Jump to content
Annons

Tips på snabb och tyst firewire-hårddisk

Rag Child (oregistrerad)

Recommended Posts

Rag Child (oregistrerad)

Jag letar efter ännu en backup-hårddisk, men min lacie (400gb) är inte precis tyst.. Så inte så bra för ljudarbete! Den måste kunna stödja firewire 800.

Vilka kan ni anbefale? Både när man tänker på tystnad i studion och kompatibilitet med Mac OS X.

-RC

Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Maxtor är tystare, men fortfarande inte tyst! 2.5"-hårdiskar är ju helt tysta (... nästan) men du behöver mer än 100 GB förmodar jag!

Finns säkert ngn isolering man kan lägga sin Lacie i som tystar ner fanskapet 😆? Uppstarten är värst, jag tänker alltid - nu startar jetplanet!

Dela på andra sajter

Beror nog mycket på chassit, mest på chassit kanske t.o.m? Maxtors är väldigt inneslutande och bastant medan

Lacies är, visserligen oerhört gediget men nästan, som att det snarast förstärker ljudet!. Vad sitter i Lacie förresten?

Det kanske redan sitter Seagate där 😮?

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

...men Seagate är tystast.

Säker på det? Jämfört med Samsung? Dom har ju patent på NoiseGuard och SilentSeek som gör deras hårddiskar tystare. Jag köpte en 200GB IDE häromdagen och satte i en Xbox, och den är iaf tyst nog att överröstas av fläkten i Xboxen. 😮

Dela på andra sajter

Rag Child (oregistrerad)
Beror nog mycket på chassit, mest på chassit kanske t.o.m? Maxtors är väldigt inneslutande och bastant medan

Lacies är, visserligen oerhört gediget men nästan, som att det snarast förstärker ljudet!. Vad sitter i Lacie förresten?

Det kanske redan sitter Seagate där 😱?

Ja, det ville vara intressant med någon sort isolering til Lacie.. Men jag behöver ändå mera plats än jag har nu så jag vill hitta någonting.. Men vad?

-RC

PS. Jag är en dansk, som bor i Skåne, så mitt svenska är kanske inte perfekt. Jag hoppas det är okej!

Dela på andra sajter

Säker på det? Jämfört med Samsung? Dom har ju patent på NoiseGuard och SilentSeek som gör deras hårddiskar tystare. Jag köpte en 200GB IDE häromdagen och satte i en Xbox, och den är iaf tyst nog att överröstas av fläkten i Xboxen. 🙁

Tänkte inte på det... 🙂

Å andra sidan har väl Seagate patent på andra ljuddämpningsmetoder... 😄

Samsung har nog börjat komma ifatt Seagate - men övriga fabrikat kommer på efterkälken när det ska vara så tyst som möjligt.

Vet du om det är någon prestandaskillnad mellan Seagate och Samsung?

Dela på andra sajter

Säker på det? Jämfört med Samsung? Dom har ju patent på NoiseGuard och SilentSeek som gör deras hårddiskar tystare. Jag köpte en 200GB IDE häromdagen och satte i en Xbox, och den är iaf tyst nog att överröstas av fläkten i Xboxen. 🙁

Tänkte inte på det... 🙂

Å andra sidan har väl Seagate patent på andra ljuddämpningsmetoder... 😄

Samsung har nog börjat komma ifatt Seagate - men övriga fabrikat kommer på efterkälken när det ska vara så tyst som möjligt.

Vet du om det är någon prestandaskillnad mellan Seagate och Samsung?

Jag har en och annan Seagate oxå, de flesta SATA dock, men har aldrig haft tillfälle att jämföra dem seriöst. Pallar inte sätta upp så jag kan jämföra dem likvärdigt heller.

Däremot finns det andra som gjort det, t.ex här:

http://www.silentpcreview.com/article152-page3.html

Från artikelns CONCLUSIONS: "I really did not expect this contest to be so clear-cut. The Samsung SP1614N clearly beats the Seagate Barracuda 7200.7 (ST3160023A) in both performance and acoustics. It is a far quieter drive, and faster, too!"

Låter som Samsung är en klar vinnare (edit: just vid dessa modellerna iaf). 🙂

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

Ehh... förresten Claes, har du vinstandelar eller aktier i Seagate? Har lagt märke till att du ofta rekommenderar Seagate, men föga anade jag att det var så ofta som i totalt ett 30-tal trådar... 😆

😆

Det är bara det, att Seagate är de diskar jag har haft bäst erfarenheter från under alla år - både yrkesmässigt och privat - och då känns det bra att rekommendera dem... 😉

Får kanske ta och testa med en Samsung nästa gång det är dags att byta - men det blir extremt sällan eftersom diskarna aldrig går sönder - och nu har jag så mycket utrymme, att det kommer att ta ganska lång tid att fylla det. Om någon kompis behöver en disk lite billigare, så blir det kanske ett byte tidigare - men sådant vet man ju aldrig...

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Tjenare.. behöver lite snabbt tips på en skysst extern hårddisk som har firewire som jag tänkt seriekoppla med ett firewire ljudkort och köra audio med.

Nån som har nåt förslag? Tyst och runt 1500kr

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Dela på andra sajter

fire drive pro och speedy trio är två diskar från www.exitdata.se

med både firewire 400 och 800.

De är riktigt bra!! och kostar inte så mycket mer än andra..

för 1500kr får du nog inte så stor disk.. billigaste från exitdata är 2000 spänn och den är på 160gb... men det är kvalite.. och beprövade chipset för a/v industrin..

Läs på hemsidan!!

tjo bobo

Redigerat av Bobogura
Dela på andra sajter

fire drive pro och speedy trio är två diskar från www.exitdata.se

med både firewire 400 och 800.

De är riktigt bra!! och kostar inte så mycket mer än andra..

för 1500kr får du nog inte så stor disk.. billigaste från exitdata är 2000 spänn och den är på 160gb... men det är kvalite.. och beprövade chipset för a/v industrin..

Läs på hemsidan!!

tjo bobo

Hittade eb SpeedyTRIO Firewire hårddisk 160 GB (800 Mbps) för 1744kr vilket låter helt ok. LÄNK

Men hur är det med ljudnivån från disken? Är så sjukt lycklig över att ha en knäpptyst bärbar så man vill ju inte sabba det nu med en hårddisk som låter.

🙂

Redigerat av Bass
Dela på andra sajter

Jag är också på jakt efter en extern hd som är stabil och tyst. För musikproduktion givetvis.

Vad säger ni om följande?

* LaCie 250GB P3 Hard Drive FW - 1700kr

Lacie har väl fått ganska blandade omdömen, men jag har USB-varianten av den disken och den har rullat på utan problem i ett år nu. Iofs mest bara som lagring, inte till musikproduktion. Det är mycket utrymme för pengarna iaf och den USB-varianten som jag har är trevligt tyst.

* Maxtor OneTouch 250GB/Firewire - typ 1900kr

* LaCie d2 200GB/Firewire - typ 2000kr

Jag har även en Lacie d2 Extreme 250GB och den har rullat på i snart 2 år utan problem, men den låter fruktansvärt mycket. Däremot så har jag använt andra liknande diskar som inte har låtit mycket alls, så jag funderar på om det är en fuldisk i min eller om det helt enkelt är fabriksfel. Köpte den ny på inwarehouse och den har tjutit och levt om från första dagen.

Andra tips som jag har fått är att köpa ett chassi och sätta i en barracuda-disk, men jag har ingen erfarenhet av det så det känns lättare att köpa nåt färdigt.

Förslag tas gärna emot och sorry om jag nu delar din tråd Bass 🙂

Redigerat av schopin
Dela på andra sajter

Inte ett tips snarare tvärtom,

Har de senaste dagarna råkat ut för hårddiskkrasch i min

externa One Aludisc 250GB USB/FW-hårddisk.

Använde den som lagringsstation för samplingsbanker o dyl.

Inget att dra för stora slutsatser av, men bitter är jag... 😆

Dela på andra sajter

Om jag bygger en egen då? Då får man ju det man vill ha hehe. Barracuda-diskarna har jag hört mycket gott om så är det någon som har något att säga om det här:

--------------------

Seagate Barracuda 7200.8 - hårddisk - 300 GB - ATA-100

- 1413:-

Raidsonic externt kabinett för 3,5" enheter, silver, USB 2.0 & FireWire

- 526:-

Summa: 1939:- +frakt

--------------------

Får jag en schysst disk på 300GB som dessutom är snygg och tyst så är det egentligen inget snack om saken. Frågan är om den är just snygg och tyst 😆

Någon som har något att säga om seagate barracuda-diskar och kanske kan komma med förslag på bra chassin med FW och ev. även USB2.

Tackar för alla svar!

Redigerat av schopin
Dela på andra sajter

Seagate och fläktlöst kabinett låter som en hit!

Ja, jag tycker också det! Det finns säkert alternativ till den kabinetten som jag hittade, men utseendet är inte avgörande och jag litar på att det ska fungera som det ska.

Slår nog till direkt när det blir löning 😉

Dela på andra sajter

Hej!

Seriekoppla med FW-ljudkort är inte alls säkert att det funkar något vidare bra, kolla upp det innan du köper!

Det funkar alltid utan problem så länge antingen ljudkortet eller hårddisken är igång, är dock bägge igång samtidigt kan det bli problem!

Jag har 3 st diskar! Lacie BigDisk är sämst och låter som ett litet flygplan 😄! Maxtor och Lacie Porche är tysta och funkar bra!

Seagate i externt kabinett låter som en hit, hitta ett bra kabinett bara! Denna är mycket bra till 2.5" men hur de är med 3.5" vet jag ej!

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Seagate i externt kabinett låter som en hit, hitta ett bra kabinett bara! Denna är mycket bra till 2.5" men hur de är med 3.5" vet jag ej!

Det verkar tyvärr bara vara USB2 på den. Jag är mest ute efter FW. Utbudet verkar vara lite begränsat då.

Dela på andra sajter

Tja, min Maxtor onetouch 250Gb har nyss börjat uppföra sig konstigt. Det verkar som om disken roterar upp och ner i hastighet och kan inte få access under tiden. Den är väl 2,5 år gammal.

Så nu vet du vad jag inte kan rekommendera 😱

Hoppas att det är fel på styrenheten och att disken går att rädda med ett annat kabinett.........

Redigerat av Kill All Autotuner
Dela på andra sajter

jag va o tittade på en sån där kabinett.. den föll helt då det visade sig att den är helt öppen runt om.. pgr av kylning allså.. så att disken låter tyvärr nog med en sådan.

Vilken modell tittade du på då?

Måste väl finnas kabinett som kan hålla nere ljudnivån också.

Dela på andra sajter

Tja, min Maxtor onetouch 250Gb har nyss börjat uppföra sig konstigt. Det verkar som om disken roterar upp och ner i hastighet och kan inte få access under tiden. Den är väl 2,5 år gammal.

Ah! Det där har jag stött på förut med mitt gamla kabinett. Det är nätagget som inte orkar driva disken, så när strömmen dör roterar disken ner och tappar kontakten med datorn. 😛

Frågan är hur du kan byta nätdel... Jag vet inte hur speciella Maxtor har varit med sina diskar. Sitter det en vanlig "intern" Maxtordisk inuti OneTouch? Dvs. kan man skruva upp OneTouch utan att paja disken? 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.