Hype Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Har precis uppgraderat till Sx 3 och en av de stora anledningarna till att jag uppgradera, var funktionen "external instruments" ...eftersom jag sitter på en hel del hårdvarusynthar så verkade det som ett hiimlans smidigt sätt att integrera dem.. Men nu e det så att jag sitter på ett ljudkort med bara 2 ingångar (SPDIF) och mixar alla hårdvarusynthar externt... och när jag ska adressera returer från syntharna i Cubase så kan bara en synth använda samma ingång.... så undrar om det finns något sätt att frångå det och adressera flera synthar till samma retur?
joachime Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Jag äger inte SX3 och har därför inte full koll. Men på vilket sätt skulle det vara smidigare att jobba med externa synthar i SX3 än tidigare versioner? Jag vet att SX3 har en ny funktion som kan kompensera för eventuell latency när man patchar ljud via en extern effekt/processor. Men i fallet synthar skickar du antagligen midi till synthen och spelar in audio. Och jag tror inte att SX3 kan kompensera för eventuell midi-latency. Hur har du jobbat tidigare? Antar att du använt dig av en extern mixer för syntharna. Jag föreslår att du jobbar vidare på det sättet. Det är det enda smarta sättet, jag kan komma på, att jobba med flera ljudkällor och ett ljudkort med endast en stereoingång.
Nightroad Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Anledningen till uppgraderingen är väl dom nya funktionerna för att styra dom externa syntarna precis som en mjukvarusynt och spara dom externa syntarnas inställningar i Cubase. Detta gör att sedan syntarna ställs in automatiskt när du laddar projektet. Jag har däremot inte riktig fattat hur man gör ännu men det verkar vara en mycket intressant nyhet. Men som sagt... Åter till hans ursprungliga fråga!! 😉
Jejje Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Jag vet inte riktigt om jag förstod din fråga, men du får nog ta och köpa dig ett ljudkort med fler ingångar eller ett mixerbord.
hegobald Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Jag vet inte riktigt om jag förstod din fråga, men du får nog ta och köpa dig ett ljudkort med fler ingångar eller ett mixerbord. Precis som Jejje säger så uppfattar jag det hela också.. Ska du varje extern synt på eget spår i Cubase så måste du ha ett ljudkort med många ingångar också.. Alternativet är att ha ett bättre mixbord med fler ingångar... Du behöver ju nämligen inte den funktionen föränn du verkligen skla spela in.. Du kan ju ta synt för synt också och muta respektive midi-kanal. Anledningen till uppgraderingen är väl dom nya funktionerna för att styra dom externa syntarna precis som en mjukvarusynt och spara dom externa syntarnas inställningar i Cubase. Detta gör att sedan syntarna ställs in automatiskt när du laddar projektet. Tjenna.. Det är ju typ 2005 😮 Det var ju precis så här jag använde Notator på Atari 1991. Man gjorde en sysex-dump till ett midispår. Sen hade man ju midi-mallar för varje synt och sen kunde man grafiskt rita in hur olika parametrar på resp. synt skulle ändras 😉
Lundin Postat 17 november 2005 Postat 17 november 2005 (redigerat) Jag använder SX 3 och har 16 kanaler in och ut i datorn 4 externa syntar och 3 externa effektburkar samt 1 kanal för sång eller annan bråte.. har du bara en kanal in som du kan dedikera till en synt kan du döpa "instrumentet" till vad somhelst.. Cubase sätter inget ID på den ingången, det är bara för att du själv ska kunna hålla reda på den i projektet.. så du vet vad som låter 😳 Det smuttaste i kardebullan upptäckte jag av en slump..eller rättare sagt efter att ha börjat fundera på varför steinberg gjorde den här vändningen..eller rättare sagt tillägget.. JO.. man kan nu rendera externa instrument OCH effekter som om de vore integrerade eller var av VST /VSTi-typ..vilket innebär att man numera inte behöver spela in externa bitar som audio först och sedan exportera.. nu sköts allt automagiskt... och jag har blivit än mer frälst... Men åter till ditt problem: Jag skulle i detta läget använda en patchbay om du nu kommer rycka o slita i sladdarna så fort du behöver växla synt..annars får du kanske köpa nytt ljudkort varje månad pg.a utslitna jack 😄 Edit: eller oj, vad jag pladdar bort tiden i onödan... skit i patchbay! skaffa en liten submixer som du kopplar alla syntarna till och där du routar ut mixerns stereoutgång in i ljudkortet och döper ditt Internal instrument i Cubase till unison-megafet-dupersynt nu ligger ditt Internal instrument som en stereoingång där alla instrument kan lira igenom.. nackdelen är kanske fler än fördelarna i detta läge då alla ljud hamnar som en enda stor stereokaka...men det är ett alternativ..dessutom får du ju total recall på alla ljud, patcher och automation ut i Cubasemixern..så helt kass är det ju inte. Edit igen: Sen har vi det där problemet med midikanaler.. troligtvis får du gå in i de olika syntarna och stänga av vissa kanaler ( från 1 - 16) beroende på hur multitimbralitet ser ut eftersom ett Internal instrument inte kan ha flera olika midiportar in.. eller...ehmm.. det kanske går.. möjligtvis går det att experimentera fram en fungerande lösning.. checka ut och lycka till Redigerat 17 november 2005 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.