Pazo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oändligt? Är du säker på att du inte blandar ihop "väldigt väldigt väldigt många kombinationer" med "oändligt"? Annars är jag idel öra att få höra förklaringen 😆 Det finns ett oändligt antal ljud. Ordningen dessa ljud kan placeras i är oändlig. Variationen på tidsintervallen mellan ljuden är oändlig. Även om man bara använder vanlig tolvtonsskala så ger kombination av dessa faktorer ett oändligt antal variationer. Innan jag börjar tjafsa: Berätta för mig: Om jag har ett piano och ett band på 1 minut, menar du då att det finns ett oändligt antal musikstycken som jag kan välja att framföra? Jajemänsan, eftersom att tiden är kontinuerlig. Ett stycke kan förslagsvis bestå av två spelade toner. Dessa kan vara på ett oändligt stort antal avstånd från varandra. god point...
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oändligt? Är du säker på att du inte blandar ihop "väldigt väldigt väldigt många kombinationer" med "oändligt"? Annars är jag idel öra att få höra förklaringen 😆 Det finns ett oändligt antal ljud. Ordningen dessa ljud kan placeras i är oändlig. Variationen på tidsintervallen mellan ljuden är oändlig. Även om man bara använder vanlig tolvtonsskala så ger kombination av dessa faktorer ett oändligt antal variationer. Innan jag börjar tjafsa: Berätta för mig: Om jag har ett piano och ett band på 1 minut, menar du då att det finns ett oändligt antal musikstycken som jag kan välja att framföra? Jajemänsan, eftersom att tiden är kontinuerlig. Ett stycke kan förslagsvis bestå av två spelade toner. Dessa kan vara på ett oändligt stort antal avstånd från varandra. Hur kan de vara på ett oändligt antal avstånd från varandra? Jag förstår inte?
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oändligt? Är du säker på att du inte blandar ihop "väldigt väldigt väldigt många kombinationer" med "oändligt"? Annars är jag idel öra att få höra förklaringen 😆 Det finns ett oändligt antal ljud. Ordningen dessa ljud kan placeras i är oändlig. Variationen på tidsintervallen mellan ljuden är oändlig. Även om man bara använder vanlig tolvtonsskala så ger kombination av dessa faktorer ett oändligt antal variationer. Innan jag börjar tjafsa: Berätta för mig: Om jag har ett piano och ett band på 1 minut, menar du då att det finns ett oändligt antal musikstycken som jag kan välja att framföra? I teorin finns det oändligt många kombinationer. Även om du bara har tillgång till en endaste ton som du bara kan spela en endaste gång är ju antalet variationer på tonens längd oändlig. (även om du har en maxtid) I praktiken finns det givetvis begränsningar.. Men i praktiken finns det ju förmodligen ingen oändlighet ändå.
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om man räknar med tonens längd så okej. Men på ett piano måste ju tonens maxlängd vara begränsad!!!???
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om man räknar med tonens längd så okej. Men på ett piano måste ju tonens maxlängd vara begränsad!!!??? Ja men det hör inte hit. Skit i längden då. Du har ett stycke på 1 minut. Du kan starta EN ton vid valfritt tillfälle inom minuten. Längden på tonen är exakt 1 sekund. Mellan tid 0 och tid 59 sekunder kan du starta tonen när du vill. Hur många möjligheter har du då? (och säg inte 60 nu)
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) Jajemänsan, eftersom att tiden är kontinuerlig. Ett stycke kan förslagsvis bestå av två spelade toner. Dessa kan vara på ett oändligt stort antal avstånd från varandra. Eftersom tiden är kontinuerlig? Vad menar du? Och hur kan två toner vara på ett oändligt stort antal avstånd från varandra? Senast jag tittade hade jag bara 88 tangenter på mitt piano. Edit: Jaha, mornel. Du snackade om tid. Ursäkta 😆 Redigerat 20 november 2005 av Pluffo
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Många, men inte ett oändligt antal! haha.. Varför inte? om jag har en miljard decimaler efter varje sekundtal, varför skulle jag inte kunna ha ett oändligt antal decimaler?
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) Många, men inte ett oändligt antal! haha.. Varför inte? om jag har en miljard decimaler efter varje sekundtal, varför skulle jag inte kunna ha ett oändligt antal decimaler? Okej, nu förstår jag hur du menar! Måste tänka på detta lite! Redigerat 20 november 2005 av Jejje
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) I teorin finns det oändligt många kombinationer. Även om du bara har tillgång till en endaste ton som du bara kan spela en endaste gång är ju antalet variationer på tonens längd oändlig. (även om du har en maxtid) I praktiken finns det givetvis begränsningar.. Men i praktiken finns det ju förmodligen ingen oändlighet ändå. Jaha...Ok om det är den nivån du vill lägga dig på så fine. Jag trodde att vi snackade skillnader som var praktiskt igenkännliga för det männskliga medvetandet men låt gå. Metafysik är också kul 😆 Låt mig bara fråga innan vi fortsätter: Anser du att Akilles aldrig hann ifatt sköldpaddan också? Redigerat 20 november 2005 av Pluffo
hackeman Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Nu är ni ju inne på en diskussion vi redan haft innan: https://www.studio.se/index.php?showtopic...indpost&p=16443
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 I praktiken finns det givetvis begränsningar.. Men i praktiken finns det ju förmodligen ingen oändlighet ändå. Varför då? En teori som är riktig förklarar ju hur det är i praktiken annars kan vi ju falsifiera teorin direkt!!!???
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 😆 Jag känner att denna diskussion också kan bli oändlig 😄
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) I praktiken finns det givetvis begränsningar.. Men i praktiken finns det ju förmodligen ingen oändlighet ändå. Varför då? En teori som är riktig förklarar ju hur det är i praktiken annars kan vi ju falsifiera teorin direkt!!!??? Falsifiera? Nja, rättelse från mig: Det är omöjligt att bevisa teorin med hjälp av en bandspelare och ett piano. Och det skulle inte gå att mäta skillnaderna. Men lyckligtvis kan vi luta oss tillbaka på det matematiska (som det faktiskt handlar om här), och om vi håller med om de grundläggande regler som gäller inom matematiken, dvs de man lär sig på lågstadiet, så är teorin jag föreslog helt riktig. edit: Farligt fel. (det stod "möjligt" och inte "omöjligt") Redigerat 20 november 2005 av VacUm
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Falsifiera betyder alltså att bevisa att den är fel. Alla teorier måste vara möjliga att falsifiera (om de inte är riktiga alltså) annars har de inget existensberättigande.
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Falsifiera betyder alltså att bevisa att den är fel. Alla teorier måste vara möjliga att falsifiera (om de inte är riktiga alltså) annars har de inget existensberättigande. Bevisa för mig att 1+1 = 2
mornel Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Låt mig bara fråga innan vi fortsätter: Anser du att Akilles aldrig hann ifatt sköldpaddan också? Hahahaha.
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Falsifiera betyder alltså att bevisa att den är fel. Alla teorier måste vara möjliga att falsifiera (om de inte är riktiga alltså) annars har de inget existensberättigande. Bevisa för mig att 1+1 = 2 Snarare måste man lyckas bevisa motsatsen för att visa att teorin är fel och det klarar jag inte. Och eftersom ingen annan klarat det heller så räknas den alltså som rätt. Dock kan ju detta ändras i framtiden. Kvantfysiken var ju till exempel en vetenskap som ställde en massa andra fysiska vetenskaper på ända!
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Jaha...Ok om det är den nivån du vill lägga dig på så fine. Jag trodde att vi snackade skillnader som var praktiskt igenkännliga för det männskliga medvetandet men låt gå. Metafysik är också kul 😄 Låt mig bara fråga innan vi fortsätter: Anser du att Akilles aldrig hann ifatt sköldpaddan också? Sköldpaddehistorien vet jag inget om.. Men det gjorde han säkert inte! 😆 Okej! Men var går den gränsen då? Min mamma hör knappt skillnad på hänvisningston och upptaget i telefon.
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Falsifiera betyder alltså att bevisa att den är fel. Alla teorier måste vara möjliga att falsifiera (om de inte är riktiga alltså) annars har de inget existensberättigande. Bevisa för mig att 1+1 = 2 Snarare måste man lyckas bevisa motsatsen för att visa att teorin är fel och det klarar jag inte. Och eftersom ingen annan klarat det heller så räknas den alltså som rätt. Dock kan ju detta ändras i framtiden. Kvantfysiken var ju till exempel en vetenskap som ställde en massa andra fysiska vetenskaper på ända! Men hur ska du ha det nu egentligen? Du kan alltså praktiskt inte bevisa att 1+1=2, men hävdar ändå att teorin är riktig. Samtidigt förkastar du min teori pga att jag inte praktiskt kan bevisa den, men du kan själv inte i teorin motbevisa. Jag förstår inte alls.
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Så mycket att svara på. Så lite tid. Jag vill svara på ALLT. Detta var den roligaste diskussionen vi har haft här någonsin 😆
Hans Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om man räknar med tonens längd så okej. Men på ett piano måste ju tonens maxlängd vara begränsad!!!??? Ja men det hör inte hit. Skit i längden då. Du har ett stycke på 1 minut. Du kan starta EN ton vid valfritt tillfälle inom minuten. Längden på tonen är exakt 1 sekund. Mellan tid 0 och tid 59 sekunder kan du starta tonen när du vill. Hur många möjligheter har du då? Ett oändligt antal... x de 88 st olika antalet möjliga toner och således 88 oändliga antal! Finge jag använda (exakt) 9 st exakt en sekund långa toner uti mitt en minut långa musikstycke skulle jag däremot ha hela 316,478,381,828,866,048 st oändliga antal möjligheter till variation!
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om jag spelar ett piano i skogen och ingen är där och hör det, och jag har stora feta öronproppar i öronen, finns det då ett ljud? 😆😆😆
VacUm Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om jag spelar ett piano i skogen och ingen är där och hör det, och jag har stora feta öronproppar i öronen, finns det då ett ljud? 😆😆😆 Hördu din fegis! Håll dig till ämnet nu.
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) VacUm: Vad jag menar är att det är väldigt farligt att plocka ner det på så korta tidsnivåer. Tänk på att partiklar inte kan röra sig snabbare än ljusets hastighet och för att en handling ska ske, eller tid ska gå, så måste också något flytta på sig. Om vi pratar alldels för små tidsintervaller har inte något i universum lyckats flytta på sig och földaktligen har ingen tid gått eller någon handling utförts. Det var detta jag ville anknyta till med "Akilles och sköldpaddan". Zenons paradox Men jag gör inget anspråk på att ha rätt. Vad jag ville säga är att detta lika gärna kan tala emot dig som för dig. Men det är ett knepigt problem det här. Redigerat 20 november 2005 av Pluffo
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Jaha...Ok om det är den nivån du vill lägga dig på så fine. Jag trodde att vi snackade skillnader som var praktiskt igenkännliga för det männskliga medvetandet men låt gå. Metafysik är också kul 😆 Låt mig bara fråga innan vi fortsätter: Anser du att Akilles aldrig hann ifatt sköldpaddan också? Sköldpaddehistorien vet jag inget om.. Men det gjorde han säkert inte! 😆 Okej! Men var går den gränsen då? Min mamma hör knappt skillnad på hänvisningston och upptaget i telefon. Gränsen för vad? Om du menar frekvenserna som man kan höra så ligger de mellan 20 och 20.000 Hz. Eller menar du hur små skillnader i dessa vi kan höra?
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om jag spelar ett piano i skogen och ingen är där och hör det, och jag har stora feta öronproppar i öronen, finns det då ett ljud? 😆😆😆 Svängande partiklar i luften? Ja. Ljud? Nej.
Jejje Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 Om jag spelar ett piano i skogen och ingen är där och hör det, och jag har stora feta öronproppar i öronen, finns det då ett ljud? 😆 😆 😆 Svängande partiklar i luften? Ja. Ljud? Nej. Alltså, jag ville inte ha ett svar, jag ville bara påpeka att diskussinen blivit alldeles för filosofisk. Vad fan har detta med om man kan göra en ny musikstil att göra?
Pluffo Postat 20 november 2005 Postat 20 november 2005 (redigerat) Eller menar du hur små skillnader i dessa vi kan höra? Precis. Detta är en viktig punkt för att reda ut det tramset om att det skulle finnas ett oändligt antal ljud. Låt gå om man nu accepterar ett resonemang där man bara går på mindre och mindre nivå ( vilket också är tveksamt. Se mitt tidigare resonemang ) vad gäller ljudvågen men hörseln har inte så bra upplösning så att den kan skilja mellan dessa två. Földaktligen existerar det inte två olika ljud. Bara två olika fysiska fenomen. På samma sätt kan vi angripa tidsintervallerna. Ingen jävel kan någonsin höra skillnad på en tusendels sekunds förskjutning av ett solo. Redigerat 20 november 2005 av Pluffo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.