HoboRec Postat 25 april 2004 Postat 25 april 2004 Jag tänkte på en grej nu när jag lyssnade igenom samplingarna från senaste studioskivan. Jag har aldrig använt samplingar till o göra låtar innan förutom på skoj, men säg att man gör en låt uppbyggd på samplingar från t.ex. studioskivan. Har jag då upphovsrätten på den låten? även om jag bara tar ett beat rakt av och loopar det? Vissa samplingar är ju nästan färdiga bitar av låtar. Sen har jag fått beställning på att göra lite musik som en mediaskola ska kunna använda till sina kurser i film och video fritt från stim, ncb och allt vad det heter. Räcker det att jag säger att dom inte behöver betala något till ncb eller måste jag ha något speciellt avtal med stim eller något sånt då? /Ulf
chrisB Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material. Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc". att ta bara en loop och kalla den en låt är väl att ta i . . .??!!??? 😆 Apple säger ang. deras loopar i Garageband att det ska i princip blandas minst 3 stycken. För att få kallas eget . . . s a s
Zkronk Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 I en del hip-hop-låtar är det väl i princip en och samma loop som kör hela tiden? Kanske nån liten variation ibland? Och nej, jag ogillar inte hip-hop.
chrisB Postat 27 april 2004 Postat 27 april 2004 I en del hip-hop-låtar är det väl i princip en och samma loop som kör hela tiden?Kanske nån liten variation ibland? Och nej, jag ogillar inte hip-hop. Det är en stor skillnad att skapa en egen loop till att ta en loop från en loopskiva. Ofta tar man en bastrumma från en loop, en hhat från en annan, virvel från en tredje, piano från en annan etc etc
HoboRec Postat 28 april 2004 Trådstartare Postat 28 april 2004 Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material. Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc". Är det verkligen så att skolor och utbildningar inte behöver betala någon avgift för att använda musik? Konstigt att det finns en efterfrågan på att få köpa avgiftsfri musik då.... Aja, men det är inte mitt problem i alla fall 😆 Men om jag nu gör en sån skiva, kan jag skriva på den då som det står på samplingskivor, att den den är fri att använda eller måste jag anmäla det någonstans?
Reason Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 (redigerat) // Nedanstående inlägg från separat tråd i samma ämne /admin Hur är det igentligen med att använda egna samplingar i sina låtar? Är det tillåtet i någon form? /Reason Redigerat 27 februari 2006 av Olsberg
Tobbe Postat 15 juli 2004 Postat 15 juli 2004 Det är klart att du kan använda egna grejer i dina egna låtar (alltså saker som du själv samplat), men om det du menar är med egna samplingar är samplingar som man själv tagit från någon skiva så är det olagligt.
Lundin Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 Just så... Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt. 1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån. 2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik) 3. Var lite rebellisk och chansa
Impey Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 Just så... Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt. 1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån. 2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik) 3. Var lite rebellisk och chansa jag gillar ettan och trean, eller ialla fall de jag använder 😕 men frågan om det är så bra. 😳 men eftersom jag inte gör speciellt bra grejer ännu så tror jag inte det gör allt för mycket. 😏
TonyHEX Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?
VacUm Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 =,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda? Nej, inte utan tillstånd.
spaceman Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 =,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda? Upphovsrätten ligger på 75 år i regel, om det inte blir varumärkskyddat som t ex Musse Pigg.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 (redigerat) Just så... Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt. 1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån. 2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik) 3. Var lite rebellisk och chansa Jag vill gärna påminna om att risken för att bli upptäckt/stämd är i det närmaste obefintlig, om man inte jobbar i hiphopvärlden som är den genre som bevakas hårdast. Redigerat 16 juli 2004 av nattvaktaren
Lindeberg Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 (redigerat) Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt. 1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån. 2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik) 3. Var lite rebellisk och chansa Allt vanligare är ju också remakes; i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt. Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...). Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter. Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat. edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu. Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. 😏 Redigerat 16 juli 2004 av Disco Dan
Johan Royen Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 Upphovsrätten går ut sjuttio år efter upphovsrättsinnehavarens död, inget annat. Dessutom misstänker jag att rättigheterna till gamla tv-serier och filmer ägs av företagen som producerade dessa eller av något företag som köpt upp detta, och är alltså fortfarande skyddade. Att återskapa samplingar har funkat rätt bra för mig hittills. Blir iofs meckigt om man samplar sång eller liknande.
pontah Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 70 år efter musikerns död gäller om du ska sno en komposition och 50 år gäller om du ska sno nåt ljud från en inspelning typ enstaka ljud och sånt.
Reason Postat 16 juli 2004 Postat 16 juli 2004 Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt. 1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån. 2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik) 3. Var lite rebellisk och chansa Allt vanligare är ju också remakes; i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt. Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...). Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter. Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat. edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu. Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. 😛 De va lite detta jag va inne på. Typ Junior Jack. Att dem hade anlitat en orkester visste jag dock inte. Det blev ju väldigt likt orginalet iaf.
herwhisper Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 (redigerat) // Nedanstående inlägg från separat tråd /admin Vi håller på att spela in en skiva som ska säljas i butikerna. Och så är det så att vi har en sampling från en radio sändning som sändes under vietnam kriget. Är det någon som vet hur det fungerar med lagen på den här punkten, så att man inte blir stämd på allt man äger och har! Samplingen finns i början på denna låten (som för övrigt skall spelas in på nytt, detta är bara en mall) och i slutet. Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 27 februari 2006 av Olsberg
sisältää Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Från vart fick ni tag på samplingen? Fråga där så hänvisar de er vidare och vidare till ni vet vem som äger den, om någon.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Låter inte som en origialradio-sampling det här. Mer som om någon har försökt få det att låta som en radiosänding. Spela in rösten själva & trigga via ett "broadcast"-preset så är ni home safe.
ThomasJ Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 alla samplingar utan lov är vell olagligt så¨vitt jag vet
sisältää Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 alla samplingar utan lov är vell olagligt så¨vitt jag vet Såvida någon äger rätten till inspelningen, ja.
hygienteknikern (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Men låg inte denna på den där cd:n du köpte i Tyskland? Isåfall är den royalty-free så vi får använda den bäst fan vi vill. 😉
ostkaka Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Mina kompisar snodde en grej från P3 efter 2 månader ringde en jurist från SR och undrade varifrån de hade få tillstånd att använda den grejen. Nu löste det sig men de var rätt skraja ett tag.
herwhisper Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Men låg inte denna på den där cd:n du köpte i Tyskland?Isåfall är den royalty-free så vi får använda den bäst fan vi vill. 😉 Nej, den låg tyvärr inte på den CD´n, utan just denna sampling har jag hittat på en sida om kriget på internet. Dom var fria att ladda ner, men om dom är fria att använda komersiellt är ju en annan femma...jag får la skicka ett mail till personen som har hemsidan och fråga snällt.
bonzo Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Många av de där gamla radioinspelningarna brukar vara sk Public Domain, vilket är fritt att använda. Men det skadar väl inte att maila och fråga.
sisältää Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Tänk på att de som har siden eventuellt inte har något tillstånd att lägg upp samplingarna, det är lurigt att vänta sig att allt nerladdningsbart över internet är utan egentlig ägare. 🙂 Troligtvis är de fria men fråga först, som sagt.
HaraldS (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 All sampling är olaglig såvida du inte har en överenskomelse. Om du är osäker kolla med STIM vad som gäller just i ditt fall. mvh
sisältää Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 All sampling är olaglig såvida du inte har en överenskomelse. Nej, inte om du samplar någonting som ingen äger. Förstås.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.