Giannis Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 Är det nån som har några bra tips om när det kan vara bra att använda sidechainen på kompressorn?
Lindeberg Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 När man vill göra ännu en tråkig Call On Me-kopia? 😄 Nej, skämt åsido - sidechainad kompressor är bra när man har två ljud som slåss om utrymmet i samma frekvensområde, och du av någon anledning inte vill eq:a dom mot varandra. Ett typiskt exempel är när kick trycker undan bas.
muppas Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 En klassisk De-esser är helt enkelt en kompressor med en eq på sidechainen.
eon Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 Heter det inte Key input ni pratar om? Iaf om man ska vara exakt, sidechain är mer korekt term när man splittar en signal och processerar en av dom och sen blandar dom. Men jag kanske är helt vilse...
Piccazzo Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 Du är nog helt vilse. Sidechain är när en nivå styr en annan. M.a.o dom jobbar mot eller med varandra. Tex lyfta sången när basen spelar eller sänka basen när kaggen slår eller volymducka när virveln slår. Finns massor av sätt att arbeta med Sidechain.
eon Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 Jo, men det är ju keyinput, jag vet vad det handlar om, inte helt säker på att denna facination för ordet sidechain används korekt. Min uppfattning av sidechain är tex i dolbys bursred. system, då den tar en splitt av signalen processerar den efter den rena signalen och sedan blandar dom två ihop för att uppnå resultat. Keyinput är exakt det samma som det folk kallar för sidechain, man tar en styrsignal in i tex. kompresson och kompressorn arbetar bara när den får styrspännigen från key delen.
hegobald Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 Jorå eon och alla andra har rätt. På min gammla Drawmer burk står det key input på sidechain-ingången 😄 Sidechain är väl bara en mer beskrivande term av det man gör medans key input är det elekriska interfacet.. I varjefall på min Drawmer. Men för att ytterligare förvirra det hela så tror jag att den korrekta teknikertermen för det som Prytz gör i "Call on me" kallas för ducking 🙂
eon Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 tror inte man ska analysera den låten, ligger nog mer än bara en kompressor på den 😄
hegobald Postat 14 november 2005 Postat 14 november 2005 volymducka 😎 Whatever.. men just Ducking är en vedertagen ljudteknikerterm så länge jag minns i alla fall. 😎 Att använda begrepper "sajdtjäjna" (sidechain) förvirrar mest tycker jag. Jag brukar ofta använda sidechain till ringmodulatorer/modulatorer, I radiovärlden så använder man sig av "single sideband" etc etc.
MrPhil (oregistrerad) Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Heter det inte Key input ni pratar om? Iaf om man ska vara exakt, sidechain är mer korekt term när man splittar en signal och processerar en av dom och sen blandar dom. Men jag kanske är helt vilse... vilse eller inte, på vissa burkar står det key input, på vissa står det sidechain. ger samma funktion: signalen man stoppar in där, påverkar signalen som går från input till output.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.