Jump to content
Annons

Hårdare om natten

bengan_gbg

Popitopp?  

10 röster

1. 1. Popitopp?

• Top-pop
      1
    • Tip-top
      3
    • Pop
      3
    • NjaPop
      3
    • NäPop
      0

Recommended Posts

Tjena! Har ju varit borta från forumet ett år eller så det är väl inte många jag känner kvar. Gör comeback med lite pop-trolleri och sedan får vi väl se om det bär eller brister. Det är väl inte totalsignifikativt för mig med sådana här tongångar, men det bjuder vi på... det kommer mera...och annat...

LÅTNAMN: Hårdare om natten

ARTIST/GRUPP: Bengan

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3.15 cirkus

KOMPOSITÖR: Bengan/Bengan/Bengan

PRODUCENT: Bengan

EV. MEDVERKANDE: Bengan

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

Dela på andra sajter

Annons

Är det "Bengan" Bengan?

Wow! Välkommen tillbaka...

Eller är det du? Du hade någon ackustisk låt med gitarr och sång....som har etsats sig fast i mitt medvetande...Ehr....Kan du ge mig lite klarhet? Är jag ute och cycklar...

Den här låten var dock alldeles för mycket schlager/populärpop för mig.

Dela på andra sajter

Låter ju väldans kompetent det här.

Körerna låter mer engagerade och passionerade än leaden (som var väldigt torr)

Basen lät lite väl mycket "samma velocity" hela reffen. (säkert riktig elbas bara för det)

Är det ditt refuserade bidrag till schlager-SM?

/emser

Dela på andra sajter

Emser: Här skrivs inga bidrag till schlagern, men visst siktade jag lite åt "dansbandspopshållet" med den här...bara för att se om jag kunde. Det blev nog lite mer u2/solstollarna av det hela istället.

Basen är som den är. Totalt oäkta.

Tackar!

Dela på andra sajter

Ok bengan_gbg 😄 ..japp det här är en bra låt..trallvänlig refrängtext..bra o anoorlunda intro..låter som ett bidrag till MF!?..lägg på lite reverb på sången..samt fläska på lite extra med basen!? Sammanfattnisvis: Bra låt med godas möjligheter att gå hem i MF!!

Dela på andra sajter

Claypool; Inte min sort heller.....men visst. Jag är en sucker för refränger med klister i. Tack.

Falk: Som sagt, inga MF-bidrag från den här killen. Fläsket i basen är nog tillräckligt mkt som det är. Sången vill jag inte ha blötare heller. Får inte bli FÖR mkt dansband. På sången alltså. Bas får gärna vara fläskig. Tackar, förresten.

tbruce: Njä. Gör nog inga anspråk på att sjunga perfekt. Är nog bara skaplig på att knåpa ihop låtar i olika genres. Inte på att arra, prodda, spela eller framföra dem. Men det är rätt kul.

Violiner: Mer reverb får du inte på den här låten :rolleyes:. Tackar!

Dela på andra sajter

Låter ganska bra. Det klassiska "Bengan-soundet" finns kvar 😮

Kul text 😉 Haha... "Per-Gessle-Wannabe" 😛

HiHatslagen är ju samplade, samplingarna tar tyvärr slut innan nästa sampling börjar, det gör att det låter lite hackigt tyvärr. Vet inte om du förstår vad jag menar men det låter tyvärr inte så bra.

Väldigt tjatig! 😄

Låten är skön, skicka till nån shlagertävling.

Lycka till

.Viktor

Dela på andra sajter

Viktor: Ehhhh - näe. Alla som vet vem jag är vet vad jag tycker om Gessle...men jag kan hålla med om att texten är medvetet imbecill.

Dristar mig till att säga att du nog inte hör SÅ mkt hi-hat...den är extremt lågt mixad och spelar 8-delar. Möjligtvis hör du "ägget" ute till vänster...på 4:e-delar som är väldigt raka.

Som sagt - ingen schlagertävlan..och om så vore - så har jag ju ändå bränt chanserna 😉

Dela på andra sajter

Jejje: I see your point.

Att sätta likhetstecken mellan glatt och opersonligt är inget jag skulle ge mig på själv....men som sagt - just den här låten är väl av typen "prostutitionspop" och gör absolut inga anspråk på djup eller ett uns av smärta.

Edit: Tack förresten!

Redigerat av bengan_gbg
Dela på andra sajter

Jejje: I see your point.

Att sätta likhetstecken mellan glatt och opersonligt är inget jag skulle ge mig på själv....men som sagt - just den här låten är väl av typen "prostutitionspop" och gör absolut inga anspråk på djup eller ett uns av smärta.

Edit: Tack förresten!

Jag menade nog inte att glatt och opersonligt hörde ihop på nåt sätt, men jag såg sen att det kunde uppfattas så! Att jag tyckte det var för glatt är bara min personliga smak och det tycker jag inte att du ska bry dig om så mycket! Att det låter opersonligt menade jag nog med att det inte finns nåt som sticker ut! Du kanske skulle kunna lägga på nåt instrument som är lite ovanligt för denna typ av musik t ex annars är det stor risk att denna låt hamnar i "radioträsket". Fast det kanske var det som var själva meningen? 😄

Dela på andra sajter

Jag vet också att du inte är särskilt förtjust i Per Gessle, vilken musiker är det föresten 😄

Men det är ganska "Gessligt". I första refrängen hör jag tydligt en HiHat så det så 😎 Det är dock endast där som den inte låter så bra. Den stängda Hihaten i versen är snygg. Snygga gitarr o syntslingor.

Du har skrivit "Skiss" på status. Menar du att du ska göra en ny produktion o mix eller? Isåfall är det ju ingen mening att jag kommenterar det 🙂

.Viktor

Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Trvlig låt. En del kvaliteér som funkar i melodierna.

Jag tänkte på några grejer som du kan tänka på för att få det att låta ett snäpp bättre:

*Om du använder samplade ljud och vst-instrument välj modernare/bättre ljud

*Tajta till sångtagningarna, rösten bär ju!

*Använd lite sväng på trummorna, går att fuska till i de flesta trumpluggar av värde

*Kort delay och ett försiktigt reverb på sången

*Lite mer av bottenfrekvenserna i låten som helhet. Kanske går att fixa om du mastrar om. Höj inte basinstrumentet bara, för det håller inte ljudet för.

Lycka till! 😄

/Johan Lindeberg

Dela på andra sajter

Jejje: Nä - sure, det är ju mainstreampop av rang. Ville mest se om jag "kunde".

Danabacken: Tack, men det blir ingen sänkning.

Viktor: Jag fattar vad du menar, men jag tror fortfarande inte det är hihaten som gör att du uppfattar det som hackigt.

Lindeberg: Gör ju inte sånt här vanligtvis. Ljuden får duga. Ang trummorna så ville jag ha lite dansbandsfeeling på det (dvs tuffa på utan för mkt finess), men med "tuffare ljud"...hårdrockskit med rakt-fram-komp således. Tackar för input!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.