Majken Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 (redigerat) Den tidigare tråden om E-MU's ljudkort och Production Tools programvaran är för tillfället inaktiverad. Tråden handlade om huruvida Production Tools även går att använda ihop med datorer som inte har E-MU ljudkort. Men programpaketet Production Tools är endast tänkt att användas ihop med E-MU's ljudkort och därmed är det sannolikt olagligt att använda ihop med andra ljudkort. Vi avråder därför från att beställa mjukvaran om du inte äger ett av de gamla E-MU ljudkorten. Vi inväntar svar från E-MU/Creative och hör av oss så fort vi vet mer. /Majken Redigerat 18 november 2005 av Majken
joachime Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 (redigerat) Den tidigare tråden om E-MU's ljudkort och Production Tools programvaran är för tillfället inaktiverad. Det konstiga är att jag inte ens hittar den. Är den raderad? Hursomhelst. Jag fick Production Tools idag och har läst igenom varenda textfil på den medföljande cd-skivan. Ingenstans går det att hitta något om att det inte skulle vara tillåtet att installera programmen på en dator utan ljudkort från E-MU. Faktum är att det endast är Ableton Live som ger sken av att vara på något sätt anpassat för E-MU. Men programpaketet Production Tools är endast tänkt att användas ihop med E-MU's ljudkort och därmed är det sannolikt olagligt att använda ihop med andra ljudkort. Vi avråder därför från att beställa mjukvaran om du inte äger ett av de gamla E-MU ljudkorten. Jag gissar att de övriga programmen är generella OEM-licenser. Alla tillverkare av program vill självklart var med och promota sina produkter. Vad skulle dom vinna på att begränsa licensen till att gälla bara den dator som man installerar ljudkortet i? Dessutom, om E-MU tyckte det här var en viktig fråga, varför inte skicka med information om licensavtalen i paketet? Eller ännu intressantare, varför inte begära att man skriver in serienumret på sin E-MU-produkt på sidan där man beställer Production Tools? Edit: Det blev lite rörigt med citaten. Redigerat 22 november 2005 av joachime
Linus Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Eller ännu intressantare, varför inte begära att man skriver in serienumret på sin E-MU-produkt på sidan där man beställer Production Tools? Vilket säkert är på gång sedan Studios förfrågan... Och vad E-MU/Creative kommer att svara, tror jag mig redan ana.
joachime Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Eller ännu intressantare, varför inte begära att man skriver in serienumret på sin E-MU-produkt på sidan där man beställer Production Tools? Vilket säkert är på gång sedan Studios förfrågan... Och vad E-MU/Creative kommer att svara, tror jag mig redan ana. Hmm... Menar du att Studio inte borde ha frågat? 😄
Rapid Wanker Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Creative har visst lagt till den här blänkaren se'n jag beställde. Important Notes on Production Tools Software Bundle: 1. Production Tools Software Bundle will not work unless you have an E-MU Digital Audio Systems product installed in your computer (0404, 1212M, 1820, 1820M, Emulator X, Emulator X Studio, Proteus X). 2. Production Tools Software Bundle installer will detect the E-MU product you have installed in your computer and will not allow you to install the incorrect Production Tools Software Bundle (example: 0404 users cannot install the 1820 Production Tools Software upgrade ... 1820 users cannot install the 0404 Production Tools Software upgrade). Om det stämmer har jag ingen aning om.
red_house_painter Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Tänkte bara fråga... Jag har ett emu 1820kort Och mitt seq-program är cubase vst 5.1. Vinner jag något på att skaffa Cubase LE? 180kr drygt är ju inte så farligt... Kan man göra något med lite versionerna? Vet att man inte kommer så långt med Ableton lite.. Så jag tänkte bara höra ifall jag ska beställa eller ej... Redigerat 23 november 2005 av red_house_painter
Linus Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Kan man göra något med lite versionerna? Cubase LE har VST System Link. Vem har inte "den gamla datorn" kvar? Låt den jobba också och lägg ihop datorkraften rätt in i din nuvarande burk där du säkert kör SL eller SX. Dessutom finns plats för 8 VSTi, Rewire och 48 audiospår. Det är inte länge sedan lilla Cubasis brukade kosta 900 kronor och Cubase LE är mycket kompetentare. Idag får man ett 24/96 ljudkort (E-MU 404) för de pengarna och dessutom får man Cubase LE och Sonar LE mm. på köpet. Två slutsatser jag drar: Hårddiskinspelning har aldrig varit så prisvärt som nu. Steinberg, Cakewalk och de andra får nog inte många kronor för sina OEM-produkter. Av 995:- ska försäljaren ha sin del, paketen ska transporteras från Asien till Sverige, E-MU ska ha en stor del för ljudkortets tillverkning och vinstmarginal... OLGA: Men för att svara på din egentliga fråga, vad Cubase LE kan och Cubase VST inte kan... Tja, jag vet inte. 😆 Redigerat 23 november 2005 av Linus
joachime Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Kan man göra något med lite versionerna? Läs här: Uppspelning av upp till 48 audiospår samtidigt Uppspelning av upp till 64 midispår samtidigt Stöd för upp till 4 fysiska in-/utgångar 2 inserts per kanal 4 grupper 4 effektkanaler Hanterar 8 upp till VSTi Rewire 2 VST System Link Klarar upp till 96 kHz i 24 bitars upplösning
joachime Postat 25 november 2005 Postat 25 november 2005 Vi inväntar svar från E-MU/Creative och hör av oss så fort vi vet mer. Har ni fått någon respons?
Majken Postat 25 november 2005 Trådstartare Postat 25 november 2005 Svar från E-MU: -- When you purchase the software, it includes the licence to use it on one computer that contains the E-MU card. Any installation elsewhere is technically in breach of the licencing agreement. If the software manufacturer states you can use that particular piece of software on more than one PC then that is their licencing right. Best advice is to read through each software's licence agreement and adhere to that for the software in question. -- Att tolka licensavtal är allt annat än lätt men som jag förstått det tillåter licensen endast att programpaketet används på en dator med ett E-MU ljudkort. Undantaget är de program i paketet som tillåter dig att installera på fler än en dator, exempelvis Amplitube som då får installeras på en dator med E-MU ljudkort och två andra datorer men aldrig från användas på mer än en dator samtidigt. Detta bör dock inte innebära att programpaketet får köpas av någon som saknar E-MU ljudkort för att enbart använda Amplitube. Grundkravet bör vara att man äger ett E-MU ljudkort. Men jag kan å andra sidan ha förstått fel. /Majken
Linus Postat 25 november 2005 Postat 25 november 2005 licence to use it on one computer that contains the E-MU card. Alltså inte använda Cubase SX på en dator med E-MU-kort och Cubase LE (E-MU) på en annan dator utan E-MU? Måste gräva i Steinbergs licensavtal och kika närmare
joachime Postat 25 november 2005 Postat 25 november 2005 Att tolka licensavtal är allt annat än lätt men som jag förstått det tillåter licensen endast att programpaketet används på en dator med ett E-MU ljudkort. [...] Grundkravet bör vara att man äger ett E-MU ljudkort. Men jag kan å andra sidan ha förstått fel. Vart hittar du licensen för programpaketet? I övrigt (med tanke på EMU-representantens reservationer) borde det vara upp till var och ens tolkning av de olika programmens licensavtal. Det fåniga är att licensavtalen inte dyker upp förrän i mitten av installationsprocessen. Hade varit mer rättframt att bifoga avtalen tryckta på papper, eller åtminstone ge användaren en chans att ögna igenom det innan installationsprocessen startar...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.