Steffeboy (oregistrerad) Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 Hejsan. Jag använder en POD 2.0 som jag köpt i helgen. Det blir mycket brus när jag använder line-in som man skall göra. Vad kan felet vara??? Jag har nåt enkelt Santa Cruz ljudkort. Obs! Det blir likadant när jag kopplar in min keybord från phones utgången till mic ingång i ljudkortet. Snälla hjälp mig innan jag lämnar tillbaks grejorna! Steffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 (redigerat) Från keyboardets phones-utgång till ljudkortets mic-ingång? Huga! Snacka om dålig signalanpassning. Du kan inte köra in från en hörlursutgång till en mic- eller line-ingång. Du måste använda en line-utgång och koppla den till en line-ingång, om det ska ha någon chans att komma nära ett vettigt ljud... Har du kanske gjort samma fel med POD:en - och använt hörlursutgången i stället för line-utgången...? Redigerat 14 november 2005 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steffeboy (oregistrerad) Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 Jag har faktiskt gjort så tidigare med både synten och bl a min MP3 spelares hörlursutgång och det har då funkat med okej resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 (redigerat) Hörlursutgången är gjord för att driva och belastas av högtalare. Lineingången blir överstyrd om man kopplar en högtalarutgång dit - och micingången blir det etter värre med! Koppla rätt, så blir det inte fel (bra kortslutningsförmåga, eller hur...? 😕 ) - och du slipper slumpmässig funktion när du mot förmodan någon gång får fel koppling att fungera och efter det väntar dig att felaktiga kopplingar ska fungera på allt annat också... Redigerat 14 november 2005 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 NÄ...DU KAN JU INTE KOPPLA FRÅN PHONES UT TILL MIK IN!!!! Då går ju signalen FEL VÄG s.a.s. LIVSFARLIGT!!! Däremot rekommenderar HP faktiskt för min laptop att koppla från Phones ut till audio in/linje in på min TV för att höra dvd:s. Mest beroende på att det inbyggda ljudkortet saknar linje ut. Men visst...ljudet blir ju inte lysande. 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
muppas Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 Billiga PCI-kort tenderar till att ha dålig skärming av samplingskretsarna. Det kan vara därför det blir lite brusigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steffeboy (oregistrerad) Postat 16 november 2005 Dela Postat 16 november 2005 Kan du rekommendera något bra ljudkort som ej kostar skjortan??? Som skulle funka från PHONES till LINE IN eller nå´t??? mvh Steffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 november 2005 Dela Postat 16 november 2005 Kan du rekommendera något bra ljudkort som ej kostar skjortan???Som skulle funka från PHONES till LINE IN eller nå´t??? mvh Steffe Signalerna ÄR inte gjorda för det, så det är rena turen om du får det att fungera - med vilket kort som helst. Du MÅSTE använda line out till line in för att vara säker på att det ska vara ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gote Postat 16 november 2005 Dela Postat 16 november 2005 Jag blir också lite fundersam till frågeställningen. Har inte POD:en en linjeutgång? Eller rent av två (L + R)? Varför vill du använda hörlursutgången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 16 november 2005 Dela Postat 16 november 2005 Kan du rekommendera något bra ljudkort som ej kostar skjortan???Som skulle funka från PHONES till LINE IN eller nå´t??? Kan du tipsa mig om en bra bil? Som skulle funka trots att jag lägger socker i bensinen? Efter den liknelsen, förstår du de andras poäng nu? Koppla från line out på POD:en till line in på ditt Santa Cruz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 16 november 2005 Dela Postat 16 november 2005 (redigerat) Jag använder POD 2.0. Köpte ett ljudkort M-audio Audiophile 2496.. Kortet kostar väl 995:- nu tror jag. Det är ett enkelt ljudkort utan en massa extra finesser, men drivrutiner och allt funkar kanon. Stabila drivisar, lätt att konfigurera osv Ska du bara spela in ett instrument i taget räcker det bra. EDIT: Och som de andra frågar jag: Phonesutgången???!? Det finns left och right ingång på Audiophilen, koppla till dem från POD:ens left/right och använd Direct/AMP. Ska du använda ditt nuvarande kort och om det har en stereoingång, fixa kablar så du kan koppla från left/right på PODEN till stereoingången på kortet. Alltså en kabel med 2 mono i en ände och en stereo i andra. Redigerat 16 november 2005 av ztevie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steffeboy (oregistrerad) Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 Tack för alla svar.............. Det är bara jävligt konstigt att det funkat så bra tidigare från bl a: ZOOM PS-04 Roland U-20 synt Ipod mp3 etc. etc. Ursäkta att jag inte kan så mycket, är nämligen ganska ny på detta med studio och musikskapande, ironin som några lagt in i sina svar kan därför besparas. Är det så att mina frågor är så dumma så skit i å svara då. Och vill ni inte ha såna nybörjare som mig i forumet så maila mig så avslutar jag medlemsskapet i forumet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 Det beror absolut inte på att du inte är välkommen, utan mer på att folk tröttnar på att svara om och om igen när det redan finns ett korrekt svar i tråden... 😠 Du kan ställa så många "dumma" frågor du vill, men det är en fördel om du också tar till dig av de svar du får från folk som vet hur det ligger till - och som verkligen vill hjälpa dig att få ordning på problemet... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steffeboy (oregistrerad) Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 Absolut! Tack på förhand. mvh Stefan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.