Jump to content
Annons

Hönan eller ägget i skivförsäljningen


Violiner

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Jag slutade köpa CD-skivor när de började införa kopieringsskydd som hindrar mig från att lyssna på musiken. Varför betala 170 kr för ett grytunderlägg?

Fast det argumentet är ju rätt svagt eftersom de flesta CD INTE har kopieringsskydd. Sen så kanske CD skivor inte riktigt kommer till sin rätt spelad i en dators CD-spelare genom oftast rätt dåliga datorhögtalare. ljudet är nästan alltid betydligt bättre från vilken "riktig" cd-spelare som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Du loggar in på skivbolagets hemsida knappar in det och vips kommer du åt extra godbitar som b-sidor, demos och alternativa mixar. Saker som egentligen redan finns men som inte i vanliga fall är möjliga att tjäna pengar på. Artisten släpper en video och du kan titta på den gratis på nätet. Sedan dyker ett paket med ljudfiler upp tillsammans med en remixtävling. När artisten sedan är i Japan på turne tas ett gäng promotion bilder som du givetvis kan ladda hem och använda som skrivbordsunderlägg eller ha i mobilen. Sedan passar du ju också på att tanka hem gratis ringsignaler från skivan för att kunna göra reklam för din favoritartist på bussen.

Alternativa förpackningar är annars något jag uppskattar. Annan papperskvalitet, en annorlunda pappersstruktur eller foldout med någon unik artwork kan räcka för att skapa en känsla mervärde. En snygg booklet med låttexter och utförlig info är heller inte helt fel.

Jisses vad analog jag blev nu. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det argumentet är ju rätt svagt eftersom de flesta CD INTE har kopieringsskydd. Sen så kanske CD skivor inte riktigt kommer till sin rätt spelad i en dators CD-spelare genom oftast rätt dåliga datorhögtalare. ljudet är nästan alltid betydligt bättre från vilken "riktig" cd-spelare som helst.

Jag köper fortfarande skivor som inte är skyddade.

Jag har minst lika bra högtalare till datorn som vilken cd-spelare som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar om att behålla auktoritet, ett fåtal bolag är dominanta och vill behålla makt... Det handlar om makt och girighet, väldigt okomplicerat egentligen…

Bolagen har inget som helst intresse att låta folk ladda ner musik… Om musik börjar säljas i stor utsträckning på nätet kommer dom att spela ut sin roll och förlora kontroll… Dom stora spelarna kommer att vara sajterna som man laddar ner musiken på tilsammans med media med radio & tv… Innan dom stora bolagen har hittat former för att behålla sitt monopol kommer dom att slåss mot nedladdningar legala och illegala…

Jag tycker att dom själva genom girighet och dålig attityd satt sej där dom är idag… 😉

Jag skulle gärna sej dom torka ihop och försvinna och flera nya fräscha bolag växa fram som har intresse i musiken och inte bara i pengarna… 😆

Pengarna är bara ett medel att uppnå målet med mycket bra musik till en bred allmänhet… 😆

Eller? 😎

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast det argumentet är ju rätt svagt eftersom de flesta CD INTE har kopieringsskydd. Sen så kanske CD skivor inte riktigt kommer till sin rätt  spelad i en dators CD-spelare genom oftast rätt dåliga datorhögtalare. ljudet är nästan alltid betydligt bättre från vilken "riktig" cd-spelare som helst.

Jag köper fortfarande skivor som inte är skyddade.

Jag har minst lika bra högtalare till datorn som vilken cd-spelare som helst.

Fast du skrev ju faktiskt att du slutade köpa CD skivor när de införde kopieringsskydd...

Ja du har säkert bra högtalare till din dator(vilka?) men en dators CD rom enhet brukar inte vara en garant för största välljud på grund av störningar från andra datorkomponenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar aldrig på cd-skivor. Jag rippar allting med Exact Audio Copy och lyssnar på musiken som datafiler istället. Då vet man att musiken inte påverkas av läsfel, man slipper sträcka sig efter skivan och dessutom är ljudkort/högtalare till datorn i mitt fall betydligt bättre än stereon. 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Allt handlar om att behålla auktoritet, ett fåtal bolag är dominanta och vill behålla makt... Det handlar om makt och girighet, väldigt okomplicerat egentligen…

Bolagen har inget som helst intresse att låta folk ladda ner musik… Om musik börjar säljas i stor utsträckning kommer dom att spela ut sin roll… Dom stora spelarna kommer att vara sajterna som man laddar ner musiken på och media med radio & tv… Innan dom stora bolagen har hittat former för att behålla sitt monopol kommer dom att slåss mot nedladdningar…

Jag tycker att dom själva genom girighet och dålig attityd satt sej där dom är idag… 🙂

Jag skulle gärna sej dom torka ihop och försvinna och flera nya fräscha bolag växa fram som har intresse i musiken och inte bara i pengarna… 🙂

Pengarna är bara ett medel att uppnå målet med mycket bra musik till en bred allmänhet… 😛

Eller? 😳

Väl talat. Håller med på flera punkter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I denna debatt kan jag till mycket stor del hänvisa till mitt eget beteende - och beteendet hos andra i min omgivning.

Utspritt på ungefär de senaste 5 åren, har jag köpt över 600 DVD - blandat med filmer och musikvideos/konserter. Under samma tid har jag kanske köpt 4-5 CD-skivor. Anledningen till denna snedfördelning, är att jag inte tycker att CD är värt så mycket pengar som de kostar (nästan lika mycket som en DVD-film) - men också att det släpps väldigt lite musik som jag tycker är värd att lyssna på. Mina nuvarande ca 500 CD-skivor räcker ganska långt när det gäller musiklyssning.

Samtidigt kan jag hänvisa till arbetskamrater, som tycker att jag är galen som köper DVD, när man kan tanka hem filmerna gratis. Samma attityd är det när det gäller musik - och programvara för den delen. Detta gäller nästan utan undantag bland arbetskamraterna (mest bland yngre och mindre bland äldre) - och alla dessa människor har alltså helt slutat köpa musik och film, på grund av den omfattande kopieringen - och skulle inte drömma om att köpa när de väl har plockat hem det och bränt på egna DVD eller CD. Eftersom det är så utbrett bland folk på de arbetsplatser jag har erfarenhet av, så utgår jag från att otroligt många i vårt avlånga land har exakt samma attityd till kopiering. Det är sådant folk i gemen använder sitt bredband (och ibland även jobbets bredband) till - och de tycker att bredband skulle vara meningslöst om man inte kunde få tag på gratis film, musik och program den vägen.

Folk är så vana vid detta beteende nu, att det kommer att vara extremt svårt att försöka förändra. Jag tror på en väldigt negativ utveckling efter att toppen har passerats när det gäller ringsignalsförsäljningen - när nyhetens behag har lagt sig... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du skrev ju faktiskt att du slutade köpa CD skivor när de införde kopieringsskydd...

Ja du har säkert bra högtalare till din dator(vilka?) men en dators CD rom enhet brukar inte vara en garant för största välljud på grund av störningar från andra datorkomponenter.

Kopieringsskydd som gjorde att jag inte kunde lyssna på dem. Jag kan väl fortfarande köpa oskyddade skivor för det?

Jag användet Tapco S5.

Nej, andra delar i datorn kan inte störa då ljudet är digitalt ända tills det når ljudkortets DA-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte skivförsäljningen minskat sakta men säkert sedan ungefär 1990, när CD-skivan introducerades (jag kan ha fel, om så, korrigera mig så tar jag bort inlägget)? I så fall, så finns det ett antal år av vikande försäljning som knappast kan bero på ett internet som inte fanns.

Nej, precis som Glaskatten säger har skivförsäljningen gått lite upp och ned. På IFPIs sajt finns statistik över antalet utgivningar, försäljningsvolym samt omsättning för åren 1988 till och med 2004. Intressant läsning. Under den perioden var försäljningsvolymen som störst under år 2000. Sedan minskar den kraftigt till 2/3 år 2004.

Men det är också intressant att se att det såldes ungefär lika många plattor år 1988 som år 2004. Om man antar (som det antyds i kvällstidningsartiklarna) att privatimporten av cd-skivor har ökat, köps det alltså mer musik i Sverige idag än för femton år sedan.

Tack för infon. Mitt antagande var alltså fel. Perfekt länk! 😳

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så tycker jag det är tramsigt när folk kläcker ur sig att det är en sanning att piratkopieringen minskat skivförsäljningen. Det är inte alls säkert enligt den rapport KTH-forskarna publicerat (flera andra har märkt liknande samband).

Jag köpte inga skivor innan jag började ladda ner musik. Jag köper knappt skivor nu när jag laddar ner musik heller. MEN däremot har nedladdningen gett synergieffekter, jag går mer på konserter, ser mycket mer på bio, håller mig mer uppdaterad om musik et.c. Jag bedömer att hade jag inte laddat ner musiken hade jag inte köpt den heller, OCH jag hade definitivt inte gått så mycket på konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Cd blev dyrare berodde till stor del på att det var dyrt att lägga om produktionen, de första CD sprutorna kostade ohyggligt mycket pengar.Sen så är ju CD överlägset vinyl vad gäller hållbarhet en Vinylsskiva slits varje gång den spelas en CD kan spelas hur många gånger som helst utan slitage.

Vi tycks inte vara överens här, så det här blir slutreplik:

Nej, CD-kvaliten vad beträffar hållbarhet och ljud, är snarare underlägsen LP-skivan. Jag har många CD-skivor som idag är direkt ospelbara/trasiga, medans jag utan problem kan lyssna på alla skivor i min LP-samling. Ang. Ljudet så är det möjligen en smaksak vad som låter bäst, och det blir också lite halv-OT i den här diskussionen. Jag tycker LP låter bättre. Nog om det.

Att de första CD-skivorna var tokdyra att framställa är inte så konstigt.När däremot marknaden har stabiliserats, och CD-pressarna gått varma ett tag, så blir det fan så mycket biligare att ta fram ett ex av en CD än en LP. Detta borde också ha synts på prislapparna i skivhyllorna, men det blev aldrig så.

I dag är - som du säger - en LP många gånger dyrare än en CD, vilket är helt logiskt. LP-n har en mindre marknad, och är dyrare att framställa (se ovan).

Klart slut;)

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gärna naiv men jag vill tro att folk gärna betalar för något de gillar. Jag skulle vilja se att skivbolagen verkligen tog i med hårdhandskarna och gav konsumenterna riktigt bra anledningar till att köpa skivor.

Säg att du får med ett litet registreringsnummer när du handlar skivan. Du loggar in på skivbolagets hemsida knappar in det och vips kommer du åt extra godbitar som b-sidor, demos och alternativa mixar. Saker som egentligen redan finns men som inte i vanliga fall är möjliga att tjäna pengar på. Artisten släpper en video och du kan titta på den gratis på nätet. Sedan dyker ett paket med ljudfiler upp tillsammans med en remixtävling. När artisten sedan är i Japan på turne tas ett gäng promotion bilder som du givetvis kan ladda hem och använda som skrivbordsunderlägg eller ha i mobilen. Sedan passar du ju också på att tanka hem gratis ringsignaler från skivan för att kunna göra reklam för din favoritartist på bussen.

Plötsligt blir det jätteskoj att betala 200 kronor för en cd-skiva och du som konsument känner dig delaktig i artistens framgång och utveckling genom att du kan följa den mer närgånget på nätet.

Eller så drömmer jag bara 😳

/Majken

Något liknande har jag också funderat på (men tyst nu, vi kanske kan bli utomstående konsulter åt Sony och tjäna multum med såna här ideer). Det måste kännas värt att köpa en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att musikkonsumenter har väldigt få rättigheter och en himla massa skyldigheter. Alla som köper musik förtjänar att ha en licens, som gör att de har rätt till att använda ett verk för privat bruk för all framtid. Om skivbolaget gör en remastrad version av Carolas Främling, så borde jag lagligt kunna ladda ner den om jag nu köpte skivan på 80-talet. Att äga en licens, som kan säljas fritt, som visar att man stött artisten ekonomiskt och är garanterad rätten till att använda verket för privat bruk skulle kännas mycket mer värdefullt och praktiskt än att äga hundratals kilo plast och papper som kommer att vara värdelösa när lagringsmediets livstid har gått över och skivbolagen anser att du borde ge dem mer pengar. Lustigt att skivbolagen har laglig rätt att använda såna maffiametoder.

Dessutom skulle man genom att sälja licenser kunna få bort allt skitsnack om vad det kostar att trycka upp små pappershäften med sångtexter i ett par miljoner exemplar.

Musikkonsumenter förtjänar rättigheter. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikkonsumenter förtjänar rättigheter. Eller?

Jag skulle vilja säga att vi som medborgare har rättigheter.

Om vi som konsumenter hade rättigheter skulle marknadsekonomin inte fungera. Vi skulle vara tvugna att byta ekonomiskt system.

Konsumenter ska däremot ha friheten att välja vad man köper och inte köper, och därigenom en möjlighet att påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att musikkonsumenter har väldigt få rättigheter och en himla massa skyldigheter. Alla som köper musik förtjänar att ha en licens, som gör att de har rätt till att använda ett verk för privat bruk för all framtid. Om skivbolaget gör en remastrad version av Carolas Främling, så borde jag lagligt kunna ladda ner den om jag nu köpte skivan på 80-talet. Att äga en licens, som kan säljas fritt, som visar att man stött artisten ekonomiskt och är garanterad rätten till att använda verket för privat bruk skulle kännas mycket mer värdefullt och praktiskt än att äga hundratals kilo plast och papper som kommer att vara värdelösa när lagringsmediets livstid har gått över och skivbolagen anser att du borde ge dem mer pengar. Lustigt att skivbolagen har laglig rätt att använda såna maffiametoder.

Dessutom skulle man genom att sälja licenser kunna få bort allt skitsnack om vad det kostar att trycka upp små pappershäften med sångtexter i ett par miljoner exemplar.

Musikkonsumenter förtjänar rättigheter. Eller?

hur många nyutgåvor osv tror du skulle ges ut isf? Ingen tror jag. Det förlorar ju bara bolagen på. Då skulle det endast var ny musik man kan få tag på och det förlorar ju alla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att KTH's forskare skulle vara oberoende är skrattretande. KTH och deras forskare är ju ofta sponsrade av IT företag och har dessutom mängder av affärsmässiga kontakter med internetleverantörer och teknikföretag. det ligger i deras intresse att visa att Internet ska få växa obehindrat.

För den som känner till verkligheten så beror skivförsäljningsraset på en kombination av illegal nedladdning, cd-brännande vänner och skivbolagens klantighet i att marknadsföra och promota artister och CDs.

Sen verkar ganska många tycka att det är OK att ringa och SMS:a för en tusing i månaden men en CD för 149 kronor är för DüRT.

En vän som har en skivbutik som är på väg att läggas ned brukar säga att det vanligaste uttrycket han hört i sin butik är "köp inte den CDn jag har redan laddat ned den och kan bränna den åt dig"

hmm, känner du verkligheten tack vare att din polare har hört folk säga ditten eller datten? Lite svaga argument kankse.

Företag brukar väl uppskatta marknadsekonomi eller? Så om folk inte är beredda att betala 149 spänn för en skiva men 1000 spänn i månaden för sms är det väl kankse läga att sänka priserna.

Om man har en vara ingen vill köpa för ett visst pris ska man väl inte tro att det funkar att börja grina, sänk priset eller byt strategi.

Om nu ingen forsking kan tas på allvar på grund av korruption så kan det ju vara precis hur som helst med allt, då duger ju ingen förklaring, inte din heller...

och tillslut tycker jag att kultur tilhör alla, inte bara de med pengar. Verkligheten som den är just nu är ju inte slutgiltig eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gärna naiv men jag vill tro att folk gärna betalar för något de gillar. Jag skulle vilja se att skivbolagen verkligen tog i med hårdhandskarna och gav konsumenterna riktigt bra anledningar till att köpa skivor.

Säg att du får med ett litet registreringsnummer när du handlar skivan. Du loggar in på skivbolagets hemsida knappar in det och vips kommer du åt extra godbitar som b-sidor, demos och alternativa mixar. Saker som egentligen redan finns men som inte i vanliga fall är möjliga att tjäna pengar på. Artisten släpper en video och du kan titta på den gratis på nätet. Sedan dyker ett paket med ljudfiler upp tillsammans med en remixtävling. När artisten sedan är i Japan på turne tas ett gäng promotion bilder som du givetvis kan ladda hem och använda som skrivbordsunderlägg eller ha i mobilen. Sedan passar du ju också på att tanka hem gratis ringsignaler från skivan för att kunna göra reklam för din favoritartist på bussen.

Plötsligt blir det jätteskoj att betala 200 kronor för en cd-skiva och du som konsument känner dig delaktig i artistens framgång och utveckling genom att du kan följa den mer närgånget på nätet.

Eller så drömmer jag bara 🙂

/Majken

Något liknande har jag också funderat på (men tyst nu, vi kanske kan bli utomstående konsulter åt Sony och tjäna multum med såna här ideer). Det måste kännas värt att köpa en skiva.

Tycker man att El-marknaden i Sverige fungerar bra idag kan man kanske tycka att skivmarknaden är en öppen marknad och att man betalar för vad en skiva är värd... 😮

Nedladdningarna tyder väl dock på att dom flesta tycker att skivbolagen inte tar ut ett rättvist pris... 😄

Bakom skivbolagen står 3-4st enorma media koncerner som styr hela branschen internationellt. Dom kan alltså utöva lobbying och otroligt starka påtryckningar på allt ifrån CD tillverkare till Radio/Tv stationer... Många ggr äger dom t.o.m. hela kedjan... 🙁

Det ät ruttet att en skiva som kostar 5-6 kronor + inspelning kostar 179kr i affären... En platta borde inte kosta över 60-70 spänn... 4-5kr för en nedladdad låt... 🙁

Det är helt omöjligt att försvara sej i rollen som dessa stora Mediekoncerner har och det är dom medvetna om. Därför väljer dom att lägga fokus på fildelarna, och inte på grundfelet i missnöjet som dom själva skapat...

Jag sa det förut och säjer det igen... Jag hyser hopp om att dom vissnar bort i sitt eget avfall… ☺️

Jag tror vi bara sett 5-10% av den här utvecklingen… 😛

Amen 😄

PS. Jag kan själv tillägga att jag inte har en enda crack i min PC, jag är ingen aktiv fildelare, jag har 7-800 album som jag köpt ärligt... Däremot har jag dagit ner på köpandet senare år pga priset...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

En vän som har en skivbutik som är på väg att läggas ned brukar säga att det vanligaste uttrycket han hört i sin butik är "köp inte den CDn jag har redan laddat ned den och kan bränna den åt dig"

hmm, känner du verkligheten tack vare att din polare har hört folk säga ditten eller datten? Lite svaga argument kankse.

Företag brukar väl uppskatta marknadsekonomi eller? Så om folk inte är beredda att betala 149 spänn för en skiva men 1000 spänn i månaden för sms är det väl kankse läga att sänka priserna.

Om man har en vara ingen vill köpa för ett visst pris ska man väl inte tro att det funkar att börja grina, sänk priset eller byt strategi.

Problemet är att när folk nu har vant sig vid att musik är gratis, så är numera vilket pris som helst för dyrt...

Detta beror på att skivbolagen har varit så otroligt sega med att anpassa sig till verkligehten och erbjuda fungerande alternativ til olaglig kopiering - men att de har klantat sig gör det inte mer rätt att ladda ner utan att göra rätt för sig.

Det stämmer dessutom mycket väl överens med vad jag hör från arbetskamrater och folk i allmänhet, när man pratar om musik. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det inte är fler som hör samma resonemang dagligen.

Att skivbolagen sätter ett alldeles för högt pris, är förstås inte skivaffärernas fel - men visst borde det sänkas, så att affärerna har en chans att få kunder, i stället för att tvingas lägga ner för att försäljningen går för dåligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

hur många nyutgåvor osv tror du skulle ges ut isf? Ingen tror jag. Det förlorar ju bara bolagen på. Då skulle det endast var ny musik man kan få tag på och det förlorar ju alla på.

Nyutgåvor kan ju faktiskt ses som ett sätt att få nya människor att uppmärksamma och köpa musiken, men jag tycker att det är galet att gamla köpare ska behöva betala extra för det. Många mjukvarutillverkare erbjuder uppgraderingar trots att det kanske skulle vara kortsiktigt mer lönsamt att ta betalt för varje liten uppdatering och buggfix. Det är ju trots allt programmerare som sitter på betald arbetstid och skriver uppdateringar. Kanske på tiden att musikbolagen lär sig vad service innebär och att det kan vara värt att värna om kunder istället för att lära folk att hata dem. Många människor tycker om Apple, men hur många gillar EMI?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Majken är inne på något vettigt här i debatten. Det här med mervärde är något som jag också tror på. Man får ju en jävla massa mervärde när man köper spel eller dvd...Extra material och uppdateringar osv och om man sedan tänker på priset för en musikcd idag så kostar den ju nästan som en dvd eller ca hälften av vad et spel kostar. Jag tror att spelindustrin växer en hel del på bekostnad av exempelvis musikindustrin mycket pga att man får så mycket mer för pengarna... Sedan så tror jag också att musikindustrin lite faller på eget grepp som överexponerar artister, för mig är det ett under att någon överhuvudtaget vill köpa album av topplisteartistrena längre med tanke på att de spelas en gång i halvtimmen på radio och tv... Innan någon hunnit till musikaffären så har den ju redan tröttnat på artisten...

Sedan så tycker jag att argumentet för att det går bättre för spelindustrin skulle ha någonting att göra med bättre kopieringsskydd faller på sin egen dumhet. Gör en snabb sökning på nedladdninigssiter på diverse speltitlar så framgår det ju med all tydlighet att vem som helst kan ladda ned viket spel eller program som helst gratis om den så önskar... Men den som sitter med piratverson går kanske miste om kul uppdateringar, onlinestöd och det där lilla häftet som brukar medfölja med kartor och annat smått och gott... Kort sagt den som inte betalar går miste om en del mervärde därför så finns det fortfarande en hel del som betalar för datorspel medan det är en sjunkande skara som betalar för musik...

Sedan så tror jag att det är många idag som laddar hem skivor från artister för att "lyssna in sig" och detta kan ju vara till fördel för en del mindre artister som inte pushas lika hårt av industrin samtidigt som det kan drabba de som kanske bara har en bra låt på hela sitt album lite hårdare... Men å andra sidan så kanske det kan vara på tiden att de får sig en näsbränna så att de börjar prestera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att Majkens förslag om att det ska ingå "bonusprylar" när man köper ett fysiskt exemplar av ett album verkar varken hälsosamt eller intressant. Det känns väldigt... hum... Nick Carter? Alltså, jag tror verkligen inte att kent skulle vara sugna på att hotta upp sin Du Jag & Döden bara för att locka köpare. En skiva är inget tivoli som ska locka med de enda och det andra (därmed så är jag också emot klisterlappar på omlslaget likt "Innehåller hitsen bla bla bla").

Man ska ju inte behöva smutsa ner alla album med en massa meterial som inte är tänkt att ingå i den slutgiltiga produkten. Vad jag vill ha är inte ett Happy Meal när jag köper en skiva, jag vill ha en lyssnarupplevelse.

Jag tror i och för sig att många artister skulle kunna gå med på det här racet. Men då skulle det vara för att skivbolagen vill det. Och dom artisterna skulle inte vara Cardigans, Robyn eller kent, det skulle vara Darin och Britney Spears.

För det finns ju trots allt fortfarande artister som vill någonting med sin musik. Någon som har tänkt längre än att "det skulle vara kul att vara kändis". Dom artisterna är dom riktiga musikerna i min värld.

Jag har en tanke på hur man skulle kunna utveckla musikindustrin till en mer artist- och konsumentanpassad apparat. Men det går jag in på någon gång när jag inte är kaffesugen.

Tjo!

Edit: Fifflade rätt lite saker

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Pengarna är bara ett medel att uppnå målet med mycket bra musik till en bred allmänhet… 😛

Eller? :rolleyes:

Nej nej nej! Du har helt missuppfattat skivbranschen - o alla andra branscher.

Musiken o allmänheten är bara medel att uppnå mycket pengar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna är bara ett medel att uppnå målet med mycket bra musik till en bred allmänhet…  😛

Eller?  😉

Nej nej nej! Du har helt missuppfattat skivbranschen - o alla andra branscher.

Musiken o allmänheten är bara medel att uppnå mycket pengar! 🙁

Precis där har du nöten som jag tidigare var inne på… 😄

Skivbranschen har varit en intet sinande mjölk ko för deras ägare.

Artisterna får 5-6% och resten tillbaka till bolagens ägare… :rolleyes:

Dessa pengar använder dom sedan för att tala om för mej och mina barn vad jag ska tycka vara bra och köpa… 😛

Jag är varken uttalad Socialist eller kommunist, men detta är ett system som jag är övertygad urholkar sej självt. Det kommer inte få någon sympati av mej ifrån en humanistisk samhällsutveckling syn...

Jag tycker om att jobba med folk som tycker om det dom gör, lägger ner själ och hjärta i sitt arbete... 🙂

Musiken har lärt mej att vara social, arbeta i grupp, lyssna till andra etc. Det ligger väldigt långt ifrån var dessa bolag står för... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror i och för sig att många artister skulle kunna gå med på det här racet. Men då skulle det vara för att skivbolagen vill det. Och dom artisterna skulle inte vara Cardigans, Robyn eller kent...

Om man köper Cardigans senaste album får man även en videodokumentering av inspelningen, enligt MM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror i och för sig att många artister skulle kunna gå med på det här racet. Men då skulle det vara för att skivbolagen vill det. Och dom artisterna skulle inte vara Cardigans, Robyn eller kent...

Om man köper Cardigans senaste album får man även en videodokumentering av inspelningen, enligt MM.

Vad jag ville få fram var väl mer att Cardigans har en starkare vilja med sin slutprodukt än Darin. Deras musikaliska ambitioner kompromissas aldrig. Det är min fördom iallafall. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Uuuuuuusch, inte en till sån här diskussion. ÅuuöäääÄÄääÖÖÖÖH bröl - det är vad jag har att tillägga.

Ok, bra. Då vet jag vilken fras jag ska använda varje gång det dyker upp en diskussion som jag inte gillar och som jag har sett förrut ( vilket i stort sett 90% av forumet utgörs av ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
För det första så tycker jag det är tramsigt när folk kläcker ur sig att det är en sanning att piratkopieringen minskat skivförsäljningen. Det är inte alls säkert enligt den rapport KTH-forskarna publicerat (flera andra har märkt liknande samband).

Men verkligheten visar att deras rapports sammanfattning bara är NYS, skivbolagen säljer färre och färre CD skivor, skivbutiker slår igen i en rasande fart, och även nätbutikerna tappar försäljning att detta beror till stor del på piratkopiering är inget svårt samband att se. Men som tidigare påpekats så är piratkopieringen inte ensamt ansvarig för försäljningsnedgången. Skivbolagen har klantat sig på ett flertal sätt och gjort många felsatsningar och dessutom varit nonchalanta mot kunder och återförsäljare.

Om skivförsäljingen skulle gynnas av piratkopiering och nedladddning så borde ju skivaffärer öppnas i en rasande takt och dom mest nedladdade artisterna skulle se en markant försäljningsökning av sina skivor, men "sorry it ain't happening"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tycker inte att Majkens förslag om att det ska ingå "bonusprylar" när man köper ett fysiskt exemplar av ett album verkar varken hälsosamt eller intressant. Det känns väldigt... hum... Nick Carter? Alltså, jag tror verkligen inte att kent skulle vara sugna på att hotta upp sin Du Jag & Döden bara för att locka köpare.

Jag tror i och för sig att många artister skulle kunna gå med på det här racet. Men då skulle det vara för att skivbolagen vill det. Och dom artisterna skulle inte vara Cardigans, Robyn eller kent

Kent gjorde ju faktiskt en "Nick Carter" utgåva av sin senaste CD med 10 extremt fula dåligt gjorda cd stora digitala bilder i en limiterad plastinslagen utgåva som dom tog extra betalt för.

Inget underligt egentligen eftersom KENT är och alltid har varit ett av Sveriges mest kommersiella band...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...