Jump to content
Annons

Brandlarm!


Tilly

Recommended Posts

Haha brandlarmet gick idag på jobbet, haha!

Alla satt och kolla på varandra som fån, 20 sekunder senare kommer platschefen och skriker "men va i helvete, ut då!!!!"

ahahaha, då börjar alla röra på sig 😆

Självklart gjorde han rätt, det kunde ju brunnit på riktigt.

Då vet man att man sitter där som ett fån och bara stirrar på varandra nästa gång det händer..

Nu var det visserligen ett falskt alarm, men tänk om 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst är det typiskt! Alla bara sitter och glor och ingen gör det som ska göras.. Samma sak hände på mitt jobb för nåt år sedan.. Saken är den att vi är ett telefonföretag så all sitter med headset och pratar hela tiden.. Jag tor att den vanligaste reaktion då larmet gick var "men för h***vete få tyst på eländet jag hör inte vad man säger i telefon".

Tror att en vanlig reaktion är att folk är rädda för att göra bort sig så ingen riktigt vågar vara den första att resa sig upp och gå ut. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nåt teveprogram om sånt för några år sen. Det var några forskare som satte en försöksperson och två statister i ett rum. De fick nån skriftlig nonsensuppgift och satte sig och började skriva. Sen släppte forskarna in rök genom dörren. Det riktigt bolmade in vid tröskeln, men eftersom statisterna satt kvar och ignorerade röken så stannade försökspersonen också. De gjorde försöket med flera personer, och det var några få som reagerade, men de flesta stannade lugnt kvar.

Individer? Nonsens. Vi är flockdjur... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nåt teveprogram om sånt för några år sen. Det var några forskare som satte en försöksperson och två statister i ett rum. De fick nån skriftlig nonsensuppgift och satte sig och började skriva. Sen släppte forskarna in rök genom dörren. Det riktigt bolmade in vid tröskeln, men eftersom statisterna satt kvar och ignorerade röken så stannade försökspersonen också. De gjorde försöket med flera personer, och det var några få som reagerade, men de flesta stannade lugnt kvar.

Individer? Nonsens. Vi är flockdjur... 😄

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det typiskt! Alla bara sitter och glor och ingen gör det som ska göras.. Samma sak hände på mitt jobb för nåt år sedan.. Saken är den att vi är ett telefonföretag så all sitter med headset och pratar hela tiden.. Jag tor att den vanligaste reaktion då larmet gick var "men för h***vete få tyst på eländet jag hör inte vad man säger i telefon".

Tror att en vanlig reaktion är att folk är rädda för att göra bort sig så ingen riktigt vågar vara den första att resa sig upp och gå ut. 😳

Hehe jag satt också med en kund i örat och hon frågade var det var som lät

-brandlarmet, sa jag.

-men herregud pojk, spring ut då och ring upp mig sen.

jo det måste vara något psykiskt med att man stannar kvar. Man tar det inte på allvar känns det som.

Regelbunda brandövningar måste skes framöver känns det som. Bara att gå ner för trappen tog ju sin lilla tid. Man ska ju inte ta hissen.

Men kuslig känsla att man bara satt och kolla på lampan som blinkade.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nåt teveprogram om sånt för några år sen. Det var några forskare som satte en försöksperson och två statister i ett rum. De fick nån skriftlig nonsensuppgift och satte sig och började skriva. Sen släppte forskarna in rök genom dörren. Det riktigt bolmade in vid tröskeln, men eftersom statisterna satt kvar och ignorerade röken så stannade försökspersonen också. De gjorde försöket med flera personer, och det var några få som reagerade, men de flesta stannade lugnt kvar.

Individer? Nonsens. Vi är flockdjur...  😳

😕

"En person är smart, folk är dumma!" 😄

I skolan var det en annan femma... vi hade ett brandalarm som ville gå av lite då och då.

Alla elever ville väldigt gärna gå ut på uppsamlingsplatsen, omedelbart. Fast det handlade

nog inte om rädsla för elden, snarare "rädsla" för lektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade uppe i Haparanda hade de en Rysslands-linje med utbyte mellan svenska och ryska elever. Datorsalen på skolan var larmad kvällstid och klockan fem var man egentligen tvungen att gå ut för att salen skulle larmas på och sedan larma av och gå in igen.

Ibland hände det dock att folk glömde bort att göra detta och satt man helt stilla kunde salen larmas på och allting var frid och fröjd tills någon klev upp och rörelse-sensorerna slog igång larmet.

En av de ryska killarna kände tydligen inte till hur larmsystemet fungerade och när larmet plötsligt går igång får killen panik och skriker till. Sedan springer han mot närmsta fönster, sliter upp det och kastar sig ut från andra våningen för att sedan springa iväg bort från skolan.

Något säger mig att de har jättebra brandövningar i Ryssland, eller så kanske han satt och surfade på lite olämpliga sidor. Nåja, skoj var det åtminstone 😕

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade uppe i Haparanda hade de en Rysslands-linje med utbyte mellan svenska och ryska elever. Datorsalen på skolan var larmad kvällstid och klockan fem var man egentligen tvungen att gå ut för att salen skulle larmas på och sedan larma av och gå in igen.

Ibland hände det dock att folk glömde bort att göra detta och satt man helt stilla kunde salen larmas på och allting var frid och fröjd tills någon klev upp och rörelse-sensorerna slog igång larmet.

En av de ryska killarna kände tydligen inte till hur larmsystemet fungerade och när larmet plötsligt går igång får killen panik och skriker till. Sedan springer han mot närmsta fönster, sliter upp det och kastar sig ut från andra våningen för att sedan springa iväg bort från skolan.

Något säger mig att de har jättebra brandövningar i Ryssland, eller så kanske han satt och surfade på lite olämpliga sidor. Nåja, skoj var det åtminstone 😳

/Majken

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade uppe i Haparanda hade de en Rysslands-linje med utbyte mellan svenska och ryska elever. Datorsalen på skolan var larmad kvällstid och klockan fem var man egentligen tvungen att gå ut för att salen skulle larmas på och sedan larma av och gå in igen.

Ibland hände det dock att folk glömde bort att göra detta och satt man helt stilla kunde salen larmas på och allting var frid och fröjd tills någon klev upp och rörelse-sensorerna slog igång larmet.

En av de ryska killarna kände tydligen inte till hur larmsystemet fungerade och när larmet plötsligt går igång får killen panik och skriker till. Sedan springer han mot närmsta fönster, sliter upp det och kastar sig ut från andra våningen för att sedan springa iväg bort från skolan.

Något säger mig att de har jättebra brandövningar i Ryssland, eller så kanske han satt och surfade på lite olämpliga sidor. Nåja, skoj var det åtminstone 😳

/Majken

Haha 😕

Helt rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade otur under min skoltid när det gällde brandalarm. De kom nästan alltid under raster. Det gjorde att man inte var så snabb på att masa sig ut.

Det var i nio fall av tio larmen var övningar. En gång var det en tjej som rökt på toa.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag studerade uppe i Haparanda hade de en Rysslands-linje med utbyte mellan svenska och ryska elever. Datorsalen på skolan var larmad kvällstid och klockan fem var man egentligen tvungen att gå ut för att salen skulle larmas på och sedan larma av och gå in igen.

Ibland hände det dock att folk glömde bort att göra detta och satt man helt stilla kunde salen larmas på och allting var frid och fröjd tills någon klev upp och rörelse-sensorerna slog igång larmet.

En av de ryska killarna kände tydligen inte till hur larmsystemet fungerade och när larmet plötsligt går igång får killen panik och skriker till. Sedan springer han mot närmsta fönster, sliter upp det och kastar sig ut från andra våningen för att sedan springa iväg bort från skolan.

Något säger mig att de har jättebra brandövningar i Ryssland, eller så kanske han satt och surfade på lite olämpliga sidor. Nåja, skoj var det åtminstone 😎

/Majken

Ha, ha 🙂

Han kan ju vara glad att det var andra våningen och inte 6:e... 😄

Efter att ha bott 5 år i gamla öststater vet jag att evakueringsvägar i princip inte finns... Eller är mycket ovanliga... Lägg till det att 50% av hissarna inte fungerar... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tur att jag inte är ryss och har varit i Haparanda, för jag hade varit dö som en pannkaka om jag föll från andra våningen! (Ådrog mig ju cirka 20 skador för tre veckor sedan, inkl vissa frakturer, genom att ramla 45 cm!)

Annars tror jag det är brandövningarnas fel att folk sitter kvar!! Skippa dessa jävla övningar helt! Man lär in vissa beteenden. Ge istället var och en instruktionsböcker att läsa och skriftliga prov!

Avslutningsvis, det är tyvärr så att de flesta går och tror att bränder är farliga för man kan bli brännskadad, men många skador kommer långt innan dess och jag tänker då på brandröken.

Roha: Jobbar du i Riksdagen?

:rolleyes:

:musik

JAQUELINE: Rohas arbetsplats.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en rolig berättelse från mitt jobb. När det arrangerades en brandövning i kyrkan i samband med en veckomässa så tyckte våran kyrkoherde att alla skulle stanna kvar inne för det var så kallt ute. Hon försäkrade alla att "det är bara en övning". Hmm...

Sen vet jag också att om det skulle uppstå en brand i kyrkan så är brandmännens första uppgift att få ut en stor j***a tavla som föreställer Jesus på korset.

Förstår ni humorn i detta? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...