Jump to content
Annons

remix = olagligt?


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)

nu är det så att jag remixade en låt då, och 2 killar vill sätta dig mig för det, ni vet nog vilken låt det är, tråden finns på forumet. (my hump heter den).

iafall, det enda jag hade var låten på soundclick, och eftersom jag är medlem i en community som hter lunar fanns den där med också.

är det så att jag brytit mot alla lagar som finns och kommer att få böta flera miljarder för detta? det släpps ju dagligen bootlegs, som förlag släpper på marknaden men inte blir de stämda eller så?

snälla vad ska jag göra egentligen?

jag gjorde inte något fel i att remixa, var bara en kul grej liksom? som jag ville att folk skulle lyssna på...

och som det är nu har jag raderat låten från soundclick och även från mitt lunar konto. ...

Redigerat av djay_maxwell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hur menar du då? förklara närmare

Vanligtvis brukar alla upphovsmän registrera sig hos STIM (Svenka tonsättares internationella musikbyrå), och de hjälper upphovsmän att få ersättning då deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte något lov ifrån upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt så länge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden är olika beroende på i vilken sammanhang den har framfört, hur många som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rätt nu Thimmie? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

jag är medlem hos stim som upphovsman. och remixen är min musik och artistens acapella. så du menar att om jag har nu haft låten på soundclick så har jag inte gjort något olagligt? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
hur menar du då? förklara närmare

Vanligtvis brukar alla upphovsmän registrera sig hos STIM (Svenka tonsättares internationella musikbyrå), och de hjälper upphovsmän att få ersättning då deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte något lov ifrån upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt så länge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden är olika beroende på i vilken sammanhang den har framfört, hur många som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rätt nu Thimmie? 😠

Nja, man måstealltid ha tillstånd av den som skrivit låten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix på någon annans låt. Men risken att åka dit är relativt liten. Och straffet är inte så hårt, oftast bara en näsknäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du då? förklara närmare

Vanligtvis brukar alla upphovsmän registrera sig hos STIM (Svenka tonsättares internationella musikbyrå), och de hjälper upphovsmän att få ersättning då deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte något lov ifrån upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt så länge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden är olika beroende på i vilken sammanhang den har framfört, hur många som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rätt nu Thimmie? 😠

Nja, man måstealltid ha tillstånd av den som skrivit låten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix på någon annans låt. Men risken att åka dit är relativt liten. Och straffet är inte så hårt, oftast bara en näsknäpp.

Japp.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

jaha så dom killarna kan inte sätta dit mig med andra ord? och om de gör det, vad är straffet för det? jag ville ju bara göra en remix som var bättre än orginalet som funkade på dans golv 😠 och folk ville höra den så jag ville väl få lite kritik.. det handlade inte om att få den världskänd, utan veta vad folk tyckte så skulle jag köra den på mina spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du då? förklara närmare

Vanligtvis brukar alla upphovsmän registrera sig hos STIM (Svenka tonsättares internationella musikbyrå), och de hjälper upphovsmän att få ersättning då deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte något lov ifrån upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt så länge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden är olika beroende på i vilken sammanhang den har framfört, hur många som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rätt nu Thimmie? 😠

Nja, man måstealltid ha tillstånd av den som skrivit låten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix på någon annans låt. Men risken att åka dit är relativt liten. Och straffet är inte så hårt, oftast bara en näsknäpp.

Japp.

Men gör man bara en cover på låten behöver man inte tillstånd från upphovsmannen. Det är bara om man gör om verket.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

men det är ju ingen cover 🙁 utan en remix. jag har gjort musik och "lånat" deras acapella men har tydligt skrivit som titel: black eyed peas - my hump (jean maxwell remix)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du då? förklara närmare

Vanligtvis brukar alla upphovsmän registrera sig hos STIM (Svenka tonsättares internationella musikbyrå), och de hjälper upphovsmän att få ersättning då deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte något lov ifrån upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt så länge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden är olika beroende på i vilken sammanhang den har framfört, hur många som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rätt nu Thimmie? 🙁

Nja, man måstealltid ha tillstånd av den som skrivit låten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix på någon annans låt. Men risken att åka dit är relativt liten. Och straffet är inte så hårt, oftast bara en näsknäpp.

Japp.

Men gör man bara en cover på låten behöver man inte tillstånd från upphovsmannen. Det är bara om man gör om verket.

Så var det ja. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Näsknäppen går till somså att ABAB, dörr eller polis-vakt tillkallas på samma gång som skivbolag underättas!

Dessa anländer på utsatt tid till lämplig plats, därvidlag hålls remix-förövaren i stadigt grepp av ABAB, dörr

eller polis-vakt emedan skivbolagsrepresentant brukar göra några "övningsknäpp" uti tomma luften och därefter

underrättas remix-förövare om sina rättigheter och sitt övertramp och slutligen utdelas då näsknäppet! Sedan går samtliga

öch äter lunch på Kvarnen, Riche eller annan närbelägen restaurang! Hans vet att det fungerar såhär, så säg nu inte emot!

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är ju ingen cover 🙁 utan en remix. jag har gjort musik och "lånat" deras acapella men har tydligt skrivit som titel: black eyed peas - my hump (jean maxwell remix)

Då måste du fråga upphovsmannen. Tex nu när Madonna använder "give me, give me" (heter den va?) av Björn och Benny så måste hon fråga dem först.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

ok så jag ska helt enkelt inte bry mig mer? låten är ju raderad från samtliga sidor. så att det är lugnt än så länge alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Näsknäppen går till somså att ABAB, dörr eller polis-vakt tillkallas på samma gång som skivbolag underättas!

Dessa anländer på utsatt tid till lämplig plats, därvidlag hålls remix-förövaren i stadigt grepp av ABAB, dörr

eller polis-vakt emedan skivbolagsrepresentant brukar göra några "övningsknäpp" uti tomma luften och därefter

underrättas remix-förövare om sina rättigheter och sitt övertramp och slutligen utdelas då näsknäppet! Sedan går samtliga

öch äter lunch på Kvarnen, Riche eller annan närbelägen restaurang! Hans vet att det fungerar såhär, så säg nu inte emot!

Ja, det funkar så om skivbolaget äger mastern man remixar. Men äger inte skivbolaget master så kan de inget göra, då är det upp till upphovsmannen. I vilket fall så måste man ha tillåtelse om man ska göra en remix för ett offentligt framförande.

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Några av Sveriges framgångsrikaste producenter kom fram genom bootlegs, Deniz Pop och Stonebridge och hela Swemix gängets två första remixskivor gavs ut utan tillstånd, dom påstod själva att de inte visste att det krävdes tillstånd...

Sen ringde bolagen och var lite sura först men sen gavs tillstånd till dom flesta remixer som SweMix gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av Sveriges framgångsrikaste producenter kom fram genom bootlegs, Deniz Pop och Stonebridge och hela Swemix gängets två första remixskivor gavs ut utan tillstånd, dom påstod själva att de inte visste att det krävdes tillstånd...

Sen ringde bolagen och var lite sura först men sen gavs tillstånd till dom flesta remixer som SweMix gjorde.

Hehe... Jo, jag vet. Det är rätt coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok så jag ska inte bry mig något mer alls?

Nope, inte om du tagit bort allt. Men risken att åka ditt är minimal. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

ok tack för alla som hjälpt till, känns som att alla här inne är som en stor familj 🙁

vad skulle jag göra utan er grabbar? 😛 kram till alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på titeln: ja, det är lika olagligt som att dela filer.

Att dela filer i sig är inte olagligt. Bara om de är upphovsrättsskyddade.

Hahaha! Ingen av er har rätt! 😄

1) Alla filer är upphovsrättsskyddade.

2) Att dela ut filer i sig är INTE olagligt så länge man själv är upphovman till dem eller har upphovsmannens tillåtelse. Jag kan alltså dela ut Kent's nya EP på DC om Jocke Berg och SonyBMG godkänner det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på titeln: ja, det är lika olagligt som att dela filer.

Att dela filer i sig är inte olagligt. Bara om de är upphovsrättsskyddade.

Hahaha! Ingen av er har rätt! 😱

1) Alla filer är upphovsrättsskyddade.

2) Att dela ut filer i sig är INTE olagligt så länge man själv är upphovman till dem eller har upphovsmannens tillåtelse. Jag kan alltså dela ut Kent's nya EP på DC om Jocke Berg och SonyBMG godkänner det.

Jo, jag vill bara tillägga att jag inte skrattar ÅT er, det är bara så kul när många skriver hej vilt utan att egentligen veta... Sorry... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...