Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

När jag har ställt att ingen växlingsfil ska användas hör man ändå hur den axterna hårddisken som ljudfilerna finns på jobbar precis

iinnan det ska spelas upp så det måste vara ifrån den de tas. HD´n gör ett förbaskat bra jobb men vad är det för mening med att ha

2 GB RAM ifall 2 MB audiofiler måste läsas in ifrån den en miljon ggr långsammare hårddisken vareviga gång de ska spelas upp 😄!

Sen finns det tydligen problem med att ha växlingsfilen avstängd? Kan man ha den avstängd bara i Cubase?

Annons
Postat

Audio streamas alltid - men det finns en buffer som används i Cubase för att uppspelningen säkert ska kunna hållas igång. Det är därför filerna läses in i förväg... Ställer du in för liten buffer (väldigt låg latency), så ökar risken för problem med audioströmmen när du har många spår.

Postat

Aha, så man kan inte ha audiofilerna i RAM? Oftast är jag inte i närheten av att använda 2 GB! Om jag har en låt med totalt 64 MB audio filer

och växlingsfilen avstängd så hör man ändå hur hårddisken jobbar, den busungen :rolleyes:!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.