Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör ni när ni mixar refränger etc.?

Kopierar ni det inspelade materialet från refräng 1 till refräng 2 osv. eller spelar ni in och sjunger in en ny tagning för varje refräng?

Har försökt lyssna på låtar men tycker inte att det går att höra hur folk har gjort.

Annons
Postat

Eftersom jag gör syntetisk musik så kopierar jag själva musiken men sången spelar jag in igen så att det inte låter exakt likadant!

Postat (redigerat)

Ooops komplex fråga 😮 Personligen tycker jag att det är skönt om det sker ngn slags utveckling mellan olika refränger.

En snygg grej jag provade en gång var att dra upp ambiensmikrofonerna på trumsetet 3dB högre i slutrefrängen än i tidigare. Det är tämligen subtilt, men gör defenitivt skillnad.

En anna möjlighet kan vara att lägga till en loop så svagt att den knappt är urskiljbar. Kan ge ett riktigt juste driv utan att den egentligen hörs.

Redigerat av muppas
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Både och. Fast helst allt rakt igenom.

Postat

Jag gör aldrig copy/paste på sången eller någonting annat framträdande. Mycket för min egen skull, för att jag ska stå ut med att lyssna på det sedan 😆 Ogillar det, det ska vara lite variation utan att det märks.

Postat (redigerat)

Jag försöker alltid att få varje refräng att vara unik. På någon liten punkt, om det så är betoningen på ett speciellt ord, rivigare trummor eller någon körslinga som tillkommer. Men det beror väl helt på vilken typ av musik man gör också? Så det finns ju ingen sanning.

Redigerat av danieel
Postat

Brukar be de som sjunger de färdiga låtarna att göra en hel tagning och sedan gå in o fylla i där det behövs korrigeringar.

I de fall den som sjunger inte har så mycket rutin kör jag "blocktagningar" d.v.s alla delar för sig och klipper ihop de bästa bitarna.

I ett tredje scenario gör man en blandning av ovanstående.

Kopierar delar rakt av brukar jag bara göra under tiden när låten tillverkas.

Postat

När man spelar in klassisk musik till skiva så används

klipp och klistra flitigt. Man spelar in fraser och sedan

klipper ihop det så det inte märks i den färdiga produktionen.

Kraven är i regel så höga från producenter och musiker och i slutändan

konsumenter, så det går inte att göra en enda klockren tagning.

Misstänker att detta även används i andra grener också

för att spara på studiotid etc.

Postat

Jag tar alltid blocktagningar när det kommer till sång. Men klippning och klistring använder jag bara när låten skapas.

Det skall vara variation. Kanske bara en ton som hålls ut lite längre. I alla fall något.

  • 4 veckor senare...
Postat

Vers:

Jag brukar göra en tre fyra tagningar på allt.

Jämför sedan varje tagning, först som helhet och väljer den bästa. Om någon fras inte är helt Ok kan jag plocka från de andra.

refr:

Tre fyra tagningar över hela låten.

Om refrängen upprepar sig kan man klippa och klistra mellan refrängerna dvs

rad ett från 1:a refr blir rad 2 i 2:a refr osv.

Om man skall dubba exempelvis gitarrkomp kan man använda samma "blandteknik":

Typ:

Spela in 8 takter. Klipp den i 4 delar om vardera 2 takter; del 1, 2, 3 och 4

lägg dom sedan parvis (i stereo av önskad bredd) efter varann typ:

1-2, 3-4, 1-3, 2-4, 1-4, 2-3, detta ger 6 unika kombinationer på 2 takters längd,

som motsvarar 12 takter med två gitarrer.

Sedan kan man ju variera ordningen på dessa.

Samma resonemang på refrängen.

Men som sagts helst unika versioner på allt! 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.