Jump to content
Annons

Trefas till "vanligt uttag"


Matthew L

Recommended Posts

Hej!

Nu kommer här en riktig noob-fråga om el. 😱 Är det komplicerat att göra om trefas-el till "vanlig el" dvs 220 el 230 volt.

Alltså finns det någon enkel adapter eller behöver man en hel elcentral för att få det att fungera. Har försökt söka om det på nätet men inte lyckats och tänkte att det kanske finns ngn här som vet 😳.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en enkel lösning - påå Clas Ohlson, var annars..? 😕

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.a...%3A43%3A31+AM#q

Om du inte vill skruva ihop en själv alltså...

Du har 220 volt mellan nollan och en fas. Det gäller alltså att hitta nollan bland tåtarna och ta den och en av faserna till ett uttag.

edit: Pico var snabbare att hitta på URL:en

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag har själv kollat på Clabbes sida men när det gäller el är jag lite försiktig. (Vilket ju kan vara bra när man inte kan något om det 😆 )

Nu när två har sagt att det funkar så känner jag mig säkrare 🙂

Ska snart flytta så snart kommer det massor av noob-frågor 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag har själv kollat på Clabbes sida men när det gäller el är jag lite försiktig. (Vilket ju kan vara bra när man inte kan något om det  😆 )

Nu när två har sagt att det funkar så känner jag mig säkrare  🙂

Ska snart flytta så snart kommer det massor av noob-frågor  😕

Vill dock understryka något jag sa...

Jag är INTE elektriker! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag har själv kollat på Clabbes sida men när det gäller el är jag lite försiktig. (Vilket ju kan vara bra när man inte kan något om det  😄 )

Nu när två har sagt att det funkar så känner jag mig säkrare  🙂

Ska snart flytta så snart kommer det massor av noob-frågor  😆

Vill dock understryka något jag sa...

Jag är INTE elektriker! 🙂

Jag kommer stämma dig ändå om det inte funkar 😕🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag har själv kollat på Clabbes sida men när det gäller el är jag lite försiktig. (Vilket ju kan vara bra när man inte kan något om det  🙂 )

Nu när två har sagt att det funkar så känner jag mig säkrare  🙂

Ska snart flytta så snart kommer det massor av noob-frågor  😆

Vill dock understryka något jag sa...

Jag är INTE elektriker! 🙂

Jag kommer stämma dig ändå om det inte funkar 😕🙂

Vad härligt.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

en "trefas-hanske/uttag" har vanligtvis FEM trådar.. en blå som kallas "nollan", en gul/grön som kallas "jord", och sen tre st "faser"(som går till varsin säkring)... som tidigare skrivits.. om du inte är säker på vad du gör när det gäller installation... lämna det till nån som kan.. sen kan det också bero på hur gamla kablarna är, så stämmer inte färgmärkningen... Så mitt tips blir också att hälsa på Classe... för det kan bli lite "pyssligt" om man kopplar fel... ungefär som att pissa på elstängsel..fast med datorn...?!? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

en "trefas-hanske/uttag" har vanligtvis FEM trådar.. en blå som kallas "nollan", en gul/grön som kallas "jord", och sen tre st "faser"(som går till varsin säkring)... som tidigare skrivits.. om du inte är säker på vad du gör när det gäller installation... lämna det till nån som kan.. sen kan det också bero på hur gamla kablarna är, så stämmer inte färgmärkningen... Så mitt tips blir också att hälsa på Classe... för det kan bli lite "pyssligt" om man kopplar fel... ungefär som att pissa på elstängsel..fast med datorn...?!? 😄

Pissa på ett 380-volts elstängsel *bbbrrrrr* 🙂 Nä koppla inget själv, se till att en kunnig fan gör det!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagt i ämnet:

Koppla inte om du inte vet vad du gör. Men det behövs inga enorma kunskaper. Även om färgmärkningen inte stämmer, blå skall om det är rätt, vara nolla, så är det ganska enkelt med ett billigt mätinstrument att kolla vad som är nolla och fas. Mellan nollan och fasen har du 220 volt. Mellan faserna 380 volt. Så det är som sagt var inte lämpligt att släppa på två faser till datorn eller vad det nu är...

Viktigt: LITA INTE på färgmärkningen utan mät!

Är det en fast installation så får du inte ens koppla utan behörighet! Men är det en sladd efter ett uttag så är det OK att göra det. Om man har nödig kunskap eller vad det heter.

Och jag tar inget ansvar för felkopplingar... 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren igen!

Ok, jag har ju inte för avsikt att bygga något själv eller göra någon installation utan endast att koppla en adapter som får funktionen av en förlängningssladd. Jag gör inget utan att ha kollat upp det och eftersom det blir lite olika svar ang. vad man kan göra så kommer jag kolla det mer.

Så ni behöver inte vara oroliga för min hälsa 🙂 (eller att jag (el. dödsboet 😄 ) ska stämma er )

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren igen!

Ok, jag har ju inte för avsikt att bygga något själv eller göra någon installation utan endast att koppla en adapter som får funktionen av en förlängningssladd. Jag gör inget utan att ha kollat upp det och eftersom det blir lite olika svar ang. vad man kan göra så kommer jag kolla det mer.

Så ni behöver inte vara oroliga för min hälsa 😉 (eller att jag (el. dödsboet 😱 ) ska stämma er )

/M

Själv är jag utbildad elektriker och kan intyga att tipsen de andra gett dig stämmer utmärkt. (umemagnus gav en kanonbra beskrivning av en typsik trefaskoppling)

Fas + nolla = 230V (kollas lätt med multimeter.) Och glöm inte jorden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag utbildad elektriker

Fint, då vet jag vem jag ska pm:a med alla andra frågor 😮

Hittade en billig liten rackare på biltema som nog kommer duga.

http://www.biltema.se/products/product.asp...3&iItemId=78347

Köper en enkel multimeter också, kan ju alltid vara bra att ha...

Om inte annat så för att kolla statusen på batterierna till dotterns leksakshund.

Tusen tack! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

en "trefas-hanske/uttag" har vanligtvis FEM trådar.. en blå som kallas "nollan", en gul/grön som kallas "jord", och sen tre st "faser"(som går till varsin säkring)... som tidigare skrivits.. om du inte är säker på vad du gör när det gäller installation... lämna det till nån som kan.. sen kan det också bero på  hur gamla kablarna är, så stämmer inte färgmärkningen... Så mitt tips blir också att hälsa på Classe... för det kan bli lite "pyssligt" om man kopplar fel... ungefär som att pissa på elstängsel..fast med datorn...?!? 😏

Pissa på ett 380-volts elstängsel *bbbrrrrr* 😛 Nä koppla inget själv, se till att en kunnig fan gör det!!!!!!!!!!!!!!!!

de händer inget. Pissstrålen är inte en enhetlig stråle utan flera små droppar som inte har kontakt med varandra. så strömen kan inte ledas upp...

Såvidare du inte pissar på den 10cm från din snopp då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

en "trefas-hanske/uttag" har vanligtvis FEM trådar.. en blå som kallas "nollan", en gul/grön som kallas "jord", och sen tre st "faser"(som går till varsin säkring)... som tidigare skrivits.. om du inte är säker på vad du gör när det gäller installation... lämna det till nån som kan.. sen kan det också bero på  hur gamla kablarna är, så stämmer inte färgmärkningen... Så mitt tips blir också att hälsa på Classe... för det kan bli lite "pyssligt" om man kopplar fel... ungefär som att pissa på elstängsel..fast med datorn...?!? 😎

Pissa på ett 380-volts elstängsel *bbbrrrrr* 😉 Nä koppla inget själv, se till att en kunnig fan gör det!!!!!!!!!!!!!!!!

de händer inget. Pissstrålen är inte en enhetlig stråle utan flera små droppar som inte har kontakt med varandra. så strömen kan inte ledas upp...

Såvidare du inte pissar på den 10cm från din snopp då 😉

Stackare. I så unga år... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker ni kontakt? (HAHAhahahaHAHAHAAAAhahaaaa fan va roligt...) 😉  😱

Ja det vore roligt att trefas... 😆

Vilken spänning det kunde bli....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...