musik (oregistrerad) Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Tack för tipset! Den hittade jag NU! Den ska jag ha. :musik LOLA: Skoja bara...
red_house_painter Postat 19 november 2005 Trådstartare Postat 19 november 2005 haha 😛 😏 😉 jag vill veta. ska dit om ett par dagar nämligen. Kunde lika gärna hämta upp den om den funkar rätt bra!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt? 900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej? Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant.
red_house_painter Postat 19 november 2005 Trådstartare Postat 19 november 2005 Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt? 900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej? Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant. Jag var lite rädd för det. Vad tycker du är rimligt pris för en sådan då?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 november 2005 Postat 19 november 2005 Har någon haft någon erfarenhet av Beyer Dynamic M 380 till baskagge? Finns en ute på begmarknaden som man kanske skulle klippa till på. Behöver ha en till kaggen där hemma. Vad säger ni?Och vad tycker ni om priset? Är det rimligt? 900kr ska dom ha för den? För blodigt eller är det okej? Ser rätt sliten ut så 900 är lite i överkant. Jag var lite rädd för det. Vad tycker du är rimligt pris för en sådan då? 5-700 kanske, men själv skulle jag leta upp en annan mik i bättre skick. Baskaggemickar tål iofs rätt mycket, men det skicket som den du är inresserad av verkar vara i tyder på att tidigare ägare har varit rätt oförsiktiga med den.
red_house_painter Postat 1 december 2005 Trådstartare Postat 1 december 2005 Är det någon härinne som har erfarenhet av Neumann KM100 mickar? Har fått ett bytesförslag mot ett par sådana. Vad kan det vara värt? Får nämligen ett par sådana samt en gitarr + en sm57a. Säljer min gitarr för runt 20000kr så jag vill ju helst veta vad jag får.
joachime Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Är det någon härinne som har erfarenhet av Neumann KM100 mickar? Vilka kapslar följer med?
Murdock Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Vad är det för gitarr du får med? Jag vet inte riktigt hur du skulle värdera din 20000 kr gitarr idag så det är svårt att säga. Av Km100-serien har jag mest använt km140, alltså kardiodkapsel, och det är utmärkta mikrofoner även om den nya km180-serien är strået vassare. Dock skulle jag nog inte vilja ge mer än 5000-6000 för en bättre begagnad idag. Jag är dock notoriskt snål så jag är nog inte bästa mätaren på hur marknaden ser ut. Men att det är bra mickar är det ingen tvekan om. Får du en bra gitarr med så kör på det...
red_house_painter Postat 1 december 2005 Trådstartare Postat 1 december 2005 Jag trodde inte man bytte kapslar på dessa? Ska maila honom och fråga. Jag försöker bli av med en Martin Om28v och den är ju lätt värd 20000kr då den är helt i nyskick. Jag får detta paret neumanns + en strata79 (egentligen inget att hänga i granen) samt en anniversary sm57a. Vad nu det innebär.. Men jag antar att du menar 5000-6000kr styck då?
Logichead Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 KM100 serien har utbytbara kapslar. KM183, 184, 185 osv har inte utbytbara kapslar. Det är rätt stor skillnad i pris. Vi köpte ett par KM184 för under 10000:-. KM184 och KM140 låter typ likadant. Om jag vore du skulle jag sälja gitarren och köpa nåt annat för pengarna. Jag tycker inte att ett par KM140 + SM57 eller vad det nu var, är värt 20000 pix. Inte en chans.
Murdock Postat 3 december 2005 Postat 3 december 2005 Jag håller med. KM-184 och innan dess Km-140 är mycket bra allt i allo småmembranare och hittar du några till bra pris så är det bara att slå till. Just i detta fallet verkar det som om du skulle förlora en hel del på affären dock. Jo 5000-6000 styck menade jag förresten. Två Km-184 för under 10000 som Logichead hade fått tag i är en bra deal tycker jag(om jag inte hade behövt lägga pengarna på att överleva istället :/ )
suprapappa Postat 5 december 2005 Postat 5 december 2005 Jag vill bara slänga iväg en eloge till Claes för ett bra arbete med mikronfontesten som är till nytta för många : ) ` Petri 1
Giannis Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Jag har en Rode NT 2000 för sång och akustisk gitarr. Letar efter mickar till overheadmickning av trummor (får gärna fungera till annat), nån som har något tips?
Claes Holmerup Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Jag vill bara slänga iväg en eloge till Claes för ett bra arbete med mikronfontesten som är till nytta för många : )` Petri Jag bugar mig ödmjukt i stoftet och tackar för dina uppskattande ord - det är sådant som gör att det känns kul att fortsätta. 😕
Claes Holmerup Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Jag har en Rode NT 2000 för sång och akustisk gitarr. Letar efter mickar till overheadmickning av trummor (får gärna fungera till annat), nån som har något tips? Oktava Mc012 fungerar kanonbra till sådant - och till mycket annat också för den delen... 😎
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 Hur är octavorna att micka kör (25-30) st? Har för mig att det var octava vi använde på ett körgig på KTH men minns inte. (klumpigt) I vilket fall som helst så tog körmickarna upp MYCKET biljud bakifrån så slutprodukten blev inte så bra. Dessutom behövdes mycket gain för att få bra signal i ljudkortet. (RME Fireface.) Har du något annat förslag på mickar för kör? Har hört att det finns någon variant som läggs på scengolvet. Kanon med dina tester tycker jag. Hoppas du orkar fortsätta med det. Bra tråd! ROCK ON / Mr U
Claes Holmerup Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 Hur är octavorna att micka kör (25-30) st? Har för mig att det var octava vi använde på ett körgig på KTH men minns inte. (klumpigt) I vilket fall som helst så tog körmickarna upp MYCKET biljud bakifrån så slutprodukten blev inte så bra. Dessutom behövdes mycket gain för att få bra signal i ljudkortet. (RME Fireface.) Har du något annat förslag på mickar för kör? Har hört att det finns någon variant som läggs på scengolvet. Kanon med dina tester tycker jag. Hoppas du orkar fortsätta med det. Bra tråd! ROCK ON / Mr U Jag tycker nog att man gott kan köra med MC012 till kör också. Kanske använda cardioider i stället för omni, om man vill slippa onödigt mycket rumsljud... 🙂 Är det många i kören, så kanske man behöver fler micar - kanske två par i stället för bara ett...?
Elton Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 hej hej har en liten fråga angående mickplacering har tänkt mig att spela in någon julkonstert i kyrkan och till mitt förfogande står ett par småmembrans kondensatormickar. Så här ser det ut i kyrkan där jag har tänkt spela in. Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra för att få med lagom mycket kör och lagom mycket piano och få en hyffsad stereoinspelning. rita gärna in förslag i bilden 😱
joachime Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Jag skulle använda minst tre mikrofoner för att fånga konserten i stereo. En på pianot och två på kören.
Elton Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 jo det skulle väl vara bäst men jag har bara stereo in på min inspelingsapparatur ....antar att jag får testa mig fram lite men det skulle vara trevligt om någon hade förslag på vad jag ska börja testa
martinm Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 hej hej har en liten fråga angående mickplacering har tänkt mig att spela in någon julkonstert i kyrkan och till mitt förfogande står ett par småmembrans kondensatormickar. Så här ser det ut i kyrkan där jag har tänkt spela in. Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra för att få med lagom mycket kör och lagom mycket piano och få en hyffsad stereoinspelning. rita gärna in förslag i bilden 😆 Testa att placera mickarna intill varandra i ca 90 graders vinkel. Alltså bägge mickarna i mitten ungefär där publiken börjar, ca 2 meter upp. Jag spelade in Brahms requiem för ett tag sen o hade då bara en stereomick med denna placering. Förutom 40 pers kör var det också en 30 pers orkester framför kören. Lägger upp ett ljudklipp på resultat. Your browser does not support the HTML5 audio tag
Giannis Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 (redigerat) Jag har för tillfället två Shure SM57, en B52, samt en Rode NT2000. Främst gör jag musik för dokumentärer och beställningsfilmer för tillfället men har tänkt att sikta in mig på tv-produktioner i framtiden. Jag gör också en hel del produktioner åt popgrupper och sångerskor. Jag funderar på Oktava MC-12 -mickarna (alternativt Studio Projects C4 eller AKG C-451) för inspelning av trumset. Skulle det gå bra att stereomicka en akustisk gitarr med dessa också? Hur viktigt är det att ha ett matchat stereopar?Förresten verkar MC-12 heta MK 012 om man tittar på Oktavas hemsida... men det är väl samma mikrofon vi talar om? Om ni tittar på min mikrofonlista, finns det någon annan mik ni skulle vilja rekommendera mig? Tack Redigerat 23 december 2005 av Giannis
red_house_painter Postat 1 januari 2006 Trådstartare Postat 1 januari 2006 Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57. Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna. Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor.
Claes Holmerup Postat 1 januari 2006 Postat 1 januari 2006 Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57. Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna. Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor. Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor...
red_house_painter Postat 1 januari 2006 Trådstartare Postat 1 januari 2006 Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57. Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna. Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor. Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor... Skulle de funka på pukor? Jag vill helst ha så lite läckage som möjligt när det kommer till pukor osv.
Claes Holmerup Postat 1 januari 2006 Postat 1 januari 2006 Funderar lite på att skaffa några mindre mickar till mitt trumset. Tänker då främst för pukorna och till inspelning. Jag har själv en sm57a samt en äldre variant som heter unidyneII eller något. Unidynen är skitbra till virvel då den är lite varmare i soundet än en vanlig sm57. Jag har tillgång till 2 sm57or till om det skulle vara så för hängpukan och golvpukan. Men av ren platsbrist så funderade jag lite på att skaffa myggor? Eller det är väl så de kallas..? Har ingen aning men det är mickarna med klipps som man fäster i sargen på trummorna. Min budget är väl inte överdrivet bra så jag tänkte mest kolla ifall jag vinner något på att skaffa sådana. Och då skulle jag vilja ha tips på vilka som är bra och om jag vinner på det rent ljudmässigt mot att istället använda sm57or på alla pukor. Du kan kanske också fundera på Line Audio Design CM3 till trumorna. De är små och är ännu mer lågbrusiga än den gamla modellen, CM2. Ljudexempel finns på min testsite - dock inte på trummor... Skulle de funka på pukor? Jag vill helst ha så lite läckage som möjligt när det kommer till pukor osv. Det är cardioider, så visst borde det fungera utmärkt. 😏 Någon som har använt CM2 eller CM3 till trummor, som kan verifiera, kanske...?
Lilleman Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 Jag tittar på en Audio Technica AT4060, finns det någon som har erfarenheter och har jobbat med den...?
mikaela (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Jaa, det finns inga dumma frågor sägs det. Men nu måste jag ställa en. Studio Projects har ju nån sorters låsning på mikrofonhållarna. Nu vet jag inte hur jag ska få bort den från min B1:a, utan att använda våld. Någon som kan säga mig hur man får bort det? 🙂
Claes Holmerup Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Jaa, det finns inga dumma frågor sägs det.Men nu måste jag ställa en. Studio Projects har ju nån sorters låsning på mikrofonhållarna. Nu vet jag inte hur jag ska få bort den från min B1:a, utan att använda våld. Någon som kan säga mig hur man får bort det? 🙂 Lite jobbigt läge där... 🙂 Det är en sorts bajonettfattning på dem, så du måste vrida micen till rätt läge för att sedan dra ut den ur hållaren.
Frekvensspektrumanalysator Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Nån som har testat TSM MT84 som overheads på trummor? Jag snubblade precis över ett par för nästan inga pengar alls..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.