Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har märkt att när jag spelar in något så får jag inte till lika bred stereobild som andra. Jag tycker själv att jag får hyfsat ljud i övrigt och så, men jga lyckas inte få till bredden på mixen.

Jag vet att det finns pluggar som är till för detta ändamål men jag tvivlar starkt på att "riktiga" studios använder sig av sådana.

Så hur bär man sig åt?

Hoppas att ni förstår frågan.

Kanske ska skriva lite kort om mitt tillvägagångssätt åxå.

Trummor:

Två OH mickar som jag pannar fullt L och R.

Virvel i mitten

Kagge i mitten

pukorna panorerade från L till R, inte fullt panorerade dock.

Bas:

I mitten

Gitarr:

Två identiska gitarrer fullt pannade plus två identiska gitarrer till med lite annorlunda ljud än dom övriga två som ligger mer centrerade än dom andra.

Keyboard:

Där spelar jag in stereo från synthen, så det blir ju fullt L och R

Sång:

I mitten, körerna panorerar jag ut, men inte fullt ut.

EDIT: Jag spelar metal för er som inte vet...

Redigerat av herwhisper
Annons
Postat

Se till att inte instrument delar nån effekt (typ reverb eller likande) på bussen..

Ge varje instrument eget utrymme i mixen (eq).

Sen om du spelar in alla instrument på en gång så kan det ju vara problem med överhörning mellan mickarna då. Jag har sån tur att jag kan ha gitarrerna i ett rum (det stora) och sångaren i ett bås samt trummisen i ett annat rum. Basisten brukar få stå i kontrollrummet. Alla har AKG240 lurar på sig som medhörning. 🥰

Postat
Se till att inte instrument delar nån effekt (typ reverb eller likande) på bussen..

Ge varje instrument eget utrymme i mixen (eq).

Sen om du spelar in alla instrument på en gång så kan det ju vara problem med överhörning mellan mickarna då. Jag har sån tur att jag kan ha gitarrerna i ett rum (det stora) och sångaren i ett bås samt trummisen i ett annat rum. Basisten brukar få stå i kontrollrummet. Alla har AKG240 lurar på sig som medhörning. 😄

Bra tipps. Ska testas!

Jag kan ju slänga upp ett exempel på hur det låter om min musik oxå, så kanske det är lättare att komma med förslag på hur jag ska gå tillväga.

Här är en länk: Låten

Postat (redigerat)

Ja ljud är ju i mångt och mycket en smaksak.. Men det som slår mig spontant då jag lyssnar på låten är att stereobredden är det inget problem med.. Dock så dominerar de vänster/höger-panorerade gitarrerna väldigt mycket. Det känns nästan som om dom inte hör till mixen från början. Sen saknar jag botten och tryck i såväl bas som i trummorna. Sången hör jag inte så bra som jag skulle vilja heller. Det måste fram och göras lite mer tydlig (konsonanter och S saknas nästan helt, kanske för mycket deesser???)

Men som sagt.. det är de panorerade gitarrerna som stjäl lite väl mycket av showen!

Men som sagt i början.. Det är ju vad jag tycker då 😄

Redigerat av hegobald
Postat
Ja ljud är ju i mångt och mycket en smaksak.. Men det som slår mig spontant då jag lyssnar på låten är att stereobredden är det inget problem med.. Dock så dominerar de vänster/höger-panorerade gitarrerna väldigt mycket. Det känns nästan som om dom inte hör till mixen från början. Sen saknar jag botten och tryck i såväl bas som i trummorna. Sången hör jag inte så bra som jag skulle vilja heller. Det måste fram och göras lite mer tydlig (konsonanter och S saknas nästan helt, kanske för mycket deesser???)

Men som sagt.. det är de panorerade gitarrerna som stjäl lite väl mycket av showen!

Men som sagt i början.. Det är ju vad jag tycker då 😳

Tack för bra och konstruktiv kritik!!

Nu ska här mixas om så det ryker om det 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.