Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Men verkligheten visar att deras rapports sammanfattning bara är NYS

Att du är så tvärsäker på din sak gynnar inte diskussionen. Det räcker att du förklarar din åsikt, du behöver inte presentera den på ett sätt som framställer avikande åsikter som befängda.

Att, typ, säga: "Så här förhåller det sig i verkligheten...", och i samma stycke påstå att den uppmärksammade rapporten i stora drag är felaktig, gör det svårt att ta de påståenden/argument du faktiskt vill föra fram på allvar.

Om skivförsäljingen skulle gynnas av piratkopiering och nedladddning så borde ju skivaffärer öppnas i en rasande takt och dom mest nedladdade artisterna skulle se en markant försäljningsökning av sina skivor

Inte nödvändigtvis. Det kan ju, som vi tidigare varit inne på, vara så att konsumenterna i större utsträckning sköter sina inköp via egenimport. Ökad egenimport kommer i förlängningen resultera i färre skivbutiker och svenska webbshoppar.

Samtidigt medför fildelningen att man hittar artister man inte skulle ha upptäckt via de traditionella distributionskanalerna, vilket ökar möjligheterna till att konsumenter breddar sin musiksmak. Gillar flera artister i fler genrer. Effekten av ökad fildelning skulle alltså, indirekt, resultera i att (om vi utgår ifrån att alla har begränsade ekonomiska resurser) storsäljande artister säljer färre skivor till förmån för en större bredd av hyffsat säljande artister.

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Glaskatten har helt rätt! Nedladdning minskar skivförsäljningen! Skivförsäljningen går ner år för år samtidigt dom annat, år för år, går upp och upp!

Skivbolagen har klantat sig på ett flertal sätt och gjort många felsatsningar och dessutom varit nonchalanta mot kunder och återförsäljare.

Japp, och jag hävdar fortfarande att det råda Oligopol, precis som på den Svenska el-marknaden! Som faktiskt är förvillande lika!

Ngn annan gör jobbet åt dig, producerar produkten du ska sälja och redan här kan man tjäna pengar dock, är man girig så nöjer man sig inte utan

hela affärsidén består av att inte investera i underhåll och ta dessa pengar som extra vinst varje år! Så istället för att underhålla elnätet/"skivnätet"

så... låter man helt enkelt bli 😆! Man hade kunnat investera i system för att möjliggöra musik-nedladdning som sen kunnat generera framtida

vinster men då hade ju inte kvartalsrapporten blivit lika bra och... således lät man bli, år efter år tills detta slutligen skadar hela verksamheten!

Till slut gjorde ngn annan jobbet åt en (favorit i repris 😆!) Mac, o så vare bara o börja gnälla på nedladdning (o Mac), låta bli att investera, lägga

ned några studios, avskeda sin personal, gnälla lite mer, ta nån miljonbonus här och där, o.s.v! Och när elnätet/skivbranchen slutligen havererar

då hade man ju redan på 90-talet (00-talet) fått sina Miljon-Bonusar, så vem bryr sig?

Redigerat av Hans
Postat
Jag tycker inte att Majkens förslag om att det ska ingå "bonusprylar" när man köper ett fysiskt exemplar av ett album verkar varken hälsosamt eller intressant. Det känns väldigt... hum... Nick Carter? Alltså, jag tror verkligen inte att kent skulle vara sugna på att hotta upp sin Du Jag & Döden bara för att locka köpare.

Jag tror i och för sig att många artister skulle kunna gå med på det här racet. Men då skulle det vara för att skivbolagen vill det. Och dom artisterna skulle inte vara Cardigans, Robyn eller kent

Kent gjorde ju faktiskt en "Nick Carter" utgåva av sin senaste CD med 10 extremt fula dåligt gjorda cd stora digitala bilder i en limiterad plastinslagen utgåva som dom tog extra betalt för.

Inget underligt egentligen eftersom KENT är och alltid har varit ett av Sveriges mest kommersiella band...

Jag skulle nog ändå vilja mena att det var kent själva som kom med idén. Precis som med fonter, skivomslag, vart dom ska spela och allt annat.

Om man tycker det är bra eller inte hör väl inte till saken? Jag menade mer på att det finns artister som bryr sig om sin slutprodukt mer än själva kändisskapet.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men verkligheten visar att deras rapports sammanfattning bara är NYS

Att du är så tvärsäker på din sak gynnar inte diskussionen. Det räcker att du förklarar din åsikt, du behöver inte presentera den på ett sätt som framställer avikande åsikter som befängda.

Att, typ, säga: "Så här förhåller det sig i verkligheten...", och i samma stycke påstå att den uppmärksammade rapporten i stora drag är felaktig, gör det svårt att ta de påståenden/argument du faktiskt vill föra fram på allvar.

Om skivförsäljingen skulle gynnas av piratkopiering och nedladddning så borde ju skivaffärer öppnas i en rasande takt och dom mest nedladdade artisterna skulle se en markant försäljningsökning av sina skivor

Inte nödvändigtvis. Det kan ju, som vi tidigare varit inne på, vara så att konsumenterna i större utsträckning sköter sina inköp via egenimport. Ökad egenimport kommer i förlängningen resultera i färre skivbutiker och svenska webbshoppar.

Samtidigt medför fildelningen att man hittar artister man inte skulle ha upptäckt via de traditionella distributionskanalerna, vilket ökar möjligheterna till att konsumenter breddar sin musiksmak. Gillar flera artister i fler genrer. Effekten av ökad fildelning skulle alltså, indirekt, resultera i att (om vi utgår ifrån att alla har begränsade ekonomiska resurser) storsäljande artister säljer färre skivor till förmån för en större bredd av hyffsat säljande artister.

Vad säger du då om detta angående tvärsäkerhet

"- Att påstå att fildelningen står bakom den sänkta skivförsäljningen är struntprat, säger Eriksson, som är projektledare i KTH:s EU-finansierade projekt Music Lessons."

Till skillnad mot honom så har jag förstahandsuppgifter och en lång erfarenhet av musikproduktion/promotion och försäljning.

Att det nu direktimporteras mer musik stämmer men bara till en väldigt liten del och tyvärr så drabbas dom små artisterna mer av att mindre entusiastdrivna skivaffärer läggs ned än vad stora artister gör eftersom "stora" artisters musik ändå alltid går att köpa hos återförsäljare som inte tar in demos ep's och independent artister i sortimentet. Sveriges största oberoende skivbolag och distributör MNW gick i konkurs för något år sedan trots att dom hade distributionsrättigheterna i Sverige för många intressanta artister och etiketter. Bland annat vissa artister och etiketter som hörde till nätets mest nedladdade (av independentartister) vid tidpunkten för MNWs konkurs...

Redigerat av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
"jag hävdar fortfarande att det råda Oligopol, precis som på den Svenska el-marknaden! Som faktiskt är förvillande lika!"

Inte lika för fem öre el är en av de lättaste produkterna att distribuera och sälja, finns ju ett starkt behov hos konsumenterna och bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

10.000-tals skivbolag över världen distribuerar och konkurrerar däremot med över 1.000.000 olika skivtitlar!!

Redigerat av Glaskatten
Postat
"jag hävdar fortfarande att det råda Oligopol, precis som på den Svenska el-marknaden! Som faktiskt är förvillande lika!"

Inte lika för fem öre el är en av dom lättaste produkterna att distribuera, finns ju bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

10.000-tals skivbolag över världen distribuerar och konkurrerar däremot med över 1.000.000 olika skivtitlar!!

Dom Distrubierar musik... Elbolagen Distrubierar el... I jämförelse med Internationell underhållningsbransch är den svenska el-marknaden bra...

Ett antal sidor som inte är knutna till bolagen vill lägga upp och sälja låtar på sina sidor är detta något jobb för skivbolagen? 😮

Ärligt tala så har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan tycka att det är bra att 3 bolag styr näst intill hela underhållningsbranschen Internationellt, jag kan inte förstå vad som är bra med det… 😛

Självklart är det så att dessa stora bolag inte vill ha diskussionen runt sej själva och deras roll utan attackera en liten 14 åring som sitter och laddar ner lite musik och spel…

– Jag kan inte fatta vad du ser som är bra i det… 🙁

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
"jag hävdar fortfarande att det råda Oligopol, precis som på den Svenska el-marknaden! Som faktiskt är förvillande lika!"

Inte lika för fem öre el är en av dom lättaste produkterna att distribuera, finns ju bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

10.000-tals skivbolag över världen distribuerar och konkurrerar däremot med över 1.000.000 olika skivtitlar!!

Dom Distrubierar musik... Elbolagen Distrubierar el... I jämförelse med Internationell underhållningsbransch är den svenska el-marknaden bra...

Ett antal sidor som inte är knutna till bolagen vill lägga upp och sälja låtar på sina sidor är detta något jobb för skivbolagen? 😮

Ärligt tala så har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan tycka att det är bra att 3 bolag styr näst intill hela underhållningsbranschen Internationellt,

Men du har missförstått något fundamentalt det är inte 3 bolag som styr hela underhållningsbranschen, det är ett 1000-tal olika bolag minst.

Att ett fåtal (dock betydligt fler än 3 ) distribuerar det andra producerar är inte en nackdel, men tydligen förvirrar det en del....

Sen så kan du väl inte på allvar likställa distribution och försäljning av CD och musik med distributionen av El. Att sälja musik är inte så lätt, att sälja el är extremt lätt.

Postat
Inte lika för fem öre el är en av dom lättaste produkterna att distribuera, finns ju bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

Ja för f-n... Kärnkraftverk det kan väl morsan sköta... Men däremot att lägga en trumloop... 😛

- Jag skulle gärna se lite starkare argument här om vi ska kunna fortsätta en seriös diskussion som tar oss framåt... 😮

Postat (redigerat)
Inte lika för fem öre el är en av de lättaste produkterna att distribuera och sälja,

Nej, musik är faktiskt än enklare och brancherna är dessutom övernaturligt lika!

3/4 bjässar men sammanlagt en massa olika företag, dock står majoriteten utav alla dessa i praktiken under de 3/4´s kontroll och

dom är för små för att på allvar kunna konkurerra ens om de hade varit oberoende!

Att 10.000-tals skivbolag världen över distribuerar och konkurrerar spelar ju mindre roll ifall 9996 st av dessa står för 25% medan 4st står för 75% 😮!

"Tillsammans kontrollerar ”de fyra stora” EMI, Sony BMG, Universal Music och Warner Music 75 procent av världsmarknaden för musik."

citerat härifrån

med över 1.000.000 olika skivtitlar! Med över 1,000,0000 miljarder olika elektroner 😛!

Tänk istället: musik respektive el!

Redigerat av Hans
Postat
Inte lika för fem öre el är en av de lättaste produkterna att distribuera och sälja,

Nej, musik är faktiskt än enklare och brancherna är dessutom övernaturligt lika!

3/4 bjässar men sammanlagt en massa olika företag, dock står majoriteten utav alla dessa i praktiken under de 3/4´s kontroll och

dom är för små för att på allvar kunna konkurerra ens om de hade varit oberoende!

Att 10.000-tals skivbolag världen över distribuerar och konkurrerar spelar ju mindre roll ifall 9996 st av dessa står för 25% medan 4st står för 75% 😛!

"Tillsammans kontrollerar ”de fyra stora” EMI, Sony BMG, Universal Music och Warner Music 75 procent av världsmarknaden för musik."

citeratt ifrån SVD

med över 1.000.000 olika skivtitlar! Med över 1,000,0000 miljarder olika elektroner 😱!

Tänk istället: musik respektive el!

Amen... Gud vare med dej... 😮

Jag ville inte skriva några namn, men nu var det gjort... 🙁

Postat
Inte lika för fem öre el är en av dom lättaste produkterna att distribuera, finns ju bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

Ja för f-n... Kärnkraftverk det kan väl morsan sköta... Men däremot att lägga en trumloop... 😛

- Jag skulle gärna se lite starkare argument här om vi ska kunna fortsätta en seriös diskussion som tar oss framåt... 😮

Nej, du behöver bara lära dig skillnaden på att producera respektive distribuera, vilket är vitt skilda ting där det ena är ytterst svårt

medan det andra är så lätt din morsa mycet väl skulle kunna sköta det hela 🙁!

Postat (redigerat)
- Jag skulle gärna se lite starkare argument här om vi ska kunna fortsätta en seriös diskussion som tar oss framåt...  😮

10 minuter senare 🙁!

Amen... Gud vare med dej...  😛  Jag ville inte skriva några namn, men nu var det gjort...  😱
Redigerat av Hans
Postat
Nej, du behöver bara lära dig skillnaden på att producera respektive distribuera, vilket är vitt skilda ting där det ena är ytterst svårt

medan det andra är så lätt din morsa mycet väl skulle kunna sköta det hela !

😮

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Inte lika för fem öre el är en av dom lättaste produkterna att distribuera, finns ju bara en variant......(eller iaf ett fåtal)

Ja för f-n... Kärnkraftverk det kan väl morsan sköta... Men däremot att lägga en trumloop... 😛

- Jag skulle gärna se lite starkare argument här om vi ska kunna fortsätta en seriös diskussion som tar oss framåt... 😮

Nu handlade diskussionen om distribution och försäljning inte om produktionen. Men kärnkraftverk är inte så svårskötta eftersom hela kärnkraftsprocessen (som tur är) är förutsägbar och kontrollerbar. Det största problemet med kärnkraften är lagringen.

Men poängen var alltså att El är en lättdistribuerad produkt eftersom alla elkunder bara behöver en produkt nämligen samma el i alla uttag. Musikkunder är svårare att tillfredsställa. Ingen går väl in i en butik för att köpa en CD? Nej man vill ju ha en cd med en viss artist eller musikstil.

Postat
- Jag skulle gärna se lite starkare argument här om vi ska kunna fortsätta en seriös diskussion som tar oss framåt...  😮

10 minuter senare 😱!

Amen... Gud vare med dej...  😛  Jag ville inte skriva några namn, men nu var det gjort...  😉

Jag får nog ta min Rioja och gå till soffan.... 🙁

Jag ger Hans fullmakt att föra min talan... 😆

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Inte lika för fem öre el är en av de lättaste produkterna att distribuera och sälja,

Nej, musik är faktiskt än enklare och brancherna är dessutom övernaturligt lika!

3/4 bjässar men sammanlagt en massa olika företag, dock står majoriteten utav alla dessa i praktiken under de 3/4´s kontroll och

dom är för små för att på allvar kunna konkurerra ens om de hade varit oberoende!

Att 10.000-tals skivbolag världen över distribuerar och konkurrerar spelar ju mindre roll ifall 9996 st av dessa står för 25% medan 4st står för 75% 😮!

"Tillsammans kontrollerar ”de fyra stora” EMI, Sony BMG, Universal Music och Warner Music 75 procent av världsmarknaden för musik."

citerat härifrån

med över 1.000.000 olika skivtitlar! Med över 1,000,0000 miljarder olika elektroner 😛!

Tänk istället: musik respektive el!

SVD artikeln är full av faktafel, "de fyra stora" har t.e.x. inte alltid hittat och utvecklat de artister som ligger hos dom, utan sanningen är att de stora bolagen ofta hittar artister hos mindre bolag som t.e.x. sub pop vilka de senare sluter samarbetsavtal med.

Sen så distribuerar ju de stora bolagen ofta massvis med mindre bolag SONY distribuerade för några år sedan över 1000 mindre bolag.

SVD skriver att de stora bolagen kontrollerar 75% av världsmarknaden för musik men det stämmer ju inte heller eftersom de fyra stora inte arrangerar konserter eller tillverkar musinstrument i någon större skala.

Postat (redigerat)

Kan visserligen hålla med om att det mesta som står i tidningar aldrig är korrekt om man själv har kunskap i ämnet, dock så

tycker jag att du i detta fall lite söker/konstruerar fel.

SVD skriver att de stora bolagen kontrollerar 75% av världsmarknaden för musik men det stämmer ju inte heller eftersom

de fyra stora inte arrangerar konserter eller tillverkar musinstrument i någon större skala.

Jo, det var fel men vi kan ju då istället nöja oss med att de 4 stora kontrollerar 75% av (väst)världsmarknaden för (laglig) musikmedia

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
Vad säger du då om detta angående tvärsäkerhet

"- Att påstå att fildelningen står bakom den sänkta skivförsäljningen är struntprat, säger Eriksson, som är projektledare i KTH:s EU-finansierade projekt Music Lessons."

Till skillnad mot honom så har jag förstahandsuppgifter och en lång erfarenhet av musikproduktion/promotion och försäljning.

Citatet har du hämtat från artikeln i Aftonbladet. Om män läser hela stycket tycker jag det framgår ganska tydligt att det handlar om ett samtal mellan reportern och projektledaren. Det är alltså (med stor säkerhet) inte hämtat från rapporten.

Däremot visar rapporten (enligt Aftonbladet) att:

...en stor majoritet av fidelarna [sic!] får ett ökat intresse för musik - men att de hittar andra vägar att köpa

samt att:

Sett till hela utbudet i musikindustrin har försäljningen inte minskat alls utan ökat

Enligt Expressen visar forskningen att:

...många fildelare faktiskt handlar mer skivor nu än de gjorde tidigare
Att det nu direktimporteras mer musik stämmer men bara till en väldigt liten del och tyvärr så drabbas dom små artisterna mer av att mindre entusiastdrivna skivaffärer läggs ned än vad stora artister gör eftersom "stora" artisters musik ändå alltid går att köpa hos återförsäljare som inte tar in demos ep's och independent artister i sortimentet.

Om man utgår ifrån vad som hävdas i rapporten blir ditt resonemang logiskt. Fildelare hittar ny musik men handlar på andra vägar än tidigare. Vilket borde påverka de mer specialiserade skivbutikerna i större utsträckning. Alltså ajöss med de små trivsamma butikerna på hörnet. Hej till ett Mega Skivakademin i varje landsände, samt massor av europeiska och amerikanska nätsajter.

Sveriges största oberoende skivbolag och distributör MNW gick i konkurs för något år sedan trots att dom hade distributionsrättigheterna i Sverige för många intressanta artister och etiketter. Bland annat vissa artister och etiketter som hörde till nätets mest nedladdade (av independentartister) vid tidpunkten för MNWs konkurs...

Gick verkligen skivbolaget omkull? Var det inte ditributören MNW som gick omkull, och skivbolaget blev uppköpt ganska strax därefter?

Hursomhelst, MNWs stora miss var den dåliga tajmingen att börsintroducera sig 1998. De klarade inte av att driva det som ett genomkapitalistiskt företag.

Du berör en annan öm punkt här. Jag vet att flera svenska skivbolag medvetet lät bli att fylla på back-katalogen vartefter, något äldre, skivor sålde slut. Tanken var att bristen på nypressar skulle röra upp ett sug efter en viss artist eller album. Möjligheterna till fildelning gav plötsligt hängivna skivköpare möjlighet att få tag på musik som var svår att få tag i på annat sätt. Jag tror att skivbolagen insåg det här alldeles för sent. Och gjorde fel i att erbjuda remastrade nyutgåvor för fullpris.

Edit: två prickar ovanför ett o...

Redigerat av joachime
Postat

Håller med om allt som skrivs men... är fortfarande övertygad om att fildelning minskar den totala skivförsäljningen!

Samt att vi bara har sett början då det är nu, det kommande 10 åren, som den riktiga kraschen komma, komma!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
.

Gick verkligen skivbolaget omkull? Var det inte ditributören MNW som gick omkull, och skivbolaget blev uppköpt ganska strax därefter?

Hursomhelst, MNWs stora miss var den dåliga tajmingen att börsintroducera sig 1998. De klarade inte av att driva det som ett genomkapitalistiskt företag.

Jo det var distributionen som konkade men skivbolaget var ytterst nära att göra detsamma. De intressantaste tittlarna hos MNW låg dock hos deras distributionsverksamhet.

Den största av MNWs dyrköpta missar var ironiskt nog deras satsning på internet med deo.com, en musiknedladdningstjänst som aldrig lyckades etablera sig trots att dom var tidigt ute och fick massvis av gratis publicitet.

Namnet deo.com var uselt deo får mig att tänka på deodorant....

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Sett till hela utbudet i musikindustrin har försäljningen inte minskat alls utan ökat

Enligt Expressen visar forskningen att:

...många fildelare faktiskt handlar mer skivor nu än de gjorde tidigare

Visst, många fildelare köper säkert fler skivor än tidigare eller betalar för musik på nätet, men en stor majoritet av piratfildelarna gör det inte och många yngre filköpare har aldrig köpt en skiva eller betalt för musik en enda gång.

Hade jag själv varit tonåring idag så skulle jag nog gjort likadant.....Men det är ju synd att kidsen får en felaktig uppfattning om att all musik är gratis och att musiker inte har rätt till ersättning.

Postat

Det här med nätförsäljningen av låtar... Alltså.. hur många 12-åringar har tillgång till kreditkort och kan köpa musik online egentligen? Är det bara jag som tycker det verkar som det här inte är helt genomtänkt?

Postat (redigerat)
Sen så kan du väl inte på allvar likställa distribution och försäljning av CD och musik med distributionen av El. Att sälja musik är inte så lätt, att sälja el är extremt lätt.

Det är väl det som varit problemen för skivbolagen enligt dom själva... Att genom bredband distrubieras och sprids musikenför lätt?

😕

SVD skriver att de stora bolagen kontrollerar 75% av världsmarknaden för musik men det stämmer ju inte heller eftersom de fyra stora inte arrangerar konserter eller tillverkar musinstrument i någon större skala.

Nej i Sverige har EMA 85-90% av Live marknaden... 😕

Redigerat av Lilleman
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Sen så kan du väl inte på allvar likställa distribution och försäljning av CD och musik med distributionen av El. Att sälja musik är inte så lätt, att sälja el är extremt lätt.

Det är väl det som varit problemen för skivbolagen enligt dom själva... Att genom bredband distrubieras och sprids musiken för lätt?

😏

Jo det är lätt att distribuera musiken olagligt men för att distribuera musiken lagligt på nätet krävs det ju tillstånd och aktiv medverkan från förlag,bolag,artister,stim,management plus en kostsam website med tillräcklig kapacitet vad gäller lagring och överföring utan problem. Betalande nedladdare har ingen lust att vänta ett dygn för att ladda ned ett album.

Postat
Jo det är lätt att distribuera musiken olagligt men för att distribuera musiken lagligt på nätet krävs det ju tillstånd och aktiv medverkan från förlag,bolag,artister,stim,management plus en kostsam website med tillräcklig kapacitet vad gäller lagring och överföring utan problem. Betalande nedladdare har ingen lust att vänta ett dygn för att ladda ned ett album

Dom har inget intresse i att sprida musiken på nätet, dom skulle mista den "monopol" situation dom har idag...

Det är inget tal om annat än att det är 3-4 stora bolag som styr hela nöjesbranschen, det är så det ser ut. Alla andra mindre bolag är totalt beroende av dom om man vill komma ut med en internationell artist...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det är inget tal om annat än att det är 3-4 stora bolag som styr hela nöjesbranschen, det är så det ser ut. Alla andra mindre bolag är totalt beroende av dom om man vill komma ut med en internationell artist...

Lilleman du har totalfel, Nöjesbranschen består för det första inte bara av musik. Utan även av Teater Show Film Cirkus m.m.

Sen så är inte de små bolagen "totalt" beroende av de stora, det finns ju som sagt alternativa distributörer och internet. Men visst blir det enklare att gå genom en större internationell distributör.

Det som brukar hända när ett mindre bolag får fram en het artist är att de större bolagen meddelar sitt intresse för att antingen köpa över artisten eller att föreslå distributionsdealar. Väldigt ofta brukar de små bolagen föredra att skriva på för olika bolag i olika regioner eftersom de stora bolagen är olika bra i olika regioner.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Dom har inget intresse i att sprida musiken på nätet, dom skulle mista den "monopol" situation dom har idag...

Varför stöder dom isåfall de legala nedladdningstjänster som finns?

Monopol existerar inte i musikbranschen, vem som helst kan göra en låt få en hit och bli världsberömd på kort tid om man är tillräckligt "bra" och initiativrik.

Samma gäller för bolag, signar man rätt artister och har flyt så kan bolaget växa en hel del på kort tid.

Kolla Virgin som gick från att vara en liten postorderfirma till att bli ett riktigt stort skivbolag med massor av framgångsrika artister, samma gäller Island Mute och Rhino m.fl. och i Sverige Dolores och Burning Heart.

Postat

Skivor är för dyrt och har varit det rätt länge nu. Man kan kanske vilja lägga > 169:- om det är en sådan där riktigt riktigt bra skiva, men det är inte de flesta. Kanske 2-5 bra låtar och resten ok eller rätt tråkiga. Sen när man har lagt det på en eller ett par skivor så kan du inte lägga mer, det finns inget utrymme för chansningar.

Men det går ju att ha billigare priser. Naxos tar väl fortfarande 50-59:- per skiva? För mig var den en dröm att de kom med sina priser. Precis perfekt när jag hade börjat upptäcka den klassiska musiken.Då kunde jag verkligen kosta på mig många skivor. Jag chansade och testade massa kompositörer och verk. Visserligen kan det nog många gånger finnas bättre inspelning hos något annat bolag men för det mesta från fullt godkänt till jättebra.

Vad är det som kostar så mycket i skivbranchen, i pop/rock/mm-branchen? Är det inspelningarna som är så dyra pga att band måste vistas 2-6 månader i studion? Fast jazzplattor spelas ju oftast in riktigt snabbt. Kanske följer de bara prisnivån? Ja jag vet inte. Nån som vet?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Skivor är för dyrt och har varit det rätt länge nu. Man kan kanske vilja lägga > 169:- om det är en sådan där riktigt riktigt bra skiva, men det är inte de flesta. Kanske 2-5 bra låtar och resten ok eller rätt tråkiga. Sen när man har lagt det på en eller ett par skivor så kan du inte lägga mer, det finns inget utrymme för chansningar.

Men det går ju att ha billigare priser. Naxos tar väl fortfarande 50-59:- per skiva? För mig var den en dröm att de kom med sina priser. Precis perfekt när jag hade börjat upptäcka den klassiska musiken.Då kunde jag verkligen kosta på mig många skivor. Jag chansade och testade massa kompositörer och verk. Visserligen kan det nog många gånger finnas bättre inspelning hos något annat bolag men för det mesta från fullt godkänt till jättebra.

Vad är det som kostar så mycket i skivbranchen, i pop/rock/mm-branchen? Är det inspelningarna som är så dyra pga att band måste vistas 2-6 månader i studion? Fast jazzplattor spelas ju oftast in riktigt snabbt. Kanske följer de bara prisnivån? Ja jag vet inte. Nån som vet?

Anledningen till att Naxos klassiska skivor är så billiga beror på att de oftast betalar väldigt lite för inspelningarna som ofta kommer från östeuropeiska radioarkiv, de betalar ibland inte mer än någon tusing...och ingen royalty eftersom upphovsmännen oftast är döda sedan länge.

Nästan ingen marknadsföring plus att de oftast har väldigt enkla standardiserade booklets.

Att spela in och marknadsföra en ny pop/rockartist kostar multum, bara en helsidesannonns i en musiktidning brukar kosta minst 20.000 en video 10.000-500.000:- Ett omslag och booklet 5.000:- - 100.000:- o.s.v.

Inspelningskostnader och mastering etc. brukar dessutom nästan alltid bli högre än budgeterat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.