Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis gjort mig av med mitt pt tdm system. Ska istället köpa ett rme system (typ HDSP 9652). då jag har ad/da i min mixer (mackie d8b). det jag hörde nu var att jag skulle köpa en husklocka och en piska, och piskan i sin tur skulle plocka bort lite av det digitala jittret...

har aldrig behövt någon extern klocka för jag har tyckt att den int. klockningen har varit nog. men vid närmre eftertanke så kanske...

sen till den värkligt stora frågan.. Vad är en Piska?, jag har hållit på med detta sedan jag var 11år (nu 26 år), så ni kan ju förstå hur skammsen jag känner mig vid i och med denna frågan... Har helt enkelt hoppat över detta kapittlet...

😕

Annons
Postat (redigerat)

En piska hjälper till om man har lite speciella böjelser... 😳😆

...eller så rör det sig om ett knippe kablar som sitter ihop i en kontakt i ena änden och har flera kontakter i andra änden. Som en breakout-box, men utan box...

Inte för att jag förstår hur en sådan skulle göra skillnad på jitter, men någon annan vet tydligen något som jag inte vet... 😕

Jag har aldrig upplevt något behov av en extern klocka, men om man har mycket problem med jitter och kanske kopplar ihop många olika prylar, så kan man behöva synka på annat sätt än enbart genom Lightpipe.

Jag testade att byta till Wordclock för några månader sedan - och det blev absolut inget som helst skillnad jämfört med synk över Lightpipe...

RME har väldigt stabil klocka i sina prylar, så jag tycker att du gott kan testa att köra utan extern klocka till att börja med. Upptäcker du några problem, så kör med Wordclock - och först om det också misslyckas, så skaffa en extern klocka...

Redigerat av Claes
Postat
En piska hjälper till om man har lite speciella böjelser... 😕😆

Speciella böjelser? Det måhända. Men det är banne mig det bästa som finns. Jag kan bli piskad i flera timmar. 😳

Postat
En piska hjälper till om man har lite speciella böjelser... 😉  🥰

Speciella böjelser? Det måhända. Men det är banne mig det bästa som finns. Jag kan bli piskad i flera timmar. :rolleyes:

Jag är inte riktig det märker jag nu.

Postat
RME har väldigt stabil klocka i sina prylar, så jag tycker att du gott kan testa att köra utan extern klocka till att börja med. Upptäcker du några problem, så kör med Wordclock - och först om det också misslyckas, så skaffa en extern klocka...

Håller med Claes. Vänta med klockan och kör med synk via lightpipe till att börja med. Testa båda alternativen, dvs att låta RME-kortet vara master och mixern slava, och sedan tvärtom. Jag vet av egen erfarenhet att RME har en stabil klocka, men det skadar inte att pröva båda vägar. 😱

Postat

Erat resonemang överensstämmer med min initiala åsikt. Men man bilr lite konfunderad när man hörde killen på fitzpatrick prata sig varm om dessa lösningar (med klocka och så), för det första så säljer dom RME så han borde ju vara lite mer "hybistisk" över sina egna grejer, och för det andra så tyckte han att jag skulle köpa en klocka som inte ingick i deras sortiment (dvs. inte av försäljnings skäl).

kontenta...

jag tästar att synka bordet med rme-kortet via lightpipe innan jag köper en svindyr bigben.

tackar för tipsen! 😉

Postat

Är inte det här lite överkursslang bara.. Man brukar snacka om "master" och "slave" i dessa sammanhang. Kan det vara så att man kallar mastern för piska.. Det brukar ju vara mastern som "piskar" på (synkar) slaven.. eller??? 😮

Precis som Claes säger så är det enda tillfället jag hört talas om piska i ljudtekniksamanhang så är det ändan på en stagebox där det kommer ut en drös med kontakter att koppla till mixbordet.. en piska!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.