Carl_B Postat 26 april 2004 Postat 26 april 2004 đ± Tja! Jag har börjat försöka lĂ€ra mej Cubase SX2 och har ganska nyligen kommit igenom Getting Started och har börjat kika lite i manualen nu... men 800+ sidor Ă€r minst sagt ganska jobbit att ta sej igenom och hoppas nĂ„n hĂ€r kan hjĂ€lpa mej lite snabbt... Jag börjar med New Project -> Empty Skapar 3st midikanaler med channel, 1, 2 samt 3. Skapar en Audiochannel som spelar upp midikanalerna. Problemet Ă€r att audiokanalen styr alla midikanaler... kan man inte definiera vilken midikanel som endast ska fungera. Nu mĂ„ste jag liksom recorda alla till wav, eller alla utom 1 iaf, för att kunna lyssna pĂ„ allt samtidigt. GĂ„r detta o lösa pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Borde de iaf.. sĂ€kert jag som har missat nĂ„n lite detalj bara đ tack pĂ„ förhud đ
dbd Postat 26 april 2004 Postat 26 april 2004 Skapar en Audiochannel som spelar upp midikanalerna. DÀr tog mitt förstÄnd slut. Hur kan en audiokanal spela upp midikanaler?
Carl_B Postat 26 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2004 för att pĂ„ nĂ„t jĂ€vla vĂ€nster e de local control off... đ
Morta Postat 26 april 2004 Postat 26 april 2004 Man ska vĂ€l ha separata audiokanaler för att spela upp midikanalerna eller? Har för mig att jag gjorde sĂ„ förut en gĂ„ng. Har dock bara spelat in midi 2 ggr, och sist för över ett halvt Ă„r sen, sĂ„ jag kan ha fel... đ
Lundin Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 Kolla i trackinspector som ligger till vÀnster om alla "tracks" dÀr mÄste du stÀlla in MIDI input device till nÄgot annat Àn "all" och sedan routar du midikanalen till t.e.x midi 1 pÄ din VSTi om det nu Àr en sÄn du ska spela. Alla kanaler defaultas till Input ALL och Output 1 sÄ det Àr nog dÀrför alla midikanaler spelar samtidigt. Du skapar dina Audio in och utgÄngar i "VST Connections", det Àr sedan dom namnen som dyker upp i Cubase och i mixern... Du behöver i.o.f.s inte ha mer Àn 1 utgÄng aktiverad, men om du vill separera dom olika masterkanalerna behöver du fler.. ( detta dikteras av hur mÄnga kanaler UT och IN ditt ljudkort har ) Lycka till /D
Carl_B Postat 27 april 2004 TrÄdstartare Postat 27 april 2004 Kolla i trackinspector som ligger till vÀnster om alla "tracks" dÀr mÄste du stÀlla in MIDI input device till nÄgot annat Àn "all" och sedan routar du midikanalen till t.e.x midi 1 pÄ din VSTi om det nu Àr en sÄn du ska spela.Alla kanaler defaultas till Input ALL och Output 1 sÄ det Àr nog dÀrför alla midikanaler spelar samtidigt. Du skapar dina Audio in och utgÄngar i "VST Connections", det Àr sedan dom namnen som dyker upp i Cubase och i mixern... Du behöver i.o.f.s inte ha mer Àn 1 utgÄng aktiverad, men om du vill separera dom olika masterkanalerna behöver du fler.. ( detta dikteras av hur mÄnga kanaler UT och IN ditt ljudkort har ) Lycka till /D VSTs e inge problem... utan jag menar nÀr ja ska recorda frÄn min virus... vill gÀrna kunna spela upp t.ex bass, pad o lead samtidigt...
Jonte Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 Jag hade mutat alla utom en midikanal och spelat in den först. DÀrefter hade jag skapat ett audiospÄr till, och spelat in nÀsta midispÄr dÀrpÄ osv.. Tror inte att det finns nÄgot annat sÀtt om ljudet kommer frÄn din virus (sÀger jag utan att ha sett nÄgon Virus i hela mitt liv, men jag antar att den har en ljudutgÄng och att det Àr dÀrifrÄn ljudet kommer).
Carl_B Postat 27 april 2004 TrÄdstartare Postat 27 april 2004 Jag hade mutat alla utom en midikanal och spelat in den först. DÀrefter hade jag skapat ett audiospÄr till, och spelat in nÀsta midispÄr dÀrpÄ osv.. Tror inte att det finns nÄgot annat sÀtt om ljudet kommer frÄn din virus (sÀger jag utan att ha sett nÄgon Virus i hela mitt liv, men jag antar att den har en ljudutgÄng och att det Àr dÀrifrÄn ljudet kommer). Men det e meck att hela tiden behöva recorda sÄfort man gör en förÀndring...
Lundin Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 Nu tog t.o.m mitt förstĂ„nd en runda i knaslandet...?? hur Ă€r det du gör egentligen??...det lĂ„ter som om du fĂ„tt till det krĂ„ngligare Ă€n det borde vara... đ Ăr det en Multikanal-inspelning du vill göra ? alltsĂ„ spela in alla midikanaler först och sedan enabla alla audiospĂ„r som du spelar in separerat frĂ„n varandra? alltsĂ„ ett ljud -> ett spĂ„r??? eller??... forkliren bitte danke-tjön.. /D
Lundin Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 Jag kör med 16 monitorsignaler aktiva hela tiden och kör syntar och samplers i realtid istÀllet för genom en mixer..funkar skitbra..Àr det sÄ du menar? IsÄfall behöver du ju ha ett audiointerface med flera utgÄngar för att köra in alla ljud separerat i varsin audiokanal i Cubase... /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.