på om man vill göra ett sånt där litet pappersfodral som man för in det vanliga fodralet i, vad för papper som är lämpligast till det och jag vill helst ha ett matt papper som alltså är hårt nog att vika o limma i hop på ett vis som håller. Tack på förhand!
HoboRec Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Hur många har du tänkt att göra? Det blir ju inte mycket billigare att göra själv om det ska vara ett gäng. Knappt värt det jobbet känner jag.
Sonefors Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Skaffa en Cannon IP 3000 eller IP 4000 ......................................................... Gör Framsida, insida och baksidan i Nero's Cover designer Framsida: HERMA "Glossy" 8888 tror ja den heter Insida och baksida: Dataline 57646 ...................................................................... Gör din label i Cannon's eget label program. Sedan köper du färdigtryckta vita cd'r skivor av önskad kvalitet... Sedan skriver du ut allt helt enkelt... Blir riktigt, riktigt bra 🙂 Mvh
Caparison Postat 22 december 2005 Trådstartare Postat 22 december 2005 Hur många har du tänkt att göra? Det blir ju inte mycket billigare att göra själv om det ska vara ett gäng. Knappt värt det jobbet känner jag. Jag har bara tänkt göra ca 50 st.. och blir det som jag vill så gör jag 50 till, har kikat lite med tryckerier men måste man beställa typ 1000 st för att få ett hyfsat pris... Så jag pysslar nog ihop det själv ist. Skaffa en Cannon IP 3000 eller IP 4000......................................................... Gör Framsida, insida och baksidan i Nero's Cover designer Framsida: HERMA "Glossy" 8888 tror ja den heter Insida och baksida: Dataline 57646 ...................................................................... Gör din label i Cannon's eget label program. Sedan köper du färdigtryckta vita cd'r skivor av önskad kvalitet... Det var faktiskt det som var min ide har kikat på den där ip 4200 men menar du att 3000 också kan skriva skivor?! Jag har köpt skivor som jag vill ha och ska skaffa en skrivare, men det var det där med pappret, ska se så jag förstått rätt... Jag ska bara ha en booklet liksom ingen baksida eller något.. ska jag då använda HERMA "Glossy" 8888 till att göra den?! ska bara vara 2 vikta papper eller kanske 3. För vill ju gärna ha samma känsla på framsidan som de andra sidorna i bookleten.. Var kan man köpa de där papprena och vad kostar det ungefär!?
Light Head Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 min erfarenhet kring bläckskrivare... bläcket håller inte ens för att "tumma" lite på bilden! Tanke: Fixa ett orginal hemma, ta med dig det till ngt ställe och kopiera! Sedan är det bara att beskära med bra sax/kniv. Kan inte tänka mig att det kostar speciellt mycket att kopiera i en färgkopiator.
Caparison Postat 22 december 2005 Trådstartare Postat 22 december 2005 min erfarenhet kring bläckskrivare... bläcket håller inte ens för att "tumma" lite på bilden! Tanke: Fixa ett orginal hemma, ta med dig det till ngt ställe och kopiera! Sedan är det bara att beskära med bra sax/kniv. Kan inte tänka mig att det kostar speciellt mycket att kopiera i en färgkopiator. Vad blir skillnaden att kopiera eller skriva ut själv då? är det inte samma sak om det ändå ska på samma papper? är det liksom laser och bläck som är skilladen? men isåfall är det lika ömtåligt på cd skivan också eller sitter det bättre där?!
Sonefors Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 min erfarenhet kring bläckskrivare... bläcket håller inte ens för att "tumma" lite på bilden! Tanke: Fixa ett orginal hemma, ta med dig det till ngt ställe och kopiera! Sedan är det bara att beskära med bra sax/kniv. Kan inte tänka mig att det kostar speciellt mycket att kopiera i en färgkopiator. Håller absolut inte med dig... Det finns inget som kladdar om du kör en Ip 3000 med rätt material (Ip 3000 skiver på skivor) Har gjort en liten produktion på över 300 skivor på detta vis utan några som helst problem... *God Jul* Mvh Fredrik
Light Head Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Kostar inte en IP3000 en massa stålar? Kladdar det inte alls? Låter ju i så fall intressant som tusan!
Dead_Silent Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Jag råder dig att kontakta digitaltryckerier och kolla vad det skulle kosta. Vanliga offset-tryckerier har ju så dyra startkostnader att upplagor under 1000 ex inte är värt. Digitaltryckerier har inte startkostnader på samma sätt och är mer lämpade för små upplagor. Dessutom blir kvalitén nästan lika bra som offset-tryck. Beträffande pappfodral till skivorna så kanske digitaltrycket kan göra dessa också, vissa digitaltryckerier kan köra upp till 300g papper, vilket ingen hemmaskrivare klarar av. Pappfodralen trycks i vanliga fall på kartong, men 300g borde bli ganska styvt det med.
musik (oregistrerad) Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 (redigerat) Hej! Jag har en Canon PiXMA 5000-skrivare (som du bör kunna få för 2-2.5 tusen idag). Den ger bra kvalitet på text o bild. Utskrift på cd kladdar inte, men det kan rätt lätt bli slitage, att den tryckta sidan blir repig (trots att jag använt vita printable cd-r av hög kvalitet (12 kr/st). Silvriga printable cdr är ju ändå känsligare... Därför kommer jag att skaffa fixeringsspray som man sprayar över den utskriva cd-sidan. cds En annan fråga man kan ställa sig är, vill jag ha "normal" utskrift eller "full" utskrift (d.v.s. hela vägen in till centrumhålet). Se efter om program som följer med klarar det. Det gjorde inte Canons programvara trots att det t.o.m. inuti programmet står att man kan markera (flytta) utskriftsområdet. Men det är en bugg eller fel eller bluff, för det finns ett stoppvärde för hur långt in nära centrumhålet man kan komma med deras Easy CD-label print-program. Alltså, trots att det står i infotexten upptill att man kan skriva ut även "full" utskrift, så begränsar intervallen man kan ange. Men kanske någon vet hur man kommer runt problemet. Canon själva är osäkra! När det gäller papper så fick jag ett pris på 4 eller 5 kronor per blad från Svenskt Pappers egen lilla butik, där de sålde direkt från fabriken. Personligen tycker jag inte alls att pappren i en booklet ska vara särskilt tjocka, 80 eller max 100 grams. HP har eller åtminstone hade ett papper som var dubbelsidigt, det hette Double sided for broschures. Är det Digipacks du menar, att stoppa bookleten i. Det finns ett företag som tillverkar sådana. Använder du neutrala kan du sedan klistra på klistermärken på dem med skivinfo (har bl.a. Neil Young gjort på "Mirror ball"). Alternativt kan de trycka text & bild på dessa Digipaks. De finns i ett otal varianter. Digipak :musik Redigerat 9 januari 2006 av musik
Linus Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Den här tråden börjar handla mer om skrivarmodeller än om papperssorter och vikt. Jag skulle hålla med om att digitaltryckeri är en bra lösning. De har säkert papper och tidigare tryckexemplar så du kan se och känna på färdiga pappersprodukter.
komoriman (oregistrerad) Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 170g MultiArt Silk eller MultiArt Gloss tillhör mina favoriter! Dom skall dock offset eller digitaltryckas, inkjet funkar inte!
kräl (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 ett tips som kanske inte riktigt är vad som sökes men som kanske kan komma att vara användbart någon annan gång: Vanligt fixativ till ritkol och blyertsteckningar, som man köper i en vanlig konstnärshandel, gör faktiskt att bläckutskrifter inte kladdar! /CJ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.