Jump to content
Annons

MD421/AGD D112


Torwald

Recommended Posts

Står i valet och kvalet. Jag vill ha en mick som funkar bra till gitarr. Men jag vill också ha en bra kaggemick.

Vad jag har förstått så finns det de som gillar 421:an till kagge, men hur motiverar ni det? Att döma av specsen har den ju en ganska kraftig rolloff i basregistret, och rätt så mycket förstärkt oönskad diskant. Jämför man med en kaggemick som D112, så ser man ju att de är lite urholkade i midden och boostar omkring 50-60hz och mellan 2-5000.

Om jag bara kan välja en, vilken ska jag ta? Hur lycklig kommer jag bli med en 421:a jämfört med en sm57:a? Såpass lycklig att jag glatt kommer spela in kaggen med en 421:a eftersom jag inte har råd med en kaggemick?

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ägt båda mickar, men aldrig tänkt på dom i termer av antingen-eller.

Det är inte ofta jag haft nytta av en D112 framför gitarrkabinettet. Däremot tycker jag den funkar framför baslådan. Den är ju vanlig som baskaggemick, och den funkar helt okej där. Men egentligen har den ett riktigt lustigt ljud (!). Letar man efter klick (vilket många gör) tycker jag att det finns flera andra alternativ. Kolla in Shure SM91/Beta91 eller varför inte en stormembrans kondensatormick som tål riktigt starka ljudtryck.

Eller kanske en Shure B52?

Letar man efter stora slamriga bastrummor rekommenderar jag en stormebrans kondensatormick ca 10 cm utanför bastrummans frontskinn. Eller kanske en Beyer M88 eller en AKG D12.

MD 421 är en verklig allroundmick. Den är minst lika användbar som SM57 till gitarrkabinett. Den låter riktigt bra på pukor, virvel. Fungerar även som baskaggemick ifall du letar efter ett ljud med mycket "skinn". Är inte mästare på lågbas, men personligen är det inte alltid jag är ute efter det i en baskagge.

Pröva den även som sångmick och till blås.

Men om du bara har råd med EN mick just nu... Då skulle jag rekommendera en stormebrans kondensatormick som tål starka ljudtryck. Åtminstone så att du kan sätta den framför bastrumman. Fortsätt köra på SM57 till gitarrkabinetten.

Ursäkta om det blev ett riktigt långt och rörigt inlägg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara med rörighete, det var fullt begripligt!

Jo, som jag har förstått det är 421:an väldigt trevlig till gitarr, virvel och puka, samt möjligen bas. En trevlig stormembranare kommer jag ha råd med ändå, den är nummer ett prioritet. Problemet är ju att jag ska spela in ett band snart, och eftersom det innebär inspelning av trummor måste jag få till ett sjysst kaggeljud.

Det är därför jag ställer mig frågada d112 eller 421 - inte för att jag tror att de är egentliga komplement. Frågan är ju bara om 421'ans braighet på gitarr är så stor att den överväger dess dålighet på baskagge 😱

Att jag tänkt främst på d112:an till kagge innebär väl att det är den man ser överallt. Jag gillar beta52 också, men för rock känns den lite för fluffig kanske. En blandning av den och d112:an hade säkert varit perfekt! Jag ska definitvit kolla in de mickarna du nämnde. Går de att få tag på begagnade?

Angående stormembran till trummor. När jag tänker stormembrans kondensator tänker jag på tre användningsområden: rumsmick, hi-hatmick eller som "skita ner ljudet"-effekt som jag läste om här rätt nyligen, d.v.s. ha den bakom trummisen och kompressera tungt. Som rumsmick tar den ju upp relativt mycket lågbas - åtminstone tillräckligt för att göra sig bra i en mix.

Tackar så hemskt mycket för svaret! Fyll gärna på med mer. Hejda gärna felaktiga tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en SM57'a så tycker jag du kör på den så länge. Satsa på att hitta en baskaggemick som funkar istället. Beyer M88 är en dynamisk mick som har ett neutralt sound med djupare botten än t ex MD421. Funkar bra på det mesta och jag gillar den i baskaggen. Den saknar "klickighet" om det är det du är ute efter. Är svår att hitta beggad på nätet och i affär. Men har du kontakter inom tv- eller radio-produktion så kan du med lite tur hitta en. Den används nämligen även som reportermick.

D12 är en äldre mick (tillverkades fram till o ch med tidigt 80-tal har jag för mig). Och var på sin tid en lika etablerad mick som dess efterföljare D112. Har en mer neutral karaktär och saknar framförallt boosten i övre mellanregister. Kan vara svår att hitta beggad. Men du hittar dem den i äldre studios. Kanske någon äldre tekniker som tröttnat på sin (?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö! Trowald! Har du aldrig hört talas om Proximity??? det är ju det som gör att en MD-421 också funkar i baskaggen 😱

EDIT: Gjorde en länk av proximity

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö! Trowald! Har du aldrig hört talas om Proximity??? det är ju det som gör att en MD-421 också funkar i baskaggen 😱

Jag trodde inte att proximityeffekten var särskilt påtaglig på dynamiska mikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde inte att proximityeffekten var särskilt påtaglig på dynamiska mikrofoner?

??? 😆😆😱

Men Mornel det är ju just på en dynamisk mic den är det!!! Om micen främst är riktad (njure) och naturligtvis beroende av membranets storlek.. På dynamisk mic är diametern väsentligt större än på en electret-mic 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde inte att proximityeffekten var särskilt påtaglig på dynamiska mikrofoner?

??? 😆😆😱

Men Mornel det är ju just på en dynamisk mic den är det!!! Om micen främst är riktad (njure) och naturligtvis beroende av membranets storlek.. På dynamisk mic är diametern väsentligt större än på en electret-mic 😆

Tjosan! Jag trodde att den var mycket mindre än på en stormembranskondensatormikrofon. Se där, man lär sig något nytt varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde inte att proximityeffekten var särskilt påtaglig på dynamiska mikrofoner?

??? 😲😮😕

Men Mornel det är ju just på en dynamisk mic den är det!!! Om micen främst är riktad (njure) och naturligtvis beroende av membranets storlek.. På dynamisk mic är diametern väsentligt större än på en electret-mic 😉

Jag skulle vilja säga att det framförallt är hos riktade mikrofoner som man kan prata om en proximity-effekt. Ju större "riktning" desto starkare proximity-effekt.

Och visst kompenserar den för basåtergivningen för en MD421 framför en bastrumma. Men det gör ju varje riktad mikrofon, och i relation till vissa andra mickar så är MD421 fortfarande relativt bas-skygg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximityn hjälper i allra högstagrad till när det gäller basen i MD-421. Väldigt många professionella inspelningar har gjorts med 421:an på baskaggen.

Klicksoundet i D112 och Beta52 kommer sig av att mikrofonerna är presade i konstruktionen. Det gör att det är svårt att bestämma vilken "färg" klicket skall ha, med 421:an kan du lägga klicket där du vill ha det. D112 är för mig ett sista hands val för baskagge, om jag inte vill ha ett vädigt punkigt sound med det där tjärva 2,5-3kHz klicket 😆

Ett gammalt studiotrix är att använda en 421:a inuti kaggen och en stormembranskonding en bit utanför. Brukar fungera riktigt bra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetack för svaren! Muppas, det låter mycket klokt. Det är inget punkigt sound jag eftersträvar, men gärna ett sound som tränger igenom bra i mixen. Ska mest producera rock och pop och kanske en del hårdare musik. Faktum är att jag ska köpa en 421:a idag, och sedan testar jag med den på kaggen. Blir det för tunt i botten tänkte jag, som du sa, sätta en stormembrans konding en bit utanför skinnet och använda den som upptagning för det lägre registret.

Om man bara har en konding, och vill ha ett trumsound som inte är särskilt "distanserat", då borde man väl ha mest igen för att använda stormembranaren till kaggen istället för att rumsmicka...?

Murdock, det var mycket intressant läsning. Vid första läsningen förstod jag inte allt, så jag ska läsa det en gång till. Det framgick dock att en omniupptagande mick inte påverkas av proximityeffekten.

Joachime: Det är möjligt, men nu tänker jag vara radikal och testa ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...