Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset!

Den hittade jag NU! Den ska jag ha.

:musik

LOLA: Skoja bara...

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?

Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt?

900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej?

Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant.

Postat
Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?

Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt?

900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej?

Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant.

Jag var lite rädd för det. Vad tycker du är rimligt pris för en sådan då?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?

Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt?

900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej?

Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant.

Jag var lite rädd för det. Vad tycker du är rimligt pris för en sådan då?

5-700 kanske, men själv skulle jag leta upp en annan mik i bättre skick. Baskaggemickar tål iofs rätt mycket, men det skicket som den du är inresserad av verkar vara i tyder på att tidigare ägare har varit rätt oförsiktiga med den.

  • 2 veckor senare...
Postat

Är det någon härinne som har erfarenhet av Neumann KM100 mickar?

Har fått ett bytesförslag mot ett par sådana. Vad kan det vara värt?

Får nämligen ett par sådana samt en gitarr + en sm57a.

Säljer min gitarr för runt 20000kr så jag vill ju helst veta vad jag får.

Postat

Vad är det för gitarr du får med? Jag vet inte riktigt hur du skulle värdera din 20000 kr gitarr idag så det är svårt att säga. Av Km100-serien har jag mest använt km140, alltså kardiodkapsel, och det är utmärkta mikrofoner även om den nya km180-serien är strået vassare. Dock skulle jag nog inte vilja ge mer än 5000-6000 för en bättre begagnad idag.

Jag är dock notoriskt snål så jag är nog inte bästa mätaren på hur marknaden ser ut. Men att det är bra mickar är det ingen tvekan om. Får du en bra gitarr med så kör på det...

Postat

Jag trodde inte man bytte kapslar på dessa? Ska maila honom och fråga.

Jag försöker bli av med en Martin Om28v och den är ju lätt värd 20000kr då den är helt i nyskick.

Jag får detta paret neumanns + en strata79 (egentligen inget att hänga i granen) samt en anniversary sm57a. Vad nu det innebär..

Men jag antar att du menar 5000-6000kr styck då?

Postat

KM100 serien har utbytbara kapslar. KM183, 184, 185 osv har inte utbytbara kapslar. Det är rätt stor skillnad i pris. Vi köpte ett par KM184 för under 10000:-. KM184 och KM140 låter typ likadant.

Om jag vore du skulle jag sälja gitarren och köpa nåt annat för pengarna. Jag tycker inte att ett par KM140 + SM57 eller vad det nu var, är värt 20000 pix. Inte en chans.

Postat

Jag håller med. KM-184 och innan dess Km-140 är mycket bra allt i allo småmembranare och hittar du några till bra pris så är det bara att slå till. Just i detta fallet verkar det som om du skulle förlora en hel del på affären dock.

Jo 5000-6000 styck menade jag förresten. Två Km-184 för under 10000 som Logichead hade fått tag i är en bra deal tycker jag(om jag inte hade behövt lägga pengarna på att överleva istället :/ )

Postat
Jag vill bara slänga iväg en eloge till Claes för ett bra arbete med mikronfontesten som är till nytta för många : )

`

Petri

Jag bugar mig ödmjukt i stoftet och tackar för dina uppskattande ord - det är sådant som gör att det känns kul att fortsätta. 😕

Postat
Jag har en Rode NT 2000 för sång och akustisk gitarr. Letar efter mickar till overheadmickning av trummor (får gärna fungera till annat), nån som har något tips?

Oktava Mc012 fungerar kanonbra till sådant - och till mycket annat också för den delen... 😎

Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Hur är octavorna att micka kör (25-30) st? Har för mig att det var octava vi använde på ett körgig på KTH men minns inte. (klumpigt) I vilket fall som helst så tog körmickarna upp MYCKET biljud bakifrån så slutprodukten blev inte så bra.

Dessutom behövdes mycket gain för att få bra signal i ljudkortet. (RME Fireface.)

Har du något annat förslag på mickar för kör? Har hört att det finns någon variant som läggs på scengolvet.

Kanon med dina tester tycker jag. Hoppas du orkar fortsätta med det.

Bra tråd! ROCK ON / Mr U

Postat
Hur är octavorna att micka kör (25-30) st? Har för mig att det var octava vi använde på ett körgig på KTH men minns inte. (klumpigt) I vilket fall som helst så tog körmickarna upp MYCKET biljud bakifrån så slutprodukten blev inte så bra.

Dessutom behövdes mycket gain för att få bra signal i ljudkortet. (RME Fireface.)

Har du något annat förslag på mickar för kör? Har hört att det finns någon variant som läggs på scengolvet.

Kanon med dina tester tycker jag. Hoppas du orkar fortsätta med det.

Bra tråd! ROCK ON / Mr U

Jag tycker nog att man gott kan köra med MC012 till kör också. Kanske använda cardioider i stället för omni, om man vill slippa onödigt mycket rumsljud... 🙂

Är det många i kören, så kanske man behöver fler micar - kanske två par i stället för bara ett...?

Postat

hej hej

har en liten fråga angående mickplacering

har tänkt mig att spela in någon julkonstert i kyrkan

och till mitt förfogande står ett par småmembrans kondensatormickar.

Så här ser det ut i kyrkan där jag har tänkt spela in.

yes.GIF

Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra för att få med lagom mycket kör och lagom mycket piano och få en hyffsad stereoinspelning.

rita gärna in förslag i bilden 😱

Postat

jo det skulle väl vara bäst men jag har bara stereo in på min inspelingsapparatur

....antar att jag får testa mig fram lite men det skulle vara trevligt om någon hade förslag på vad jag ska börja testa

Postat
hej hej

har en liten fråga angående mickplacering

har tänkt mig att spela in någon julkonstert i kyrkan

och till mitt förfogande står ett par småmembrans kondensatormickar.

Så här ser det ut i kyrkan där jag har tänkt spela in.

yes.GIF

Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra för att få med lagom mycket kör och lagom mycket piano och få en hyffsad stereoinspelning.

rita gärna in förslag i bilden 😆

Testa att placera mickarna intill varandra i ca 90 graders vinkel.

Alltså bägge mickarna i mitten ungefär där publiken börjar, ca 2 meter upp.

Jag spelade in Brahms requiem för ett tag sen o hade då bara en stereomick med denna placering. Förutom 40 pers kör var det också en 30 pers orkester framför kören.

Lägger upp ett ljudklipp på resultat.

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har för tillfället två Shure SM57, en B52, samt en Rode NT2000. Främst gör jag musik för dokumentärer och beställningsfilmer för tillfället men har tänkt att sikta in mig på tv-produktioner i framtiden. Jag gör också en hel del produktioner åt popgrupper och sångerskor.

Jag funderar på Oktava MC-12 -mickarna (alternativt Studio Projects C4 eller AKG C-451) för inspelning av trumset. Skulle det gå bra att stereomicka en akustisk gitarr med dessa också? Hur viktigt är det att ha ett matchat stereopar?Förresten verkar MC-12 heta MK 012 om man tittar på Oktavas hemsida... men det är väl samma mikrofon vi talar om?

Om ni tittar på min mikrofonlista, finns det någon annan mik ni skulle vilja rekommendera mig?

Tack

Redigerat av Giannis
  • 2 veckor senare...
Postat

Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57.

Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna.

Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor.

Postat
Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57.

Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna.

Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor.

Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. :rolleyes:

Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor...

Postat
Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57.

Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna.

Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor.

Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. :rolleyes:

Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor...

Skulle de funka på pukor? Jag vill helst ha så lite läckage som möjligt när det kommer till pukor osv.

Postat
Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57.

Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna.

Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor.

Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. :rolleyes:

Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor...

Skulle de funka på pukor? Jag vill helst ha så lite läckage som möjligt när det kommer till pukor osv.

Det är cardioider, så visst borde det fungera utmärkt. 😏

Någon som har använt CM2 eller CM3 till trummor, som kan verifiera, kanske...?

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
mikaela (oregistrerad)
Postat

Jaa, det finns inga dumma frågor sägs det.

Men nu måste jag ställa en.

Studio Projects har ju nån sorters låsning på mikrofonhållarna.

Nu vet jag inte hur jag ska få bort den från min B1:a, utan att

använda våld.

Någon som kan säga mig hur man får bort det? 🙂

Postat
Jaa, det finns inga dumma frågor sägs det.

Men nu måste jag ställa en.

Studio Projects har ju nån sorters låsning på mikrofonhållarna.

Nu vet jag inte hur jag ska få bort den från min B1:a, utan att

använda våld.

Någon som kan säga mig hur man får bort det? 🙂

Lite jobbigt läge där... 🙂

Det är en sorts bajonettfattning på dem, så du måste vrida micen till rätt läge för att sedan dra ut den ur hållaren.

  • 4 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.