Jump to content
Annons

Brus i monitorer.

Recommended Posts

henstr (oregistrerad)
Postat

Har studio bestående av HP Laptop med Cubase SE, externt M-Audio quattro ljudkort, Roland PF2 stagepiano och Behringer mixer och monitorer (Truth B2030A). Mitt problem är att när jag kör datorn med nätanslutning susar och brusar det i monitorerna (har provat att koppla allt till samma eluttag men det blir ingen skillnad). När datorn körs på batteridrift är det inga problem. Vad är felet?

Annons
Postat

Det är som så att dom där små nätadaptrarna är så kallade "switchade".. själva switchningen görs på en hög frekvens som kan skapa RF-brus (funkar lite som en radiosändare). Eftersom dom dessutom är helt oskärmade och ojordade så skulle jag tipsa dig att försöka placera själva den svarta boxen så långt från dina mickablar etc (lågnivå kablar) och annat som möjligt... testa det.. Märker du skilnad då (att det brusar mindre) så kan du endera försöka skaffa en biladapter till din dator och skaffa en annan nättransformator.. Mascot gör bar sådana.. Eller så får du prova att lägga den du har i en jordad metallåda. Låter skumt kanske men så kan det vara 🙂

Postat

Jag tror också att det switchade nätaggregatet kan vara en bov i sammanhanget. De är ofta mycket bra på att skapa störningar. Ett sätt att minska problemet KAN vara att köpa ferritkärnor (som du kanske känner igen från alla möljiga kablar i olika sammanhang nuförtiden) De kan klämmas fast på kabeln mellan nätaggregatet och datorn, en så nära varje kabelände som möjligt, med kabeln något varv genom kärnan. Hittar du inga på hemmaplan så finns det bland anat på Elfa, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2011482.htm

Postat (redigerat)

Wôrd Violiner!

Japp.. ferritkärna kan helt klart vara värt att testa.. Glömde det 😄

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.