Jump to content
Annons

Svaleklev från Växjö äntrar Studio forum


svaleklev

Recommended Posts

Hej!

Har i 40-årskrisens tecken plockat upp musikintresset sedan något år tillbaka, köpt Cubase och börjat skriva och spela in låtar igen. Vilken höjdare... Annat var det för 20 år sedan då man fick sitta med farsans rullbandspelare och spela in fram och tillbaka mellan två spår. 😕

Hittade Studio forum på nätet vilket verkar välbesökt och har många intressanta forum så här måste jag in bläddra runt.

Som ny i forumet bör jag väl bidra med något? 😕

Har jobbat i 20 år med datorer och gjorde i somras slag i att kombinera programmering och musik genom att kika in i MIDI'ns intressanta värld.

Knåpade då ihop programmet MidiYodi vilket är MIDI spelare/visare i vilken man kan öppna MIDI filer och få respektive spår med tillhörande instrument att visas.

Man kan också ändra instrument, volym, solo'a och mute'a respektive spår samt titta lite närmare på respektive spår m.h.a. Keyboard Examiner, Score Examiner och Event Examiner.

Jag har själv rätt bra användning av programmet när jag hämtar hem MIDI filer från nätet och snabbt vill kika på vilka instrument som ingår och kanske lyssna av bara vissa utav dessa. Detta utan att behöva plocka in filen i t.ex. Cubase och mappa in alla instrument m.m. Det tar bara några sekunder att starta programmet och att ladda in en MIDI fil.

Programmet är gratis (inget shareware eller trial/demo trams) och fungerar både i Windows och Unix förutsatt att Java är installerat (vilket också är gratis att ladda ner ifrån Sun).

Mer info finns på MidiYodi's hemsida.

Vi hörs i forumen.

/Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen. Känner igen din beskrivning 😏

Jag är en hel del i Växjö så en träff där vore nog gångbart Neko.

På nåt lugnt och fint ställe där man kan diskutera samplingsfrekvenser och övertoner utan att störas av Proud Mary 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Intressant med en programmerare/studionisse på forumet, jag går nämligen en utbildning som heter Music Engineering i Hultsfred där vi pysslar med just programmering och musik! Du kanske har några intressanta små tips i ämnet framöver? 😠

Välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Känner igen din beskrivning 🙂

Jag är en hel del i Växjö så en träff där vore nog gångbart Neko.

På nåt lugnt och fint ställe där man kan diskutera samplingsfrekvenser och övertoner utan att störas av Proud Mary 🤪

Deluxe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...