Jump to content
Annons

Varför uppdelas filmen i olika klipp?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag provade för ett tag sedan att överföra en filmsnutt med musik på 5 minuter från en mini-dv-kamera via firewire till min laptop i Windows Movie Maker. Både bild och ljud blev bra, helt utan ryckningar och annat knas. Möjligen blev bilden blek, men det går säkert att justera efteråt??

Frågan är dock: Varför uppdelades dessa fem minuter i små sekvenser på skärmen automatiskt, alltifrån 1:07 minuter, ned till 27 sekunder. Jag var tvungen att dra ned alla dessa små sekvenser till tidslinjen som det kallas i programmet. Sedan flöt allt på riktigt bra, utan skarvar och dylikt, men...

...VARFÖR delades femminutaren upp överhuvudtaget??

😛

:musik

ANN-CATHERINE: Jag ska troligen jobba i InterVideo Creator 2 mest istället (eftersom det programmet är mer avancerat och följde med pc:n), men där fanns ett annat problem: det stod att jag inte lagt upp något på Board:et. Höll inte på så värst länge första gången, för att klura ut vad som menades dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med att ett capture-program delar upp en intankning i flera klipp, beror på bandets tidskod.

Om du har filmat, stannar kameran, lämnar en "tom yta" på bandet och spelar in på nytt börjar kameran om från 0:00 och genererar ny tidskod.

När du tankar in tänker Capture-programmet "Aha! Här var en ny scen!" och separerar klippen från varandra.

Andra gången du spelar in på bandet och spelar över det gamla materialet så byts bild och ljud ut, men den gamla tidskoden ligger fortfarande kvar. Om du spelar in en enda femminuters-scen och den råkar lägga sig över några brott i tidskoden kommer capture ändå att bryta upp bilden på samma ställen.

Tips: När du skaffar ett nytt DV-band. Spela in hela bandet med svartruta först - innan du börjar filma. Då kommer du att ha en tidskod över hela bandet som löper jämnt från bandets början till slut.

Alternativt, många kameror har en inställning i menyerna att den ska spela in ny tidskod varje gång, och då kommer du också förbi problemet. Men att spela in bandet med svartruta och en "korrekt" tidskod första gången är ett mycket bättre val.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack! Det var rimligt att det kunde vara nåt sånt ja. Jag spelade nämligen in denna lilla livesnutt ett antal gånger först och testade på bandet, innan jag spolade tillbaka helt en sista gång för en mer "riktig" tagning.

Spela in med svartruta - är det att ha linsskyddet på?

Alternativet är ju annars att göra rätt från början.

Att fixa i menyerna går kanske också, har inte kommit så långt att jag behärskar kameran till fullo. Liten men späckad med finesser.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in med svartruta - är det att ha linsskyddet på?

Så kan du också göra...

Fast jag tänkte mer att du skickar "riktig" svartruta och tystnad via Firewire från ditt redigeringsprogram in till kameran och spelar in. "Print to tape"-funktionen... Svartruta eller färgbalk med klocka eller nåt annat - du gör som du vill.

Hursomhelst väldigt enkelt att göra en sån sak innan man spelar in på ett helt nytt band. Och då vet man att det blir rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jaså...från pc:n till mini-dv-kameran, nej det går inte!!! Det finns ingen ingång i kameran för det, bara ut från kameran.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vectro: Det är en Canon MVX40. Jag vet att den har DV out, men inte DV in. Vet att den inte kan spela in film från en laptop t.ex. Så då är den väl inte dubbelriktad...

Snubbrunkaren: Tack för tipset, jag ska kolla det vid tillfälle.

🙂

köpa mat nu//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...