Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Monopol existerar inte i musikbranschen, vem som helst kan göra en låt få en hit och bli världsberömd på kort tid om man är tillräckligt "bra" och initiativrik.

Nej, det kan vemsomhelst inte!

Är man riktigt riktigt bra underlättar det väldigt väldigt mycket men detta är på inga sätt någon somhelst garanti, när nu dessutom

långifrån alla världshittar ens är bra så blir ju frågan ifall bra verkligen var det man skulle vara 😉? Den där grodan som legat etta i

18 länder, är hans musik (som ovanpå allt är en cover med lite "grodsnack" på 😆!) verkligen lika bra som Wonder, Prince, Bowie?

(... när de var som bäst.)

Och vem somhelst kan bli miljardär om man bara jobbar på riktigt hårt... 😆?

Kamprad kunde, så nej omöjligt är det verkligen inte men det är ju aningen enklare ifall man föds som miljardär/med musikkontakter!

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Hans, ett hett tips till dig är att utforska "Citera"-knappen som du finner uppe i högra hörnet av varje inlägg. 😆

Tack 😆!

Postat

Jag köpte min sista musik-cd år 2000 (om man räknar bort några remastringar av gamla favoriter samt brännbara cd). Det förvånar mig att man fortfarande försöker sälja cd-skivor med musik och att det finns några få megabolag som ska tala om vad vi ska lyssna på.

Radio och TV tvingas idag betala stim-pengar för att sprida skivbolagens senaste alster, d.v.s. när artisterna uppträder i t.ex. söndagsöppet så måste TV betala för det. Ytterst märkligt. Hade det varit i form av reklam hade det kostat miljoner för skivbolagen. Och varför spelar alltid radion singlar utvalda av skivbolagen istället för själva välja bästa låt? Det kan väl inte vara så att skivbolagen talar om vad som gäller...?

Om cd-försäljningen minskar så kan man väl inte se det som annat än ett friskhetstecken? Folk vill själva välja vad man lyssnar på. Jag tror precis som Lilleman att skivbolagen egentligen är rädda att förlora inflytande över vad du och jag lyssnar på. Jag kommer inte att gråta om "de fem stora" dör sotdöden (särskilt Sony BMG). Idag finns möjligheten att som artist själv distribuera sin musik, varför då krypa för nåt gnidigt storbolag? CD:n är död, leve den!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
"Radio och TV tvingas idag betala stim-pengar för att sprida skivbolagens senaste alster, d.v.s. när artisterna uppträder i t.ex. söndagsöppet så måste TV betala för det. Ytterst märkligt. Hade det varit i form av reklam hade det kostat miljoner för skivbolagen. Och varför spelar alltid radion singlar utvalda av skivbolagen istället för själva välja bästa låt? Det kan väl inte vara så att skivbolagen talar om vad som gäller...?

Om cd-försäljningen minskar så kan man väl inte se det som annat än ett friskhetstecken? Folk vill själva välja vad man lyssnar på."

Varför laddar då folk ned mest artister som ligger på storbolag?

TV betalar för artister som uppträder, visst men de betalar rätt dåligt. betalningen räcker knappt till resekostnaderna. Så TV vet att det finns ett reklamvärde och utnyttjar det faktumet till att få "heta" artister som uppträder "live"billigt.

Att radion oftast spelar singlar beror ju på att singlarna oftast kommer före albumet....

Postat (redigerat)
"Radio och TV tvingas idag betala stim-pengar för att sprida skivbolagens senaste alster, d.v.s. när artisterna uppträder i t.ex. söndagsöppet så måste TV betala för det. Ytterst märkligt. Hade det varit i form av reklam hade det kostat miljoner för skivbolagen. Och varför spelar alltid radion singlar utvalda av skivbolagen istället för själva välja bästa låt? Det kan väl inte vara så att skivbolagen talar om vad som gäller...?

Om cd-försäljningen minskar så kan man väl inte se det som annat än ett friskhetstecken? Folk vill själva välja vad man lyssnar på."

Varför laddar då folk ned mest artister som ligger på storbolag?

TV betalar för artister som uppträder, visst men de betalar rätt dåligt. betalningen räcker knappt till resekostnaderna. Så TV vet att det finns ett reklamvärde och utnyttjar det faktumet till att få "heta" artister som uppträder "live"billigt.

Att radion oftast spelar singlar beror ju på att singlarna oftast kommer före albumet....

Det skulle ju kunna vara så att artisterna oxå vet att det är ganska bra att vara med i TV för skivförsäljningens skull... 😆

Glaskatten, jag tänker inte argumenrera mer med dej, för du har redan bestämt dej, och vill bara se det ifrån ett håll... Anledningen till att man låter iTune ge ut låtar är för att dom Måste låta det hända, dom känner trycket...

Men ett eller ett fåtal räcker inte för att det ska bli konkurens som vi var inne på tidigre...

Fortsätter dom stora bolagen som dom gör nu kommer dom att dö ut, då är jag inte ledsen heller... 😆

Edit: Lite stavfel

Redigerat av Lilleman
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det skulle ju kunna vara så att artisterna oxå vet att det är ganska bra att vara med i TV för skivförsäljningens skull... 😆

Glaskatten, jag tänker inte argumenrera mer med dej, för du har redan bestämt dej

Ibland är det bra att betämma sig, istället för att hatta.

Själv skriver du att bolagen inte vill sprida "sin" musik över nätet, sedan så ändrar du det till

"Anledningen till att man låter iTune ge ut låtar är för att dom Måste låta det hända, dom känner trycket...

Men ett eller ett fåtal räcker inte för att det ska bli konkurens som vi var inne på tidigre..."

Det finns väl ändå mer än ett fåtal nedladdningstjänster och antalet lär öka om tjänsterna bär sina kostnader. Sen så konkurerar musiknedladdningstjänsterna inte bara sinsemellan utan även mot andra betaltjänster på internet och illegala"gratis" siter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.