Jump to content
Annons

Billigaste programmet för ISRC-koder?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vilket är det billigaste programmet på marknaden för att lägga in ISRC-koder?

Wavelab tänker jag inte köpa. Det kostar 7000 kr.

Jag har Wavelab Lite, men tror inte det fixar detta med ISRC-kodning.

🙁

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Sound Forge fixar biffen. Sound Forge 8.0 kostar 299 döllar.

Edit: Måste finnas mycket billigare! Det finns säkert program som är gratis för ändamålet.

Redigerat av Eternal
tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Ursäkta, men...

Vad är ISRC-koder??

Är det samma som redbook (start, slut, pause på ett cdspår)??

/tRasH

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Sorry!

Lite snabb googling gav mig genast svar! 😮

ISRC is a unique, reliable, international identification system.

ISRC provides a unique tool for the purpose of rights administration.

ISRC is a useful identification tool in the electronic distribution of music.

ISRC coding is compatible with standards developed in the field of consumer electronics and is readable by hardware already used in the recording industry.

ISRC is cost effective - it can be put into operation without requiring special investment in equipment or technologies.

Postat (redigerat)
Ursäkta, men...

Vad är ISRC-koder??

Är det samma som redbook (start, slut, pause på ett cdspår)??

/tRasH

Det är ett avtryck i ljudfilen där information om skaparen finns. Tror jag!?

Edit: Ser att du hade googlat fram det.

Redigerat av Eternal
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Njaa...ISRC är till för dem som har bookletfobi och därför inte kan läsa booklets, utan bara digitala displayer. Och för Grammofonarkivet när de ska arkivera cd:s.

😮

Postat
Hej!

Njaa...ISRC är till för dem som har bookletfobi och därför inte kan läsa booklets, utan bara digitala displayer. Och för Grammofonarkivet när de ska arkivera cd:s.

😛

...och bra vid redovisningen för STIM, eftersom vissa kanaler redovisar ISRC-koderna... Om det saknas ISRC-kod då, så fördelas eventuella STIM-pengar i stället bland de som spelas mest. 😄

Räknar man med att ge ut skivor på något sätt, så är det en klar fördel att skaffa sig en ISRC-kod. Man skaffar sin kod hos IFPI, där man också kan hitta mer info - och dessutom på svenska... 😛

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

CD Architect från Sonic Foundry kan beställas på Nätet för $240 (=1750 SEK). Det klarar ISRC-koder och mycket annat, såsom UPC och MSN. Dessutom kan man lägga in indexpunkter var man vill på en lång wav-fil. Praktiskt om man spelat in en lång konsert och ska föra över en 70 minuter lång fil till hdd:n. Då är det bara att lägga in indexpunkter på den långa konsert-wav-filen, så känner cd-spelaren man sedan spelar den brända cd:n på av dessa startpunkter för nya låtar. Man slipper alltså att först dela upp den långa filen i mindre låtfiler och tona ned och upp och hålla på... Ett program som uppfyller kraven för red book-standarden sägs det, och för "bara" 1750 SEK, att jämföra med priset för Wavelab.

😄

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Nu blir jag svintrött!! Räcker det med Nero nu helt plötsligt???

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.