Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte slå ett slag för en svensk mick, MILAB DC96. Kostar normalt lite grann (7000:-/st) men jag hittade ett beggat par för 2500:-. Har precis spelat in ett album med en duktig sångare där jag använde DC96 på sång sax och ackgura. Vi provade B1:an samt ADK51 på sången först men de saknade både värme, kropp och djup i jämförelse med Milab.

DC96B-w150.jpg

DC96 vann oxo helt otippat en blindtest på flygel vi gjorde i Piteå i konkurrens med bl.a. Neuman U87, U89, KM84, AKG414, B&K 4011, Shoeps mm.

Både Milab och Pearl, ett annat svenskt märke, har samma ursprung och använder rektangulära kapslar på några av sina modeller.

Annons
Postat (redigerat)

En väldigt allround mic som jag blev väldigt förtjust i mitten av 80-talet är Milab LC-25. Funkar bra på scen, ypperlig för ljusare röster. Jag har t.om mickat flygel med en sådan.. Fast den ser ut som en svart SM58 😆

LC25-w150.jpg

Redigerat av hegobald
Postat

Både Milab och Pearl fanns representerade i senaste omgången testinspelningar på den ökända testsiten... 😄

LC-25 var nog en av de första kondensatormicarna som jag kom i kontakt med, som gick att använda både på scen och i studio - och OJ! vilket lyft det blev i ljudet när vi skaffade ett par sådana till bandet och slutade sjunga i sunkiga dynamiska micar. 😉

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Claes dessa violetdesign du pratar om! Är det folk från Blue som startat upp dessa? De ser onekligen rätt lika ut!

Hade funderingar på att skaffa en Babybottle när de lanserade Blue stort i usa. Det var dock lite mycket pengar för mig då. Men jag var med när de testade mickar med akustiska gitarrer och den gav ett mycket fylligt och fint ljud. Bör man kolla upp Violet design då? 😄

Det är konstruktören som ligger bakom BLUE-micarna som har dragit igång i egen regi, med tillverkning på samma fabrik som tillverkade BLUE tidigare.

Amerikanska BLUE är bara ett försäljningsbolag...

Fast det där stämmer inte riktigt.

"All Blue products were designed and created by Blue. Period.

The links that Juris Zarins references, which he falsely asserts to be proof of design patent ownership, are nothing more than deceptively filed registration applications. These have been lawfully opposed – OHIM claim # 000288220-001, 000288220-002, 000288220-003, 000288220-004, 000288220-005, and 000288220-006. This is simply one component of the legal action that Blue has had to take to defend itself from the attacks perpetrated by Juris Zarins, Scruples, and Violet. There will be an official press release issued before the end of the month that will include additional information regarding Blue's legal actions.

Blue isn't just two guys working in a garage. Felix Stanevich is an electrical/production engineer who works for Blue and is a close friend of Martins Saulespurens. Some of the parts made and assembled for Blue, including the tuning rings found on the back of certain capsules, are marked for the purpose of identifying the component manufacturer for warranty purposes. Hence, the JZ initials.

Blue is and always has been an American company with a Latvian counterpart. Blue utilizes many American manufacturers, including machine shops, plating and finishers, box makers, printers, and more. When you buy Blue products, you are supporting American workers and businesses, as well as the American and Latvian employees who rely on Blue for their income. We are all real people, with families and lives, who care very deeply and passionately about what we do.

Blue has a legal obligation to take the high road in this entire situation. Consequently, we can not participate in the banter of these forums. We hope you understand. We also hope you will continue to support Blue - still the same company and same products that you have become familiar with over the last decade"

fråmn http://gearslutz.com/board/showthread.php3...77&page=8&pp=30

Tydligen har dessutom Violet Designs amerikanska webbplats stängts ned.....

Postat

Blue utilizes many American manufacturers, including machine shops, plating and finishers, box makers, printers, and more.

😄 Yeees, and american lawyers and american lawyers and... accountains and american stockholders and...

... some Latvian engineers and assemby lines! But, yes the microphone´s box is truly from America... though made in China 😉!

And everything is owned by a Japanese company So, yes as American as it gets nowadays!

Postat (redigerat)

Det är aldrig bra att bara få en sida av saken. Jag kan fortfarande inte se logiken bakom att BLUE plötsligt sade upp samtliga distributionsavtal i Europa, så att det sedan senaste årsskiftet inte har funnits distribution av BLUE i Europa. Kan det månne bero på att de inte har så varmt på fötterna som de påstår sig ha...? 😉

Amerikanska domstolar är kvicka med att frysa konton i fråga om utländska företag som är i konflikt med amerikanska - och webleverantörer stänger då också ner adresser som är registrerade hos dem, när det rör sig om denna typ av konflikt - eftersom de inte vill riskera dyra stämningar som hanteras av blodsugande advokater som till varje pris ska vinna oavsett vem som har rätt... 😄

Följande 3 citat handlar också om denna pågående konflikt - och är hämtade från Violets website:

DECISION OF THE RIGA DISTRICT COURT OF THE REPUBLIC OF LATVIA  

/Translation from Latvian/

Copy

          Case No. C-33/05

#6016#28.06.2005

DECISION

August 16, 2005

M. Andersone – the Judge of the Riga District Court

at 5 Aiviekstes Street, Riga, having reviewed the materials on application of injunction of “Baltic Latvian Universal Electronics”

stated:

that A. Repss, the authorised representative of the Plaintiff - “Baltic Latvian Universal Electronics”, on June 28, 2005 brought an action on the breach of the Agreement and prohibition of continuing infringement against the company SIA, Medicinisko izstradajumu razosanas firma “Scruples” at the same time requesting to apply the injunction seizing the microphones produced by the Defendant which have all the external appearances of Plaintiff’s microphones, i.e., microphones produced according to models JZ-1, JZ-2, JZ-3, JZ-4, JZ-5, JZ-6 and Dolly, despite of the trademarks showed on these microphones or the lack of the trademarks in the production unit located at 30, Gaujas Street, Mârupe, Riga district, in other production units if any, or in storehouses, as well as to prohibit the Defendant to produce and distribute the said microphones as well as selling, export, import and other ways of realisation of such microphones.

The claim has been grounded on the Civil Process Law Article 137 and 139, Part 1, p.5.

Having examined and estimated the application of injunction, I herewith state that the application on injunction shall be rejected due to the following reasons:

The Civil Process Law, Article 137 Part 1 determines the basis for the application of injunction – to provide the possible execution of the judgement in a matter, and, in accordance with the second part of the article, providing that the injunction may be allowed only in claims of a financial nature.

The Civil Process Law, Article 139, Part 7 provides that where an application of injunction is allowed, there shall be set out in the decision the amount to which the security extends, but this shall not exceed the amount claimed. From the above provisions it follows that only the material claim that can be estimated financially shall be secured.

It is not evident from the claim that the Plaintiff has indicated the sum of the claim, also the receipt confirming payment of the official fee in the amount of Ls 60.00 attached to the claim, shows that the Plaintiff considers his claim as the claim of immaterial character.

Having examined the materials of the claim and estimating the Plaintiff’s indicated basis of the application of injunction in accordance with provisions of the Civil Process Law, Article 137, I herewith state that there have not been submitted the proofs, evidencing that the execution of a court judgment in a matter may become problematic or impossible, the claim of the Plaintiff has not been motivated.

Grounding on the Civil Process Law Articles 137, 139, 140, 146

I decided:

to reject the application of injunction of “Baltic Latvian Universal Electronics” against the company SIA, Medicinisko izstradajumu razosanas firma “Scruples”.

The Decision may be appealed within 10 days with the Riga Regional Court, lodging an ancillary complaint with the Riga District Court.

The Judge       /signature/

/the seal – THE RIGA DISTRICT COURT OF THE REPUBLIC OF LATVIA/

This is a true copy of the original

The Judge of the Riga District Court       M. Andersone

DECISION OF THE CIVIL PROCESS COURT COLLEGIUM OF THE RIGA REGIONAL COURT OF THE REPUBLIC OF LATVIA  

/Translation from Latvian/

Copy

          Case No. C-3863/2

Decision

The Civil Process Court Collegium of the Riga Regional Court in the following composition:

the Chairwoman of the court hearing: Sk. Buivide,

and the Judges: M.Terjuhana, V.Maksimovs

with the secretary: M.Baltmane,

    on November 2, 2005 reviewed an ancillary complaint lodged by the company "Baltic Latvian Universal Electronics" against the decision adopted on August 16, 2005 by the Riga District Court and having listened to the report of the judge Sk.Buivide

stated:

the Plaintiff filed an action to the Court requesting to obligate the Defendant to meet his commitments which he undertook with the agreement of July 18, 2003 - to take out any references to “Blue” and to the Plaintiff from any kind of web sites of the Defendant, to other kind of statements, advertisements, and to have the duty to seize the microphone models JZ-1, JZ-2, JZ-3, JZ-4, JZ-5, JZ-6 and Dolly or other similar thereto produced by SIA “Scruples” and to prohibit the Defendant to further continue the violation of the agreed obligations. 

    Besides the Court was requested to adopt the decision on an injunction - to seize the microphone products manufactured by the Defendant which by their external appearances are the same as the Plaintiff’s microphones, which are in the Defendant’s warehouse, factory. Also to prohibit the Defendant the production and distribution of this kind of microphones.

     With the decision of the Riga District Court of August 16, 2005, the application of the “Baltic Latvian Universal Electronics” for the injunction has been declined.

     There has been stated in the decision that the injunction according with the CPL, Article 137 may be allowed only in claims of a financial nature. The financial estimation has not been provided in the claim. Besides the Plaintiff has not pointed out to the circumstances that would testify the impossibility or bothering of the judgment implementation.

     The Plaintiff’s representative has lodged the ancillary complaint indicating that the claim was brought on the implementation of the agreements made on July 18, 2003, according to the CL, Article 1590.

     The aforementioned agreement provided that the Defendant will not manufacture for its own account or for the third parties other then Blue any microphones or related products, which are substantially the same in appearance to the Plaintiffs products without prior written consent from the Plaintiff.

Still away the Defendant continues producing the microphones, which visually are identical with the Plaintiff’s produced microphones.

     The preliminary injunction is necessary for ceasing the illegal actions of the Defendant- to produce and sell the microphones.

     Besides the law provides that it is possible to file an action that does not have to be evaluated but it is of a financial character, namely, the claim for the implementation of the agreement is of a financial value.

The Plaintiff requested to repeal the decision and to apply the injunction.

     The Plaintiff’s representative maintained the ancillary complaint in the Court session in the full extent according to the motives indicated therein.

The Defendant’s representative did not acknowledge the ancillary plaint and explained that the Plaintiff had requested to seize the Defendant’s produced microphones, which by their external appearance are similar with the Plaintiff’s produced microphones. The Plaintiff has never produced the microphones on his own, but he bought the products from the Defendant. The point of the matter is the dispute about the intellectual property rights.

     Having estimated the explanations of the parties, the materials of the case, the Civil Process Court Collegium admits that the ancillary complaint is rejectable.

     As it is evident, the Plaintiff, grounding on the CL Article 1412. 1587., 1635. has brought the action about the implementation of agreement of July 18, 2003.

     As it is follows from the agreement, the parties agreed about the provisions of use of the trademarks “Blue”, “Parablue”.

     Besides that, the Plaintiff did not object to the fact that “ Scruples” produces and sells the microphones and related goods, while “Scruples” does not use any mark covering the word designation “Blue” or do not use any English names as the products’ designations.

     The CPL Article 137, Part 2 provides that an injunction may be allowed only in claims, which are of a financial character.

     In the particular case there is the dispute about the infringement of rights of the Plaintiff as the trademark owner. The Infringement results from the agreement of July 18, 2003 and would be considered according to the provisions of the LR Law on Trademarks and Indications of Geographical Origin.

     As the claim has been brought grounding just on the CL Articles 1412., 1587., 1635 requesting to obligate the Defendant to not carry out any particular actions, the Court substantially pointed out that the Claim was not of the financial character and therefore, the application of injunction can not be satisfied.

Following the Article 448, Part 1, (1) of the CPL, the Civil Process Court Collegium

decided:

to reject the ancillary complaint of the company “ Baltic Latvian Universal Electronics”, to leave unchanged the decision of August 16, 2005 of the Riga District Court.

The decision shall not be appealed.

The Chairwoman of the court hearing:     Sk. Buivide     /signature/

The Judges     /signatures/

/the seal - THE REGIONAL COURT OF RIGA OF THE REPUBLIC OF LATVIA/

This is a true copy of the original.

The Chairwoman of the court hearing:                 Sk. Buivide

News From Scruples #2  

On April 30, 2004 Martins Saulespurens, being in employment relations with our company, filed together with the US company Baltic Latvian Universal Electronics a design patent application for a microphone design (Patent No. US D504,126 S) in the United States Patent and Trademark Office. They requested protection for this design indicating Martins Saulespurens and Mr. Bernard Wise as inventors but an assignee - Baltic Latvian Universal Electronics. Martins Saulespurens clearly knew that the author of this microphone design was Mr. Juris Zarins and that design was created in our company. Our US Attorneys have start a process against this design patent filing a request to the US Patent and Trademark Office to conduct re-examination of this patent and raising a substantial new question of patentability of this design. Actually already on the application date for registration of this design patent, it did not fulfill the basic requirements for registration, i.e. it was lacking novelty and individual character. A microphone of the identical design had been available to the public on the date of filing of this design application. Various images of microphones of identical design were published in magazines, which have international circulation, and such microphones were available on the market of the USA and the EU since 1999.

Redigerat av Claes
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det är aldrig bra att bara få en sida av saken. Jag kan fortfarande inte se logiken bakom att BLUE plötsligt sade upp samtliga distributionsavtal i Europa, så att det sedan senaste årsskiftet inte har funnits distribution av BLUE i Europa. Kan det månne bero på att de inte har så varmt på fötterna som de påstår sig ha...? 😉

😄

Om du följer hela såpan så står det ganska klart att Blue's underleverantörer försökt att gå bakom BLUE's rygg och misslyckats med detta.

JZ påstår att han designat nästan alla Blues mikrofoner UTOM Baby bottle vilket är lustigt eftersom många av Violets mikrofoner bygger på Baby bottle designen.....

Sanningen verkar vara att JZ som underleverantör ansett att han har tjänat för lite och därför försökt konkurrera direkt med BLUE trots att ingångna avtal förbjudit honom att göra så, inte så konstigt att BLUE stämt JZ/Scruples och verkar vinna.

Det "juridiska" dåligt översatt mumbojumbot från Riga var rätt skrattretande...

Postat
Det är aldrig bra att bara få en sida av saken. Jag kan fortfarande inte se logiken bakom att BLUE plötsligt sade upp samtliga distributionsavtal i Europa, så att det sedan senaste årsskiftet inte har funnits distribution av BLUE i Europa. Kan det månne bero på att de inte har så varmt på fötterna som de påstår sig ha...? 😉

😆

Om du följer hela såpan så står det ganska klart att Blue's underleverantörer försökt att gå bakom BLUE's rygg och misslyckats med detta.

JZ påstår att han designat nästan alla Blues mikrofoner UTOM Baby bottle vilket är lustigt eftersom många av Violets mikrofoner bygger på Baby bottle designen.....

Sanningen verkar vara att JZ som underleverantör ansett att han har tjänat för lite och därför försökt konkurrera direkt med BLUE trots att ingångna avtal förbjudit honom att göra så, inte så konstigt att BLUE stämt JZ/Scruples och verkar vinna.

Det "juridiska" dåligt översatt mumbojumbot från Riga var rätt skrattretande...

Som jag tolkar det hela, ser det ut som något som skulle kunna hända med kinesiska mikrofontillverkare - där en fabrik har en befintlig konstruktion och en beställare - t ex Thomann - vill ha sitt namn tryckt på den och kanske någon modifiering av designen eller innehållet. Konflikten uppstår när sedan fabriken går ut med eget namn och säljer sin egen konstruktion, som ser likadan ut som beställarens modell - som dessutom i sin tur ser likadan ut som massor av andra... Det är ju fortfarande konstruktören på fabriken som är upphovsman till konstruktionen - och så kommer sedan Thomann och stämmer fabriken för att de ger ut en liknande (men inte identisk) mikrofon under namnet "ching chong". En sådan stämning skulle se väldigt underlig ut, eller hur...?

Att amerikaner är bättre på engelska, är inte så konstigt - och man kan välja själv vilken sida man vill tro på. I amerikanska forum är det ganska självklart att man framhåller den amerikanska firmans ståndpunkt som en obestridlig sanning - se bara på allt annat därifrån, så finns det ett väldigt tydligt mönster... 🙁

Bottle-designen härrör från början av 1900-talet, så det är definitivt inget unikt för BLUE, utan utseendet är lånat från befintliga, gamla modeller oavsett vem som har lånat det. Hos Neumann finns ett exempel på en sådan. Frågan gäller mer innehållet än utseendet - och tills det finns ett entydigt domstolsutslag i ärendet, väljer jag hellre att tro mer på den svagare parten - snarare än det amerikanska bolaget som slänger in en massa advokater - vad det verkar, för att sno åt sig välgjorda konstruktioner från leverantören...

JZ/Violet verkar ju dessutom ha ganska många olika modeller med annorlunda lösningar - och därför tror jag också mer på att det är där ursprunget finns.

Varken du eller jag vet 100% säkert hur det ligger till - men jag tycker att det är minst sagt skumt när alla distributörer i en världsdel sägs upp inför en konflikt. I mina ögon ser det ut som om man då drar sig tillbaka från en marknad för att man förväntar sig att inte kunna vinna en kommande copyright-konflikt där.

Man flyttar alltså hem hela varumärket till USA och skippar Europa helt, ser till att en domstol fryser konton i USA och stänger domännamn som är registrerade i USA. Detta med frysta konton etc är normalt förfarande i sådana konflkter och tillämpas ofta i USA - och innebär inte på något sätt att domstolen har tagit ställning för eller emot. När det är över och Violet har vunnit, så kan de kräva skadesånd av BLUE för det, men om BLUE vinner, så kan de amerikanska konton som finns, helt eller delvis tillfalla BLUE. Anledningen till att domstolen fryser konton i ett sådant fall, är att motparten är utländsk och annars skulle kunna se till att det inte finns kvar några pengar alls i USA när det är dags för förhandling...

Postat

Helt klart är det så att JZ/Violet inte skulle kommit någonvart alls på egen hand, utan ett marknadsföringsbolag (BLUE) i ryggen. De har tjänat en hel del pengar (138000 USD fanns på det spärrade kontot) och nu försöker de att gå bakom ryggen på BLUE för att de blivit giriga. Det skulle vara kul att jämföra Baby Bottle med Dolly för att se vilken som egentligen är bäst.

Lettiska domslut tar jag med mer än en nypa salt.

Postat (redigerat)

Hej!

Förhåller mig lite skeptisk till patent och uppfinningar inom mikrofon-teknologi! Det är mer ett hantverk, förvisso med hjälp av maskiner!

Den skickligaste "hantverkaren" med bäst kvalitetskontroll och service borde, för kundens skull, "vinna"! Så istället för att tjaffsa med advokater

skippa hela den biten och konkurrera istället ut andra märken med pris samt bygg / ljud-kvalitet, (eventuellt kryddat med lite design och funktion!)

Jag säger inte att letterna har rätt i just detta specifika fall, men i ett längre perspektiv så är det bästa för kunden att alla måste tävla om vem som

har bäst produkt (tilll bäst pris självfallet) och inte vem som har bäst advokat!

Amerikanska domslut tar dock jag med mer än en nypa salt. Där styr enbart pengarna och inte rättvisan! (I synnerhet inte när det gäller just pengar!)

Redigerat av Hans
Postat
Helt klart är det så att JZ/Violet inte skulle kommit någonvart alls på egen hand, utan ett marknadsföringsbolag (BLUE) i ryggen. De har tjänat en hel del pengar (138000 USD fanns på det spärrade kontot) och nu försöker de att gå bakom ryggen på BLUE för att de blivit giriga. Det skulle vara kul att jämföra Baby Bottle med Dolly för att se vilken som egentligen är bäst.

Lettiska domslut tar jag med mer än en nypa salt.

Båda finns i en direkt jämförelse i senaste omgången inspelningstester på min site, så det är bara att lyssna...

De känns precis lika gedigna och materialmässigt bra. Jag har ju en Babybottle själv, så jag kunde jämföra den direkt med Dolly. Jag skruvade dock inte isär dem för att jämföra innehållet - något jag kanske egentligen skulle ha gjort, när jag tänker efter... 🥰

Visst har JZ/Violet fått en bra start genom BLUE-samarbetet, men frågan är vem som egentligen har rättigheterna till konstruktionerna. Det är ju det konflikten handlar om.

Den utvändiga designen är ganska ointressant - annars skulle Neumann ha stämt alla världens mictillverkare flera gånger om vid det här laget - både för U87-, KM84- och den nu aktuella Bottle-designen... 🙂

Postat (redigerat)

Det där är lite intressant för antagligen har många även kopierat Neumann´s själva konstruktioner alldeles för mycket med men ifall nu

Neumann gick och stämde ngn utav alla dessa kines-wannabe-Neumann så skulle detta bara vara dåligt för Neumann! Som o säga att

man kan göra Neumann-mikrofoner till 1/10-20 av priset och skulle också bli den bästa tänkbara reklamen för dom som då blev stämda!

Så, kan mycket väl tänka mig att det är fritt fram att kopiera där! (Neumann - Får 10 spänn av Neumann varje gång jag skriver Neumann

- Neumann!)

Redigerat av Hans
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Den utvändiga designen är ganska ointressant - annars skulle Neumann ha stämt alla världens mictillverkare flera gånger om vid det här laget - både för U87-, KM84- och den nu aktuella Bottle-designen... 😉

Neumann skulle nog ha stämt om de hade kunnat, men mönsterskydd brukar max gälla 25 år och U87:an och KM84 kom på 60-talet...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det är aldrig bra att bara få en sida av saken. Jag kan fortfarande inte se logiken bakom att BLUE plötsligt sade upp samtliga distributionsavtal i Europa, så att det sedan senaste årsskiftet inte har funnits distribution av BLUE i Europa. Kan det månne bero på att de inte har så varmt på fötterna som de påstår sig ha...? 😮

😉

"AES, NYC, October 7th, 2005 – Currently engaged in a successful distribution agreement which includes Europe, Canada, Central/South America, Africa, Middle East, and most of Asia, Blue Microphones has expanded its partnership with Telex Communications, Inc., to include distribution of its products in the US and Japan, effectively making Telex Communications and its Electro-Voice® and EV® audio brands their worldwide distribution partner.

The two companies have had success by combining the strengths of each to form a collaborative effort of engineering, design, sales, and distribution. Telex Communications, on the strength of its Electro-Voice® and EV® brands, is backed by 80 years of experience in the field of microphones and brings one of the largest sales and distribution infrastructures in the industry. This is complimented by Blue’s cutting-edge approach microphone design including the highest quality electronics and their unique visual style.

“Over the past few months we have seen that this puzzle fits together the way we had envisioned”, said Skipper Wise, President of Blue Microphones “The expansion of our previous agreement is key to bringing the Blue®, Electro-Voice®, EV® brands, and co-developed products to the masses.”

“This agreement allows us to grow together by combining Telex Communication’s experience and relationships in the market with Blue’s contemporary approach to design and marketing”, adds Tony Price, Director of Microphones for Telex Communications. “It makes sense on all levels.”

This distribution agreement, effective in January, 2006 builds upon the recent introduction of a new EV BLUE™ line of microphones at Winter NAMM 2005. Two new microphone products, the Cardinal™ and Raven™, officially marked the introduction of the EV BLUE™ line to the MI, recording, broadcast, and pro audio markets."

http://www.kensei-news.com/bizdev/publish/...cle_41107.shtml

ELECTRO-VOICE E-V/BLUE CARDINAL, RAVEN

June 2005—Now distributing BLUE Microphones, Electro-Voice debuted two models produced exclusively for Electro-Voice. The E-V/BLUE Cardinal (condenser, pictured) and Raven (dynamic) are front-address, cardioid models for vocal or instrument miking and feature a two-way integrated swivel mount for positioning ease.electrovoice-blue-cardinal.jpg

Postat (redigerat)

Förstår inte riktigt sambandet? Ifall nu BLUE™ är på väg att ta över hela världen så är det ju bara än underligare att det är

så enormt intressant vad en liten lilleplutt aktör i Lettland gör eller inte gör 😮!

Redigerat av Hans
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Förstår inte riktigt sambandet? Ifall nu BLUE™ är på väg att ta över hela världen så är det ju bara än underligare att det är

så enormt intressant vad en liten lilleplutt aktör i Lettland gör eller inte gör :rolleyes:!

Det är väl just därför det är så intressant...

Postat (redigerat)

Hej!

Gör som Hans, köp upp - lägg ned :rolleyes:! Ty i monopol gör man enkelt mål!

(På TV ikväll var det faktiskt om Oligopol som var precis som skivbranchens! El-branchen, tusentals med herrar får enligt SVT +10,000,000-bonusar

vardera direkt ur Svenska folkets plånböcker - Ty i Oligopol är det lätt att göra mål och därmed bonus! 1 borsta tänderna, 2 gå till jobbet... 3 färdigt :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Postat

Helt lysnade tråd säger jag :rolleyes: mycket intressant läsning för en som har mindre koll men som gärna lär sig av andras erfarenhet...

Tänkte bara ha en fråga här om det finns någon schysst sida på internet om mikrofonplaceringar på trumset, akustiska gitarrer sång så att man kan fånga upp olika karaktärer.

Då pratar jag såklart om en mikrofonskaraktär hur man på bästa sätt mickar upp för att få så bra ljud som möjligt.

Finns det fler varianter än att bara sätta upp ett par kondingmickar över trumsettet eller då en nuemann u87 10cm från ens mun?

Vore kul och läsa det!

Postat (redigerat)

Skulle också vilja läsa om detta!

Jag har även tänkt tanken att det vore coolt att använda flera mikrofoner samtidigt vid inspelning av sång!

En primär där man gör som vanligt och sen lite annat smågodis runt omkring! Sen när man mixar så kan man då dubba och leka runt med

de övriga mikrofon-inspelningarna och sämsta tänkbara är att allt detta blev kasst, men i så fall blev det ändå som om man spelat in med

bara primära mikrofonen! Så kan bara bli bättre, aldrig sämre! Är detta något som görs eller enbart knasig Hans-bidé?

Redigerat av Hans
Postat
Finns det fler varianter än att bara sätta upp ett par kondingmickar över trumsettet eller då en nuemann u87 10cm från ens mun?

Tjaa, att sätta upp en neumann u87 20-30cm från munnen, kanske...? 🙂

Postat
Finns det fler varianter än att bara sätta upp ett par kondingmickar över trumsettet eller då en nuemann u87 10cm från ens mun?

Vore kul och läsa det!

Det finns kanske inte så många alternativa sätt att närmicka... Jo förresten, man kan pröva med kontaktmickar på olika saker. Jag vet tekniker/producenter som lekt med kontaktmickar på bröst och strupe vid inspelning av sång.

Däremot så finns det flera alternativ till att micka en helhet och till att micka ambiens.

Egentligen är det rätt sällan man mickar helheten hos en ljudkälla. Ta sång till exempel. Hur ofta sätter man upp en mick som fångar upp näsa, mun och bröstkorg? Micken borde hamna typ 0,5 - 1 meter ifrån sångaren.

Ett annat exempel är gitarrkabinett. Ofta mickar man ett av elementen, kanske två element. Kanske sätter man dit en distansmick också, men bara som komplement till närmickarna. Det vore spännande att köra med enbart en distansmick på kanske 1 - 1,5 meters avstånd!

När man lägger sång strävar man ofta efter att minimera rummets färgning. Det kan vara spännande att jobba tvärtom. Lyssna på "heroes" med Bowie. Där har de jobbat hårt med att få med rummet i de starka sångpartierna. Det ger en härlig känsla av att sångaren (Bowie i det här fallet) tar i så att rummet baxnar.

Jag har prövat att sätta ambiensmickar i rummet för att få fram den här effekten och det är inte så pilligt som det kan verka.

Slutligen trummor. Här upplever jag att de flesta ändå experimenterar en del. Det finns många sätt som helst att distans- och/eller ambiensmicka. De flesta går väl ut på att ta upp en rimlig helhetsbild av trumsetet, men det finns undantag.

En teknik är att placera mickar där vissa trummor eller vissa frekvenser utmärker sig. Micka golvet eller väggarna. Chansen är att du hittar en helt annan klang i bastrumman eller virveln. Sätt ett gigantiskt membran framför bastrumman, till exempel ett högtalarelement som du ansluter till en line-ingång och spelar in. Bygg en tunnel av en madrass framför bastrumman stoppa en mick i bortre änden. Ställ ytterligare en bastrumma framför bastrumman. Micka det skinn som är längst bort från klubban. Und so weiter...

Postat
Slutligen trummor. Här upplever jag att de flesta ändå experimenterar en del. Det finns många sätt som helst att distans- och/eller ambiensmicka. De flesta går väl ut på att ta upp en rimlig helhetsbild av trumsetet, men det finns undantag.

En teknik är att placera mickar där vissa trummor eller vissa frekvenser utmärker sig. Micka golvet eller väggarna. Chansen är att du hittar en helt annan klang i bastrumman eller virveln. Sätt ett gigantiskt membran framför bastrumman, till exempel ett högtalarelement som du ansluter till en line-ingång och spelar in. Bygg en tunnel av en madrass framför bastrumman stoppa en mick i bortre änden. Ställ ytterligare en bastrumma framför bastrumman. Micka det skinn som är längst bort från klubban. Und so weiter...

Grym läsning!!! Detta med Bowie visste jag inte! Gillar honom starkt och soundet på hans låtar är ju rätt bra speciellt ändå!

Detta med trumset och mickning ser jag som svårast då jag hela tiden försöker spela in så att allt kommer fram så tydligt! Som tur är så gör jag musik där jag använder mycket gejtar (noisegate) så att hihaten kommer ut separat och att man bara får en kraftig snärt av virveln. Så på så sätt får jag ut det jag vill ha!

Fast då har jag givetvis också flyttat hihaten längre bort och virveln lite längre fram så jag får lite mer avstånd mellan allt.

Men när det handlar om renare pop och rockproduktioner (snackar mest om pop då rock ändå är så smutsigt). Jag skulle gärna vilja få fram en mer sådan där steril känsla från trumsetet. Eller om man nu väljer att säga "välproducerat" sound. Det tycker jag är grymmesvårt. Band som jag då tänker på är "Death Cab For Cutie" vars nya skiva det gått bra för. Så det kanske är något som någon här är bekant med.

Jag kan heller inte tänka mig att folk sitter med cymbalerna 4m upp i luften (jaa möjligtvis dave grohl) för att få cymbalerna separat. Jo visst, jag antar att det ligger en hel del i mixningen också men jag har ju verkligen ingen koll på trummickning egentligen. Jag är trots allt inte ens någon trummis. Men jag äger dock ett rätt fint trumset som jag har placerat i min lilla studio. Så nog spelar jag lite i smyg 😉

Så detta med överhängsmickning... Är det tanken att att det komma med virvel pukor och kagge i dem? Eller brukar man mixa det så att de andra trumdelarna försvinner?

Kanske skulle jag fixa en tråd om trummickning också.. Vi får se vilken respons ni ger mig nu iallfall 🙂

Annars var det lite kul när du sa detta med mickningen. Kan berätta att vi spelade in trumsetet i min tvättstuga. I hörnet finns det en dusch som jag använder lite då och då. Dock inte till att duscha utan till att sjunga där eller som jag då kom på.... Spela in baskagge!!!! 😎

Eftersom tvättstugan är relativ stor så fick jag för mig att jag skulle rumsmicka med min Studio Projects TB1. Jag fick en sådan grym botten att sm57an lät skit på kaggen! (joo, jag vet det är inte rätt mick för kagge. Men jag har ingen bättre lämpad mick ännu).

Har en inspelning någonstans där jag just mickat på det sättet. sm57a på kaggen, sm57 på virvel (uppifrån) AKG kondens snett mot crash och hihat samt en sm57a på riden.

Nu kanske de flesta skrattar åt mig men ni ska fan ta och höra inspelnignen! Den är rätt okej 😕 Ska göra allt för att hitta den!

Men just att hitta olika ställen att micka upp och få kalasresultat är llite häftigt 😲 speciellt när man får bättre kaggeljud i duschen än närmickning med sm57a 😮

Postat
För oss med "billiga" mickar skulle det vara intressant att se lite riktpriser på de mickar ni talar om i den här tråden så man ser om man kan vara med på banan eller ej. Visst kan man söka själv men det blir ett hoppande mellan tråden och andra siter. 😉

Så för den som har ork och lust sätt gärna ut ung. prisnivå när en ny mick introduceras i tråden. 🙂

Uppdaterade min favoritlista med lite priser, enligt önskemål... 🥰

Tack, Shysst! 🙂

Postat

Claes, det pratas sällan om B3, men är inte den ett bra alternativ med valbar karakteristik? Låter den lika B1?

Annars verkar T3 vara intressant men jag är rädd att den kan bli för vass... till sång alltså.

Min Hamburg är annars väldigt bra men jag funderar på om jag ändå inte skulle tagit en Vienna för att tränga fram bättre. Men det beror väldigt på musiken runt omkring också. Det tar tid att lära känna sina mikar 😉

Är det förresten någon som vet vad Red Hot Chili Peppers använder till sång. Gillar ljudet men det verkar väldig smalt och middigt (mycket eq+kompressor?).

Postat

Manley Ref C... grymt krispig och härlig... lite dyr... beg 18 -20 tusen... tillsammans med en Universal Audio mikrofonförstärkare.... grym till det mesta... utom för elgitarr... där använder jag den hederliga sm57:an och en Sennheizer MD-421 (den gamla vita saken)...

TLM-103:an sålde jag... men skulle använda den om jag endast hade råd med en enda mikrofon.... har inte hittat något bättre för 5 -6 000 som man kan få den beg...

En JJ-labs C010B för 800:- är faktiskt riktigt bra.. använde den ihop med ett Tascam U122 (usbljudkort)... är än idag förbluffad över att det kunde låta så bra med billiga prylar... Polarn har den och sjunger in bra prylar med...

Hela registret från dyrt till billigt...

Postat (redigerat)
Claes, det pratas sällan om B3, men är inte den ett bra alternativ med valbar karakteristik? Låter den lika B1?

Annars verkar T3 vara intressant men jag är rädd att den kan bli för vass... till sång alltså.

Min Hamburg är annars väldigt bra men jag funderar på om jag ändå inte skulle tagit en Vienna för att tränga fram bättre. Men det beror väldigt på musiken runt omkring också. Det tar tid att lära känna sina mikar  😆

Är det förresten någon som vet vad Red Hot Chili Peppers använder till sång. Gillar ljudet men det verkar väldig smalt och middigt (mycket eq+kompressor?).

B3 är egentligen samma som B1 - men med dubbla membran, så att man kan ställa in olika upptagningskarakteristik. Du kan lyssna och jämföra själv på testsiten... 😆

T3 är superbra, tycker jag. Det var den alla fastnade för under Sverigeträffen som VST-forum hade för ett par år sedan och vi sjöng in "all you need is love" med en massa olika röster...

Jag ser den som ett suveränt komplement till min Babybottle - men jag är väldigt sugen på en bandmic också. En bandmic är dock inget jag skulle köpa som enda mic...

Personligen gillar jag Hamburg bättre än Vienna (två ADK-modeller, för den som inte förstår vad vi pratar om... 😉 ), men det är en smaksak.

En mic som ger en annorlunda färgning, som därför också är mycket intressant att komplettera en micsamling med, är Oktava MC319 (som just nu säljs till ett kalasbra pris av vissa... 😎 ). Provlyssna gärna på den också på testsiten... 😆

Efter helgen kommer även Oktava MC219 upp på testsiten, så att man kan jämföra med den också.

Redigerat av Claes
Postat

Tjena Claes!

Har du hunnit testa Line Audios nya CM3?

Eller de andra uppdaterade mickarna?

CM3 finns redan att köpa i butik i Sthlm men Roger har inte uppdaterat sin sida.

Vore intressant att få reda på hur mkt dom brusar.

Känsligheten verkar var mkt låg dessvärre.

P.S. Tlm 103 och 127 har inte samma membran och dom låter mkt olika. Diskantpuckeln på 127an ligger betydlig lägre i registret samt att den har mkt starkare basåtergivning än 103an.

MVH Omni

Postat
Tjena Claes!

Har du hunnit testa Line Audios nya CM3?

Eller de andra uppdaterade mickarna?

CM3 finns redan att köpa i butik i Sthlm men Roger har inte uppdaterat sin sida.

Vore intressant att få reda på hur mkt dom brusar.

Känsligheten verkar var mkt låg dessvärre.

CM3 och SM3i blir det sångtester och inspelning från högtalare med i den pågående omgången testinspelningrar (planeras bli tillgänglig för nerladdning under nästa vecka...). Tyvärr kom de lite för sent på grund av strul med frakten, så att vi inte hann få med några gitarrinspelningar - så det får bli komplettering vid något annat tillfälle.

Jag har för mig att Roger sade att brusnivån skulle ha blivit lägre jämfört med CM2 - och det är ju alltid positivt med lägre brus på småmembranare... 😕

Postat

Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?

Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt?

DSC00121(1).JPG

900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.