Jump to content
Annons

SKOLA

Wheels (oregistrerad)

Recommended Posts

Wheels (oregistrerad)
Postat

Hej...

Jag har fått i uppdrag att fixa en databaserad studio till min arbetsplats....

Jag har 3 val.

1. Apple g5 med garageband...17000:-

2.P4, cubase studiocase 2 internt audiophile24/96...10500:-+995:-

3.P4, cubase studiocase 2 externt audiophile 24/96...10500:-+1695:-

På samtliga tillkommer studiomonitorer oc mik samt mixer..ca.5000:-

Själv är jag mäst hemma på cubase men handlaren säger att garageband2 är mycket enkelt att jobba med...

Dessutom med en Apple så finns ljudkortet färdigt i datorn...Kompliteras endast med mikrofon samt studiomonitorer samt mixer om man tycket så..

Visst men vad är bäst och mäst för pengarna...

supporten på cubase kan jag få genom flera polare som andvänder cubase...

Annons
Postat

Om du ska spela in externa ljudkällor kommer du att behöva ett nytt ljudkort även till macen.

Garageband är lättjobbat, men också extremt begränsat. Måste ni ha en PowerMac? Jag skulle nog snarare sikta på en iMac G5, ett FireWire-ljudkort och Logic Express! Men en PC med Cubase är ju inte fy skam det heller.

Postat

Jag som nybliven mac användare skulle gått på Mornels förslag. Imac och logic express kan man gå långt med och är i mitt tycke mycket mer lättarbetat och flexibelt än cubase när man bara fattar grunderna!

Postat
3.P4, cubase studiocase 2 externt audiophile 24/96...10500:-+1695:-

Vad du än gör, så köp INTE ett externt ljudkort med USB-gränssnitt!!!

Nä, köp ett externt FireWirekort istället...

Och snälla, GarageBand är ju som att köra Ejay (nästan). Köp ett riktigt musikprogram istället.

Postat

Vill bara nämna en lösning som jag själv överväger starkt för tillfället.

1 st 15" Mac Powerbook med 2Gb Ram samt 7200 Rpm intern hårddisk

1. st Mackie Onyx 1620 med FireWire

Med denna setup så får jag både Garageband 2 samt Traktion 2 på köpet plus att jag får en väldigt flexibel och portabel inspelningmiljö. Mackie har bra micpreamps och jag kan spela in 16 kanaler samtidgt.. Traktion är bra för liveinspelning och Grageband för att leka fram musik.

Postat

om du köper ljudkortet emu 1820 så slipper du köpa mixer 😄

ljudkortet har 8analoga in/ut varv 2 micpreamps

det har adat, s/spif och hörlurs förstäkare

kortet kostar ca 3700kr men det spar du på att inte köpa mixer 😄

så det kan jag rekomender. dessutom fick det toppbetyg i tidningen.

Wheels (oregistrerad)
Postat

Tackar så hjärtligt..

Jag hade väl cubase som liten favorit...

Håller med om att framtiden ser ljusare ut gällande enkla uppdateringar samt utbyggnader i PC miljön...

Så det blir troligtvis en P4 med internt ljudkort.. Extern mixer med effekter samt sub-grupper och mikförst....

Midiklav samt studiomonitorer och mikrofoner...

Tack åter...

-Wheels- 😱

Postat

Skit i P4'orna och tjacka tre iMac istället med M-Audio kort. Då kan ni köra ProTools eller Logic och ni slipper Cubase. ProTools och Logic är ju defacto standard i branschen (vilket man iofs kan tycka vad man vill om). Ni kommer att spara både pengar och problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.