Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Såhär lyder problemet:

När jag kör högsta insignal på ljudkortet (santa cruz turtle beach) och låg output från mitt mixerbord (Behringer eurorack ub1202) så får jag ett enormt brus, eller det sprakar mera. Jag kan lägga upp en ljudfil om nån är intresserad.

När jag sedan sänker insignal-reglaget på ljudkortet till lägsta möjliga och har ganska hög utsignal från mixerbordet så hör man brus/spraket mycket mindre.

Nån som vet vad som kan orsaka detta?

En lösning skulle kanske vara att försöka få tag i drivare så jag kan sänka insignalen ennu mera men det vet jag inte om det finns, eller vad tror ni?

Annons
Postat

låter som egenbrus från ditt mixerbord, bordet brusar och när du drar upp insignalen på ljudkortet så tar det med det

Postat (redigerat)

Har samma ljudkort och jag brukar göra så här;

1 - om du t.ex. lajnar in till din mixer, se till att ha mkt hög volym från inspelningskällan, tex gitarrpod eller en synt. Gör på samma sätt om du mickar upp en stärkare för insplning av t.ex. gitarr

2 - Justera ljudnivån med hjälp av mixern. Jag brukar dessutom eq:a allt jag spelar in innan jag skickar in det i Cubase.

3 - Ha alltid så låg insignalsnivå som möjligt på ljudkortet för att få så lite brus som möjligt men ändå tillräckligt mkt för att få juste nivå på sinusvågorna. :rolleyes:

Allting handlar om att balansera ljudnivåerna mellan de tre enheterna men som tumregel kan man väl säga att alltid ha hög volym på källan, mellan volym på mixern och låg volym på ljudkortet. 😱

Lycka till

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Vi har använt mixern i med ett delta 1010lt och då har jag inte märkt av något brus.

Jag spelar mest in acustiskt och den mick jag använder har inte så hög signal.

Du vet inga drivare som gör att jag kan sänka volymen mer på ljudkortet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.