kallemio Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 (redigerat) Jag är osäker på om stråkarna funkar i bryggan.. Jag tycker det låter skönt, men det känns som att det är nått som är off. Tänk inte på sången o resten av låten... * LÅTNAMN: test * ARTIST/GRUPP: Kalle o Veronica * GENRE: pop * LÅTLÄNGD: 26sek * KOMPOSITÖR:Kalle * PRODUCENT:Kalle * EV. MEDVERKANDE:Veronica * INSPELNINGSÅR:2005 * FORMAT:mp3 * STORLEK:0,5mb * STATUS: skiss Redigerat 13 november 2005 av kallemio
martinm Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Jag tycker att harmonierna funkar, off behöver inte vara fel. Däremot gillar jag inte stråkljudet. Man skulle ju inte tänka på resten av låten, men får jag säga att det låter bra 😄
Desmond Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Sjysst å lägga upp en liten bit av en låt och begära att man direkt skall kunna identifiera bryggan (ironi). Lite empati skadar inte i vissa (eller de flesta faktiskt) lägen 😉 Om du menar stråkarna från 0:07-0:15 tycker jag de låter utmärkt, inget off där inte. Jag gillar ljudet också, plast passar bäst till plast sas 😄
Stinkey (oregistrerad) Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Ett jävla tjat, men det funkar utmärkt. (Och jag gillar sången oxå)
starboy (oregistrerad) Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Klart det funkar, men en liten detalj som du kunde prova (om du inte redan gjort det) är följande: Stråkarna spelar typ två likadana vändor som det är nu. Prova att ändra sista tonen i andra vändan till en högre (i tonläge, inte volym:-)), kanske +1 oktav? Då tror jag det skulle lyfta mer. I nuläget känns det mer som att det är avslutningen på en refräng, p g a den fallande tonskalan. Meningen med bryggan är väl att den ska bygga upp mot ngt, antar jag. Som vanligt gott hantverk i övrigt, hoppas få höra hela spåret när det är klart.
steflund Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Om det är början på refrängen som kommer efter (kan ju vara en lång brygga) så tror jag att det är okey... men harmoniskt händer ingenting... jag skulle laja om bryggan lite mer så att refrängen sticker ut mer... det låter bra, men jag tror nog att lyftet som ngn nämnde finns där. Det var iof sig stråkarna du nämne... de låter bra (tycker det där ständigt sega stråkljudet inte är så kul dock, kul med svällare ibland, men kanske på själva konsonanten kanske).
VacUm Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Tycker det är skitfina harmisar.. Vet inte riktigt hur det förhåller sig till versen (för det är väl en brygga som leder till en refräng?) men om låten går i Cm innan Db-ackordet så är det väl helt vanliga popharmonier hela vägen?
teknodrom Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Nu är det du som på stuberten säger vad du använder för sånginspelningsutrustning/pluggar. Det låter ju helt sjukt bra! Skissen verkar fin också. När kommer skivan? Ang. stråkarna: Pröva att alternera med att låta sluttonen i slingan läggas på kvinten istället för maj-sjuan. Visst funkar majsjuan, men jag tror att det är där du tycker att det skär sig, naturligt, eftersom det är en spänningston. Du kan lägga majsjuan tydligare i pianokompet istället om du vill.. Ska bli kul att höra mer.. /M
VacUm Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Ang. stråkarna: Pröva att alternera med att låta sluttonen i slingan läggas på kvinten istället för maj-sjuan. Visst funkar majsjuan, men jag tror att det är där du tycker att det skär sig, naturligt, eftersom det är en spänningston. Du kan lägga majsjuan tydligare i pianokompet istället om du vill.. Ska bli kul att höra mer.. /M Vill inte racka ner på dig nu alls, men det är ju precis den tonen som gör stråkfrasen intressant. Ett sjysstare alternativ skulle kanske vara att göra en svag överstämma och hamna på tersen (eller kvinten) med den. Men det kanske blir för pråligt. Fast allt är ju en smaksak. Jag tycker det är snyggt och musikaliskt som det är.
teknodrom Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Visst är det så! Försökte bara analysera varför trådskaparen tyckte slingan lät off. Jag tycker också att stråkarna ligger bra på sjuan, även om upprepningen av frasen skulle kunna varieras fram emot refrängen så det blir mer intressant, var väl det jag menade. Samt att kvintsprånget ju faktiskt är iallafall l i t e oväntat, kan ju vara det som uppfattas som off, även om det låter bra! Lycka till!
kallemio Postat 13 november 2005 Trådstartare Postat 13 november 2005 Tack allihopa! Nu vet jag att det funkar, ska se om man kan ta ut svängarna lite i andra vändan! Nu tar jag ned den också
kallemio Postat 13 november 2005 Trådstartare Postat 13 november 2005 Nu är det du som på stuberten säger vad du använder för sånginspelningsutrustning/pluggar. Det låter ju helt sjukt bra! Skissen verkar fin också. När kommer skivan? Ang. stråkarna: Pröva att alternera med att låta sluttonen i slingan läggas på kvinten istället för maj-sjuan. Visst funkar majsjuan, men jag tror att det är där du tycker att det skär sig, naturligt, eftersom det är en spänningston. Du kan lägga majsjuan tydligare i pianokompet istället om du vill.. Ska bli kul att höra mer.. /M Sången är inspelad med en Röde NTK och jag har använt waves eq(Renissance) o kompressor (c1).. Det kommer ingen skiva, vi ska försöka få förlagskontrakt..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.