Jump to content
Annons

GĂ„r det att skapa en ny musikstil?

Falk

Recommended Posts

Ok 😕

Jag försöker sjÀlv hitta en ny musikstil..men mÀrker att det Àr svÄrt..vad tror ni andra!?..eller har nÄgon hittat en ny musikstil!?..Vad skall den innehÄlla i form av instrument..röster..m.m..eller skall det vara tystnaden som Àr "musiken"..

Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag försöker sjÀlv hitta en ny musikstil..men mÀrker att det Àr svÄrt..

Samma sak sade Paul McCartney 1964.

FörstÄr du?

Dela pÄ andra sajter

Jag försöker sjÀlv hitta en ny musikstil..men mÀrker att det Àr svÄrt..

Samma sak sade Paul McCartney 1964.

FörstÄr du?

Men nÄgon gÄng mÄste det ju ÀndÄ ta slut.

Idag kan vi ju skapa i stort sett vilket ljud vi vill. Bara att sitta och pilla med vÄgformer. Detta, skulle jag vilja pÄstÄ, gick inte 1964. DÀrför Àr det stor skillnad mellan 1964 och 2005. Idag Àr det inte praktiskt omöjligt att göra i stort sett vad som helst. Det var det dÄ.

Dela pÄ andra sajter

Uhm, du har nog fÄtt det om bakfoten, det var aldrig nÄgon som satte sig ned och sa "Nu ska jag skapa musikstilen disco!".

De flesta genrebenÀmningar Àr rena tillfÀlligheter, exempelvis heter disco disco frÄn franskans discothéque som helt enkelt var en festlokal dÀr man spelade skivor. Antar att genren dancehall har fÄtt sitt namn pÄ liknande sÀtt. Eller ta house, som heter sÄ efter Frankie Knuckles (?) klubb The Warehouse.

Det Àr bara pÄ senare tid som dels folk börjat anvÀnda associativa genrebenÀmningar (house med sydamerikanska ifluenser? Latino house!), dels musikjournalister börjat hitta pÄ pretentiösa genrebenÀmningar (Trip hop, IDM, electroclash m fl).

Skit i genrer och skriv musik istÀllet! (Ett tips jag försöker ta till mig sjÀlv)

Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
DÀrför Àr det stor skillnad mellan 1964 och 2005.

Och 2005 Àr Ärtalet dÄ den praktiska filosofen Pluffo pÄstod att utvecklingen skulle upphöra.

TÀnk efter först.

Redigerat av maxmaxmax
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ... alla nya musikstilar uppkommer vÀl av utveckling och korsbefruktning av tidigare stilar... eventuellt kombinerat med nÄgon ny teknik/nytt instrument som dyker upp för skapande av musik.

SÄ i den mÄn man kan uppfinna en musikstil sÄ Àr det vÀl att man tar de element man tycker bÀst om frÄn olika saker och kombinerar. NÀr vÀl denna kombination blir tillrÀckligt vanlig för att inte bara vara nÄgon enstaka artist sÄ kan man vÀl börja tala om en ny musikstil.

Jag anser t ex att mitt ideal för hur musik ska lÄta inte finns som en "musikstil" med ett enkelt namn, Àven om det finns mÄnga artister som pÄ nÄt sÀtt Àgnar sig Ät den. Jag kanske helt enkelt fÄr ta och uppfinna den musikstilen dÄ...?

😎

Dela pÄ andra sajter

Man kommer inte pÄ musikstilar, dom bara blir... NÄgon gör en variant som nÄgon annan piffar till, en tredje utvecklar och sedan Àr det 796 stycken som gillar det och börjar spela. WOW, vi har en ny musikstil....

Dela pÄ andra sajter

Det Àr Ätminstone 4 miljarder Är tills solen dör (och följdakligen jorden), sÄ jag hoppas inte vi har nÄtt vÀgs Ànde redan. SjÀlv filar jag pÄ ett bluegrass/grunge projekt, kÀnns vÀldigt frÀscht...

Evolutionen garanterar att icke livsdugliga musikformer dör ut (italo disco och David Hasselhoff t.ex.), sÄ experimentet lÀr fortsÀtta. Vi har ju precis börjat.

Dela pÄ andra sajter

Och 2005 Àr Ärtalet dÄ den praktiska filosofen Pluffo pÄstod att utvecklingen skulle upphöra.

TÀnk efter först.

Nej, nej, nej...Nu har du fĂ„tt allt om bakfoten 🙂

Jag menar inte att musiken kommer att upphöra att utvecklas. Det har jag ingen inga som helst belÀgg för.

Vad jag ville sÀga var att:

Bara för att herr Paul sa dessa bevingade ord 1964 sÄ behöver de inte vara gÄngbara 2005. Om nÄgon idag sÀger "Jag tror inte att det gÄr att hitta fler mÄnar runt Jupiter" sÄ kan detta vara mycket mera sannolikt Àn nÄgon som sa det pÄ 1800-talet. Varför ? Jo, tack vare den tekniska utvecklingen pÄ omrÄdet. DÀrför saknar det relevans vad som sas 1964 eftersom tekniken har utvecklats sÄ oerhört sedan dess. Aggrotrance mÄste vÀl t ex varit tÀmligen omöjligt att göra pÄ den tiden?

Om nÄgon frÄn 1964 Äkte i en tidsmaskin till Är 2005 och lyssnade pÄ t ex prodigy skulle han eller hon antagligen inte sÀga: "Ok, det hÀr skulle vara möjligt att skapa 1964. Nu Äker jag tillbaka och smackar upp min bitch."

Om nÄgon frÄn Är 2005 fick Äka 41 Är in i framtiden och fick lyssna pÄ modern musik dÄ, har jag svÄrt att tÀnka mig att han eller hon skulle fÄ höra nÄgot som var tekniskt omöjligt att Äterskapa 2005.

Om mitt resonemang stÀmmer ( pÄpeka gÀrna om ni ser svagheter ) sÄ Àr det földaktligen en vÀldigt stor skillnad mellan 1964 och 2005 vad gÀller de tekniska barrirÀrerna för musikskapande pÄ samma sÀtt som det Àr en vÀldig skillnad mellan 1800-talet och 2000-talet vad gÀller utforskandet av t ex tekniken att utforska grundÀmnen. PÄstÄendet att vi skulle kunna finna nya grundÀmnen idag Àr mycket mindre sannolikt Àn vad det var pÄ 1800-talet.

Slutsats: Det Àr mer SANNOLIKT att inga nya genrérs kommer att uppstÄ efter 2005 Àn efter 1964. Dock Àr det inte pÄ nÄgot sÀtt med nödvÀndighet SANT.

Edit: JÀmför t ex med mÄlning. 1964 kunde man inte skapa vad som helst i bildvÀg. Datorer hade inte gjort sitt intÄg. Man kunde inte skapa vilka grafiska verk man ville. Hela 3D-grafiksomrÄdet lÄg t ex helt utom rÀckhÄll. Idag, vill jag pÄstÄ, finns det ingen bild som Àr omöjlig att skapa. Sannolikheten att vi ska fÄ se nÄgot nytt och helt banbrytande omrÄde inom bildskapandet/mÄlning Àr alltsÄ mycket mindre nu eftersom det inte lÀngre existerar nÄgra tekniska barriÀrer och det mesta redan har prövats pÄ.

Redigerat av Pluffo
Dela pÄ andra sajter

Möjligheten att kombinera ljud o tid Àr oÀndlig,

liksom möjligheten att namnsÀtta resultatet

(Har inte Àtit svampar)

Javisst, om du rör dig inom ett obegrÀnsat utrymme. Om du dock fÄr göra en 3 minuter lÄngt musikstycke finns det ett visst antal möjliga kombinationer, alltsÄ ej oÀndligt. Hur ett musikstycke skulle kunna omformas till en ny genré bara för att det var ruskigt lÄngt övergÄr mitt förstÄnd.

Vidare sÀger ju detta fortfarande ingenting om huruvida dessa nya kombinationer skulle utgöra nya genrérs. Det finns ett jÀkligt stort antal möjliga variationer att utforma en bild men frÄgan Àr om en enskilld instans verkligen skulle kunna fly frÄn nÄgon av vÄra redan uppstÀllda konventioner och uppdelningar.

Redigerat av Pluffo
Dela pÄ andra sajter

Pluffo:

FörstÄr vad du menar, men som tur Àr sÄ handlar konst (bÄde ljud och visuellt) snarare om motivet och grunden Àn om teknik.

Hmm, det Àr svÄrt att förklara vad jag menar..

Jag tror att sÄlÀnge folk har nÄgot att berÀtta om sÄ kommer konsten alltid att kunna utvecklas, oavsett teknisk evolution. Sen att vÀgen till fullÀndning kan bli lÀttare pÄ grund av tekniken, Àr jag fullt medveten och positiv till.

SjÀlv föredrar jag t.ex. elektronisk musik framför dammig gammal trist och seg rock.

Jag tror att musikens framtid kanske kan ligga i att kombinera bÄde ljud och bild, för att liksom fördjupa varandra. Kanske inte pÄ det sÀttet som musikvideos och film gör idag..

/Daniel

Dela pÄ andra sajter

(Har inte Àtit svampar)

Javisst, om du rör dig inom ett obegrÀnsat utrymme. Om du dock fÄr göra en 3 minuter lÄngt musikstycke finns det ett visst antal möjliga kombinationer, alltsÄ ej oÀndligt. Hur ett musikstycke skulle kunna omformas till en ny genré bara för att det var ruskigt lÄngt övergÄr mitt förstÄnd.

Vidare sÀger ju detta fortfarande ingenting om huruvida dessa nya kombinationer skulle utgöra nya genrérs. Det finns ett jÀkligt stort antal möjliga variationer att utforma en bild men frÄgan Àr om en enskilld instans verkligen skulle kunna fly frÄn nÄgon av vÄra redan uppstÀllda konventioner och uppdelningar.

Dock Àr ÀndÄ bara genreindelningen nÄnting som mÀnniskan kommit pÄ. SÄlÀnge mÀnniskan kan komma pÄ nya genrer sÄ kommer det alltid att bli till nya sÄdanna...

Dela pÄ andra sajter

Pluffo:

FörstÄr vad du menar, men som tur Àr sÄ handlar konst (bÄde ljud och visuellt) snarare om motivet och grunden Àn om teknik.

Jag tror att sÄlÀnge folk har nÄgot att berÀtta om sÄ kommer konsten alltid att kunna utvecklas, oavsett teknisk evolution. Sen att vÀgen till fullÀndning kan bli lÀttare pÄ grund av tekniken, Àr jag fullt medveten och positiv till.

SjÀlv föredrar jag t.ex. elektronisk musik framför dammig gammal trist och seg rock.

Jag tror att musikens framtid kanske kan ligga i att kombinera bÄde ljud och bild, för att liksom fördjupa varandra. Kanske inte pÄ det sÀttet som musikvideos och film gör idag..

/Daniel

Visst ser jag ingen stangering i utvecklingen men jag ser det som ett svĂ„rt hinder att bryta de nu uppstĂ€llda genrĂ©barriĂ€rera. Musiken kommer att bli bĂ€ttre, mer uppfinningsrik, etc etc men jag tror fortfarande att det bara kommer att röra sig om en utveckling eller en kombination av redan uppfunna genrĂ©ers ( hur sjutton behandlas det hĂ€r nedrans ordet i plural? 🙂 ).

Sedan beror ju hela den hÀr diskussionen mycket pÄ hur man definierar genré. Ju fler genrérs man erkÀnner desto större Àr sannolikheten att fler kan tÀnkas uppstÄ. Tycker man dock bara att det finns en 10-15 genrérs blir det lÀttare att placera in nÄgot nytt och frÀsht i ett redan existerande fack.

Hur definierar ni genĂ©, eller musikstil? Är t ex gangstarap och mjukrap ( typ Balsam Boys ) tvĂ„ molika genrĂ©rs?

Edit: Pazo hann före mig med "den varbala oenighets"-frÄgan.

Redigerat av Pluffo
Dela pÄ andra sajter

Pluffo:

/Daniel

Visst ser jag ingen stangering i utvecklingen men jag ser det som ett svĂ„rt hinder att bryta de nu uppstĂ€llda genrĂ©barriĂ€rera. Musiken kommer att bli bĂ€ttre, mer uppfinningsrik, etc etc men jag tror fortfarande att det bara kommer att röra sig om en utveckling eller en kombination av redan uppfunna genrĂ©ers ( hur sjutton behandlas det hĂ€r nedrans ordet i plural? 🙂 ).

Sedan beror ju hela den hÀr diskussionen mycket pÄ hur man definierar genré. Ju fler genrérs man erkÀnner desto större Àr sannolikheten att fler kan tÀnkas uppstÄ. Tycker man dock bara att det finns en 10-15 genrérs blir det lÀttare att placera in nÄgot nytt och frÀsht i ett redan existerande fack.

Hur definierar ni genĂ©, eller musikstil? Är t ex gangstarap och mjukrap ( typ Balsam Boys ) tvĂ„ molika genrĂ©rs?

Edit: Pazo hann före mig med "den varbala oenighets"-frÄgan.

🙂🙂

Dela pÄ andra sajter

Jag tror framtidens musikaliska upplevelser kommer att kombinera tekniker, medier och former vi idag inte kÀnner till.

Dela pÄ andra sajter

TÀnk efter först.

Nej, nej, nej...Nu har du fĂ„tt allt om bakfoten 😉

Jag menar inte att musiken kommer att upphöra att utvecklas. Det har jag ingen inga som helst belÀgg för.

Om nÄgon frÄn Är 2005 fick Äka 41 Är in i framtiden och fick lyssna pÄ modern musik dÄ, har jag svÄrt att tÀnka mig att han eller hon

skulle fÄ höra nÄgot som var tekniskt omöjligt att Äterskapa 2005.

Jag tror tvÀrtom!

D.v.s. att den kontinuerligt utav kÀnslor och tankar alternerande musiken som finns Är 2046 Àr klart svÄr att idag skapa utan tillgÄng pÄ T/M-omvandlare*!

* Tanke/Musik-omvandlare.

Dela pÄ andra sajter

(Har inte Àtit svampar)

Även inom en treminutersram Ă€r kombinationsmöjligheten oĂ€ndlig.

Har aldrig pÄstÄtt att stycket behöver vara lÄngt.

Dela pÄ andra sajter

(Har inte Àtit svampar)

Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oĂ€ndligt? Är du sĂ€ker pĂ„ att du inte blandar ihop "vĂ€ldigt vĂ€ldigt vĂ€ldigt mĂ„nga kombinationer" med "oĂ€ndligt"? Annars Ă€r jag idel öra att fĂ„ höra förklaringen 😉

Dela pÄ andra sajter

Jag tror tvÀrtom!

D.v.s. att den kontinuerligt utav kÀnslor och tankar alternerande musiken som finns Är 2046 Àr klart svÄr att idag skapa utan tillgÄng pÄ T/M-omvandlare*!

* Tanke/Musik-omvandlare.

Men hur vi SKAPAR musiken Àr ju ovestÀntligt för om slutresultatet gÄr att Äterskapa. Jag snackar fÀrdiga ljudfiler hÀr, inte att Äteruppbygga en nanogitarr som reagerar pÄ salivutsöndringen i gommen.

Dela pÄ andra sajter

(Har inte Àtit svampar)

Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oĂ€ndligt? Är du sĂ€ker pĂ„ att du inte blandar ihop "vĂ€ldigt vĂ€ldigt vĂ€ldigt mĂ„nga kombinationer" med "oĂ€ndligt"? Annars Ă€r jag idel öra att fĂ„ höra förklaringen đŸ„°

jag kanske har helt fel nu men kör pÄ ÀndÄ:

Är det inte sĂ„ att musik kan förklaras med matematiska begrepp.

Är det sĂ„ sĂ„ har du oĂ€ndligt mĂ„nga variebler att vĂ€lja mellan, vilket skulle resultera i oĂ€ndligt mĂ„nga olika lĂ„tar... 😆😆😉

Dela pÄ andra sajter

Är det sĂ„ sĂ„ har du oĂ€ndligt mĂ„nga variebler att vĂ€lja mellan, vilket skulle resultera i oĂ€ndligt mĂ„nga olika lĂ„tar... đŸ˜†đŸ„°đŸ˜†

Men du har inte oÀndligt mÄnga variabler att vÀlja mellan.

TyvĂ€rr 😉

Dela pÄ andra sajter

Är det sĂ„ sĂ„ har du oĂ€ndligt mĂ„nga variebler att vĂ€lja mellan, vilket skulle resultera i oĂ€ndligt mĂ„nga olika lĂ„tar... 😆  đŸ„°Â  😆

Men du har inte oÀndligt mÄnga variabler att vÀlja mellan.

TyvĂ€rr 😉

Med tanke pÄ att bara en sinusvÄg har oÀndligt mÄnga positioner, inom 1 och -1 sÄ tror jag nog ocksÄ pÄ detdÀr med oÀndligt mÄnga...

Dela pÄ andra sajter

Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oĂ€ndligt? Är du sĂ€ker pĂ„ att du inte blandar ihop "vĂ€ldigt vĂ€ldigt vĂ€ldigt mĂ„nga kombinationer" med "oĂ€ndligt"? Annars Ă€r jag idel öra att fĂ„ höra förklaringen 😉

Det finns ett oÀndligt antal ljud.

Ordningen dessa ljud kan placeras i Àr oÀndlig.

Variationen pÄ tidsintervallen mellan ljuden Àr oÀndlig.

Även om man bara anvĂ€nder vanlig tolvtonsskala sĂ„ ger kombination av dessa faktorer ett oĂ€ndligt antal variationer.

Dela pÄ andra sajter

Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oĂ€ndligt? Är du sĂ€ker pĂ„ att du inte blandar ihop "vĂ€ldigt vĂ€ldigt vĂ€ldigt mĂ„nga kombinationer" med "oĂ€ndligt"? Annars Ă€r jag idel öra att fĂ„ höra förklaringen 😆

Även om man bara anvĂ€nder vanlig tolvtonsskala sĂ„ ger kombination av dessa faktorer ett oĂ€ndligt antal variationer.

Innan jag börjar tjafsa:

BerÀtta för mig: Om jag har ett piano och ett band pÄ 1 minut, menar du dÄ att det finns ett oÀndligt antal musikstycken som jag kan vÀlja att framföra?

Redigerat av Pluffo
Dela pÄ andra sajter

Hur skulle styckets möjliga variationer kunna vara oĂ€ndligt? Är du sĂ€ker pĂ„ att du inte blandar ihop "vĂ€ldigt vĂ€ldigt vĂ€ldigt mĂ„nga kombinationer" med "oĂ€ndligt"? Annars Ă€r jag idel öra att fĂ„ höra förklaringen 😆

Innan jag börjar tjafsa:

BerÀtta för mig: Om jag har ett piano och ett band pÄ 1 minut, finns det dÄ ett oÀndligt antal musikstycken som jag kan vÀlja att framföra?

DÄt finns det ju bara en viss mÀngd kominationer! Iofs grymt mÄnga, men inte oÀndligt!

Dela pÄ andra sajter

Innan jag börjar tjafsa:

BerÀtta för mig: Om jag har ett piano och ett band pÄ 1 minut, menar du dÄ att det finns ett oÀndligt antal musikstycken som jag kan vÀlja att framföra?

JajemÀnsan, eftersom att tiden Àr kontinuerlig. Ett stycke kan förslagsvis bestÄ av tvÄ spelade toner. Dessa kan vara pÄ ett oÀndligt stort antal avstÄnd frÄn varandra.

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.