fyffes Postat 12 november 2005 Postat 12 november 2005 Hej! Jo, stallet på min Stratocaster har på senaste tiden slappats av och böjt sig som om man använder tremolo-"spaken" för att sänka tonhöjden. (Gradtalet mellan stall och kroppen har ökat...) Kan detta bero på att jag ev. inte har använt tremolon på ett tag och på så sätt inte hållt den i trim? Detta gör också att spaken hamnar mycket närmare strängarna i normalläget. Kan tilläggas att jag inte har använt tremolon på ungefär två till tre månader. Hur kan detta fixas? Tacksam för svar
Eternal Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Om du öppnar luckan på undersidan av gitarren kan du skruva åt fjädrarna.
Itzhak Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 det är inte så att du har dålig koll på hur gitarren är stämd, och att du börjat stämma den allt högre? såvida det inte är en ny gitarr så brukar stallet inte dra iväg utan anledning.
fyffes Postat 16 november 2005 Trådstartare Postat 16 november 2005 Tack för svar! Tremolo är fel ord ja. Speciellt såhär i efterhand! Ska skruva lite - var lite osäker på om jag verkligen ville det... PS. Stämmer f.ö. efter apparat eller piano...
spaceman Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Om det är en riktig Fender du har, så har jag alltid fått rådet att inte pilla med fabriksinställningarna när det gäller stall och mekaniken på stratan. Den ska i regel vara optimal (om det inte är ett måndagsex.. 😆 ). Så innan du börjar ta fram skruvmejseln, ta guran till en "riktig" gitarrnisse och be han/hon att kolla först. Annars kan det sluta illa.
Humor Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Så innan du börjar ta fram skruvmejseln, ta guran till en "riktig" gitarrnisse och be han/hon att kolla först. Annars kan det sluta illa. Vad kan sluta illa?? jag tycker alltid att fabriksinställningarna är kassa. t.ex när jag köpte gitarr och bas för 2 år sedan så frågade jag om gitarren var intonerad från fabriken samt om det gick att sänka stränghöjden mera. Svaret i butiken var att de inte är intonerade eller justerade för lägsta möjliga stränghöjd. Detta verkar logiskt eftersom det tar ganska lång tid justera/intonera. Kör på med skruvmejsel och stämapparat om du ska intonera i samma veva. Det värsta som kan hända är ju att det rasslar om man kör strängarna för lågt eller bli jobbigt att spela med strängarna för högt. värt att kolla är att halsen är spikrak, inte helt ovanligt att de är lite skeva när de kommer tll vårt gitarrovänliga klimat. Skulle den vara lite bananformad; återigen, fram med mejsel eller insexnyckel! Och så till din fråga. Gå som någon sa in på baksidan och titta hur fjädrarna ser ut. Du kanske kan flytta dem lit eså att de spänner mer men de kan vara utslitna o då får du köpa nya. Lycka till!
Emil Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Om det är en riktig Fender du har, så har jag alltid fått rådetatt inte pilla med fabriksinställningarna när det gäller stall och mekaniken på stratan. Den ska i regel vara optimal (om det inte är ett måndagsex.. 😱 ). Så innan du börjar ta fram skruvmejseln, ta guran till en "riktig" gitarrnisse och be han/hon att kolla först. Annars kan det sluta illa. Byter man strängtjocklek så blir man ju ofta tvungen att börja skruva. Dessutom är stallet ofta flytande från fabrik vilket är värdelöst om man som dom flesta inte använder svajarmen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.