Jump to content
Annons

Ett brutet finger


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Som framgick i en annan tråd så har jag bl.a. brutit ett finger. Hur behandlar man det bäst? Jag fick ett delat bandage (eller vad jag ska kalla det), för att jag ska kunna röra fingrarna ändå trots allt. Samtidigt fick jag inte röra dem för mycket eller använda dem egentligen. Vad är att röra dem för mycket? Jag frågade om jag skulle böja dem helt in mot handen, även om jag på vägen dit passerar svimningsgränsen. Han tyckte det var ok, så fingret inte stelnar till. Man kan då fråga sig varför jag fick det här bandaget, för med det på kan jag ju inte utföra rörelsen i alla fall.

Nu efter två veckor har jag mer ont än när det hände. Redan imorgon ville de ha mig till sjukgymnastik för fingerövningar hos en fristående sjukgymnastikmottagning, men det var ju löjligt att tro att det kan gå. Det molvärker ständigt. Jag fick det uppskjutet en vecka.

Nån med erfarenhet av brutna fingrar eller dylikt? Ska man öva så att man svimmar av smärta? Både min mamma och pappa har drabbats av fingerbrott så att de sedan aldrig kunnat böja tillbaka fingret. Det går ju inte att ha det så om jag ska kunna fortsätta spela gitarr. Övning med smärta eller?

Jag råkade bryta en led itu på mitt högra långfinger som liten för mer än 20 år sedan!!! Det var först härom året som värken försvann i det fingret. Är inte det märkligt? När man haft smärta så himla länge brukar den ju kroniseras (iofs betyder ju "kroniskt" ett tillstånd man upplever i minst tre månader).

😄

:musik

RAGNHILD: Ska jag stänga fönstret?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Det gick att gipsa, det var s.a.s. gipsläge för det, men han tyckte att de skulle skippa det, eftersom jag var så angelägen om att kunna fortsätta spela gitarr!

Ortopedläkaren sa att det kan bli så att fingret blir stelare om det gipsas och befinner sig i samma läge. Å andra sidan ska jag inte röra fingret, men å andra sidan så ska jag det... Knepigt detta! 🙂

Om 9 da'r ska jag sjukgymnastisera.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

De sista åren har ju medicinen gått mer och mer mot sjukgymnastik än vila. "Rör på dig så tidigt som möjligt och så mycket du kan" typ. Generellt för all rehab.

Att man ska passera smärttröskeln verkar ju däremot vara lite väl våldsamt.

Själv knäckte jag båtbenet år 2001 och käkbenet förra sommarn. I båtbenet kan jag fortfarande hitta en smärtpunkt om jag söker den, käken är däremot helt återställd.

tjing

Bengan

***

Sven-Berit: stavnign

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till så att du kan spela gitarr iallafall. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara om det inte gick att spela än fast lusten tränger på.

Fan va erotiskt det där lät...

🙂

:rolleyes:

Jag skulle mest vara försiktig Musik. Ta de löugnt med fingret. böj de bara till den gränsen där de gör ont...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har det ledandet bandaget åkt av denna veckan. Jag har nästan lika ont fortfarande som när jag bröt fingret. Jag var hos en sjukgymnast igår och har fått ett träningsprogram för att stärka fingret, "led-för-led-träning" heter det. Det går till så att man har handflatan mot sig uppåt på ett bord. Sedan tränar man det finger det gäller genom att hålla emot den första leden som är närmast handen och sträcka den andra fingerleden mot handflatan. Därefter byter man och håller emot led nummer två och sträcker upp fingertoppen så långt det går mot handen.

Fråga: Jag har ju problem att böja ringfingret mot handflatan, kan detta gå över? Om det är en broskbildning i första fingerleden som hindrar/trycker på sena och/eller nerv, går det att operera eller behandla på något sätt?

Eftersom rörelsen innebär mycket stor smärta, är jag inte säker på att det är rätt väg att gå. Jag måste tvinga fingret att gå hela vägen, genom att använda andra handen. Fingret är inte svullet alls längre, verkar det som. Men den första fingerleden är förstorad. Så länge den är det kommer det väl att göra ont??

Någon med erfarenhet av brutna fingrar eller dylikt?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att man inte skall ha för stort förtroende för läkare. De är inte mer än halvstressade människor och de har ingen aning om hur du känner. Det måste vara upp till dig hur du skall gymnastisera eller vara sjukskriven eller liknande. En viss smärta medför det väl att röra på ett brutet finger. Men det kan ju inte vara meningen att det skall vara som nån djävla hollywoodfilm, där du skall ont med ont fördriva. Jag lider med dig och hoppas att smärtan försvinner snart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en bra läkare bör (nästan) alltid säga att mig ska du inte ta helt på orden, du känner också själv vad som är bra för dig!

Sen finns självfallet dumhuvuden i alla yrkesgrupper och läkare är dessutom som sagt väldigt ofta sönderstressade och är faktiskt

fullt möjligt att den läkaren man träffar har jobbat 60* timmar (exkl ett fåtal sömnpauser) i sträck 😎!

* Så var det i alla fall för 25 år sen och har svårt att se det skulle ha ändrats sig nämnvärt på den fronten.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Inga med brutna fingrar alltså...men en del bra synpunkter ändå...TACK!! 😎

Lägesrapport: Har fluktat på gitarrinköp för att sporra mig själv i rehabiliteringen. Att jag inte får belasta fingret förrän i Augusti 2006 (!!!) talar väl rätt väl om hur det står till kanske. Men rehabiliteringen går framåt.

En märklig sak detta med smärta. Den är ju i sig aldrig något att vara rädd för. Nu kan jag böja fingret hela vägen ned, men å andra sidn domnar halva handen titt som tätt, inte bara fingret.

Var rädd om era fingrar, ni musiker därute!

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Tack för frågan käre Egghuvud (som väl hade en låt med i Julfestivalen och som jag tyckte var rätt schysst). Jo tack, fingret blir bättre och bättre och nu har det gått sex veckor. Smärtan kommer och går nu bara och alltmer sällan. Jag skadade även knäna och ryggen bl.a. och går därför på rehabilitering för dem.

Jag kör dragapparat för ryggen med 2 kilos belastning. Tidigare klarade jag att köra 50 kilo med den maskinen. Musklerna har nämligen gått av. Läkningen tar lång tid och är osäker. Men någon dragkamp i slutet av juli 2006 blir det inte!

Om fingret igen: Jag tror det lutar åt något instrument kring årsskiftet som sporre och tröst. Jag vet dock inte om perioden före eller efter nyår är mest gynnsam ur prissynpunkt... Rea när? Klaviatur eller gitarr?

😲

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Du ska inte oroa dig, vännen. Jag bröt vänster pek under en omgång datten på gymnasiet och var lika orolig som du. Men det gick finfint.

Se på Tony Iommi, kapade av tre fingertoppar i en papperspress. Och han låter fortfarande.

Tappade tre fingrar. Fingertapping.

haha

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Oscar Peterson, som kör desto intensivare med högerhanden på klaviaturet numera.

Jag räknar med att bli helt återställd. Dessutom är skadorna en riktig väckarklocka om att dels aldrig låta sig jäktas av några andra och därmed bära sig dumt åt och dels att börja träna fysiken verkligen regelbundet.

😛

clementin//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...