Jump to content
Annons

Har ngn erfarenhet av trygghetsgarantier?


suprapappa

Recommended Posts

Hej!

Tänkte snart köpa en bärbar dator. Eftersom det är en så pass dyr och riskabel produkt tänkte jag att jag vill köpa den hos Siba, Computercity eller liknande bara för att kunna teckna en trygghetsgaranti, annars skulle jag gå till en datorbutik som har mer koll på vad dom säljer.

Trygghetsgarantierna låter ju rätt bra på pappret. Om jag tex om 2 år råkar spilla ut en cola över datorn och den inte går att reparera så ska jag få en ny dator för samma värde som jag köpte min för , alltså en dator som jämfört med idag om 2 år kommer att vara mkt modernare.

Har någon erfarenhet av hur det funkar i praktiken? Är det så enkelt? Någonstans fick jag höra att i dom fallen man faktiskt får en annan dator så är den ändå begagnad. Kort o gott, funkar det bra eller är det bara en onödig utgift? (kostar trots allt c:a 2.500:- för försäkringen på 3 år)

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju ett försäkringsbolag som håller i trådarna - och därför räknar de bort en viss värdesänkning efter hand. Du får alltså troligen inte en ny, modernare dator om något sådant händer, utan i stället en summa som motsvarar det ursprungliga värdet minus avskrivning.

I många fall kan troligen allrisk-försäkringen i hemförsäkringen ge dig i princip lika bra skydd - så kolla upp det med ditt försäkringsbolag också.

Säljaren kommer att trycka mycket på försäkringen, eftersom de numera tjänar extremt lite på själva försäljningen, så att största delen av deras vinst ligger i försäkringarna de lyckas sälja...

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har ett allrisktillägg i min hemförsäkring och har redan pratat med mitt försäkringsbolag och dom rekommenderade faktiskt att tecka försäkring i butik (smart iofs då jag fortsätter betala premie men iaf inte kommer kräva trygghansa på pengar om datorn skulle paja ; )

detta just pga värdeminskninge, högre självrisk samt att hemförsäkringen endast täcker upp till 10.000:-

såvitt jag har förstått så räknar man INTE av för värdeminskning på trgghetsförsäkringarna.

samtidigt kan jag få datorn jag är intresserad av 1000:- billigare hos tex inwarehouse än hos computercity så utan försäkring handlar det om c:a 3.500:- billigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att du ska köpa dator hos någon mindre butik! De stora kan ju typ ingenting, och de där trygghetsgarantierna ger jag inte mycket för. Räkna ut kostnaden för försäkringen och jämför med värdesänkningen så lönar sig typ bara försäkringen ifall datorn går sönder väldigt tidigt.

Om man räknar med värdeminskning eller ej kanske beror på vilken affär man köper i. När jag köpte en digitalkamera på Elgiganten sa de i alla fall där att man fick motsvarande vad kameran skulle vara värd på begagnadmarknaden om den gick sönder.

Mitt råd är alltså att köpa datorn på någon mindre butik, där du också garanterat kommer att få bättre hjälp ifall något krånglar! Se istället till att du har en hemförsäkring som fungerar likadant som butikernas trygghetsförsäkring. (En hemförsäkring med drulletillägg täcker ju även andra saker än bara datorn)

För övrigt vill jag ge dig rådet att SKY SIBA SOM PESTEN. Jag själv och flera jag känner har haft stora problem med dem. T ex tog det dem ett halvår att laga en subwoofer som inte ens fungerade från början. När de "lagat" den så var den ändå spräckt. Sen hade de mage att fråga vad vi var missnöjda med egentligen!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...