Jump to content
Annons

Alltid denna förbannade slang!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I amerikanska filmer, men nu även i andra länders TV-produktioner, så är det alltid samma sak!!! Det spelar ingen roll om vederbörande blivit innebränd i en deckare, varit med i en bilkrasch i en thriller, fått malari i ett reseäventyr, legat på sjukhus för gallsten i ett tv-drama eller vrickat foten vid repetitionerna av en Shakespeare-pjäs...

...vareviga gång ska en SLANG köras upp i näsan på den drabbade!!

Varför denna slanghysteri och vad gör slangen för nytta egentligen? På TV brukas den som ett 100-%-igt universalmedel mot allt, medan den i verkligheten kanske kommer ifråga i 0.5% av alla akutfall, kan jag tänka mig...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

I amerikanska filmer, men nu även i andra länders TV-produktioner, så är det alltid samma sak!!! Det spelar ingen roll om vederbörande blivit innebränd i en deckare, varit med i en bilkrasch i en thriller, fått malari i ett reseäventyr, legat på sjukhus för gallsten i ett tv-drama eller vrickat foten vid repetitionerna av en Shakespeare-pjäs...

...vareviga gång ska en SLANG köras upp i näsan på den drabbade!!

Varför denna slanghysteri och vad gör slangen för nytta egentligen? På TV brukas den som ett 100-%-igt universalmedel mot allt, medan den i verkligheten kanske kommer ifråga i 0.5% av alla akutfall, kan jag tänka mig...

😳

:musik

De e la' gött' me' lite slang! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att den dära slangen du syftar på egentligen är för antingen näringsersättning eller för att ventilera lungorna.

😄 dock har jag inte en aning om varför dom kör upp den i näsan på alla som hamnar på sjukhus i filmer

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

DjHex, ja det lär stämma, men alla med sjukdom eller akut skada drabbas inte av svåra andningsbesvär, är undernärda eller får inbördes blödningar som blockerar. Men det verkar filmfolket tro. Anledningen är nog att det "ser bra ut på film", lagom tydligt sätt att visa att något hänt och inte står rätt till...

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik: Ja! Det är jättekonstigt. Dessutom är vissa personer som dör i en film med i ANDRA filmer under nytt namn och har en helt annan stil/livssyn/bakgrund, och ibland utspelar det sig i en helt annan tid. Jag anar en komplott.

Och hur fasen kan t ex tvserier som Lilla huser på prärien existera? Det fanns väl ingen TV på 1800-talet.

En nästan ännu konstigare grej är att alla i TV helt platta, precis som på fotografier. Jag har då aldrig sett en platt människa i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik: Ja! Det är jättekonstigt. Dessutom är vissa personer som dör i en film med i ANDRA filmer under nytt namn och har en helt annan stil/livssyn/bakgrund, och ibland utspelar det sig i en helt annan tid. Jag anar en komplott.

Och hur fasen kan t ex tvserier som Lilla huser på prärien existera? Det fanns väl ingen TV på 1800-talet.

En nästan ännu konstigare grej är att alla i TV helt platta, precis som på fotografier. Jag har då aldrig sett en platt människa i verkligheten.

🤪

Bra skrivet! Det är ett mystiskt mysterium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik: Ja! Det är jättekonstigt. Dessutom är vissa personer som dör i en film med i ANDRA filmer under nytt namn och har en helt annan stil/livssyn/bakgrund, och ibland utspelar det sig i en helt annan tid. Jag anar en komplott.

Och hur fasen kan t ex tvserier som Lilla huser på prärien existera? Det fanns väl ingen TV på 1800-talet.

En nästan ännu konstigare grej är att alla i TV helt platta, precis som på fotografier. Jag har då aldrig sett en platt människa i verkligheten.

1. Det finns även de som dör i en film/tv-serie och sedan är med i SAMMA film/tv-serie... Tänker närmast på Bobby Ewing i Dallas. Hur fan kunde de filma hans dröm?

2. Kameran var ju uppfunnen på 1800-talet. Jag antar att det KAN vara så enkelt att någon i den där byn i vilda västern tog jättemånga bilder, och sedan har någon i efterhand suttit och klistrat ihop det till tv-serien Lilla huset på prärien...? Jag har däremot ingen förklaring till Alexander, Troja och Gladiator...

3. Det är väl tur att de är platta i TV? Tänk själv att se fram emot ännu ett suveränt avsnitt av Så ska det låta, och sen har man Peter Harryssons mage som slår en i ansiktet hela kvällen?

Jag är inte helt säker, men jag tror allt det här har nåt med antipiratbyrån att göra...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Det är väl tur att de är platta i TV? Tänk själv att se fram emot ännu ett suveränt avsnitt av Så ska det låta, och sen har man Peter Harryssons mage som slår en i ansiktet hela kvällen?

hahaha jag tror jag smäller av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en "inbiten sjukhusbesökare" och de slangar som man ser på filmerna de är bara syrgas i dom. de sticker in ingefär 5mm in i näsan, och går alltså inte ner i lungerna eller något sådant. Fyller ingen livskritisk funktion m.a.o. Sondslangar ser annorlunda ut, och går bara genom en näsborre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Den gör sig bra i bild. Ett snabbt dramaturgiskt sätt att ange att vedebörande är sjuk. Man måste läs a bilden oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...