Jump to content
Annons

People in the city

Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Tänkte testa lite akustisk pop på er hoppas det smakar annars får ni väl spotta ut det 😉. Men det är lungt ta chansen så jäkla illa är det inte 😄 kostar bara fyra fem minuter av ditt liv det har du råd med. Bifoga gärna lofiversioner på era låtar så jag kan vara en snäll pöjk tillbaka.

Göran

Text och musik Burnin Sven

medverkande Burnin Sven

Inspelad på Sven´s on fire studios 😆 2005

MP3 ca. 3,5 meg

Demoskiss

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2797896&q=lo

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2797896&q=hi

Dela på andra sajter

Annons

Snygg låt och sång men låten känns lite enformig för att vara så lång. Är det chorus på akustisk gitarr? Det är svårt att avgöra om det är elgitarr eller akustisk som spelar. Jag tror att bas och trummor skulle berika om de anslöts efter några verser. Det hörs en hel del gnissel från akordflyttningarna.

Dela på andra sajter

Ett tips är att ha en lite mer seriös approach till din musik. Om inte du tar den på allvar hur kan du då begära att någon annan skall göra det?

Angående låten tror jag att refrängen skulle vinna mycket på om du satte in ett ord till (förslag: happy, lonely (Elanor Rigby! 😳) eller lovely) innan people. Ex: "Aahh look at all the lovely people, living in the city" Lägg på en diskret överstämma (kvinnlig stämma en oktav+ters över t.ex) på "living in the city" också så har du en hit på halsen. 🙂

Dela på andra sajter

Jaha du Burnin Sven, det var ju en lång låt. Här måste ju hända något mer, det blir helt enkelt för tråkigt! Sången är också för orytmiserad, se Desmonds inlägg, och känner jag, rätt slarvigt gjord. Jag försöker hitta mannen, männislan i kompositionen men det känns mest som att; nu gör jag en låt så får si se. Jag menar att du bör nog lägga lite mer arbete innan du lägger ut något. Ok, iallafall en trallvänlig sak som med ett bra arr hade kunnat vara ganska catchy. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Snälla nån det är ju bara musik vi håller på med här inte kirurgi. Nog är väl låten lite lång men sen får det nog finnas gränser för korkade kommentarer 🙂 . Jag har en gitarr en kass bas en kass mandolin och kan på grund av min familjesituation bara jobba med det här på nätterna. Jag tycker att jag lyckas ganska bra med mitt musikskapande om man ser till mina mycket begränsade förutsättningar. Ni kan lung räkna med att jag kommer att fortsätta publicera mina låtar när jag tycker att jag vill 😉 .

För mig är det låten som gäller hur det låter har inte så stor betydelse. Man kan aldrig göra en kass låt bra genom att försöka dränka den med förförande musik 😄 .

Kul att ni tog er tid att lyssna på mina alster.

Tja från Göran

Dela på andra sajter

😄 Ok Burnin Sven 🙂 ..med tanke på din situation så är det här en riktigt bra låt!..den här låten har mycket goda chanser att bli en sån där "låt på radion"...bra text.(existentiell)..bra gitarr-ackord.fick vibbar av Lloyd Cole+Eldkvarn!....lägg på en sax samt ngn kvinnlig doa-kör..(din dotter kanske eller din hustru?)..oj det kan ju bli rena rama family four
Dela på andra sajter

Tjena Falk tack ska du (kommer från hjärtat) äntligen en som fattar läget nämligen att jag försöker mig på låtskriveri.

Den här låten är skriven med eftertanke och handlar som låtens titel beskriver om människan i stort, ett urval av de olika människotyper som befolkar våra städer här på klotet. Den blev lite lång som sagt men ibland vill man ha med texten i första hand och får då ett helvete när man måste välja bort rader 🙂 .

När jag får lust och tycker att jag har ett bra låtunderlag så ska det nog bli seriösa inspelningar och produktioner det lovar jag 😄 .

Göran

Dela på andra sajter

Snälla nån det är ju bara musik vi håller på med här inte kirurgi. Nog är väl låten lite lång men sen får det nog finnas gränser för korkade kommentarer 😄 . Jag har en gitarr en kass bas en kass mandolin och kan på grund av min familjesituation bara jobba med det här på nätterna. Jag tycker att jag lyckas ganska bra med mitt musikskapande om man ser till mina mycket begränsade förutsättningar.

😄

Dela på andra sajter

Ledsen om du missförstår mig när jag säger seriös approach. Självklart menar jag inte att du måste köpa en 220 000 kr studio för att göra musik. Jag menar den raljerande ton du använder när du presenterar dina alster, stå för det du gör och var stolt eller låt bli att lägga ut det. Det är inte bara du som raljerar eller ursäktar sig för sni musik så ta det nite för hårt men för mig blir hela paketet tämligen ointressant om människan bakom inte tar det på allvar.

Sedan tror jag verkligen att låten skulle lyfta avsevärt och bli en bra låt om du genomför de förändringar jag nämnde (notera att det är själva låten jag kommenterar, inte produktionen) men är det ryggdunkningar du vill ha så ignorera denna post och slicka i dig det du vill höra. Inte blir jag ledsen för det! 😳

Dela på andra sajter

OK Desmond du heter väl det på riktigt? Jag förstår vad du menar och uppskattar ditt inlägg. Jag är ytterst allvarlig i mitt förhållande till den musik jag gör. För normalmedlemmen här på forumet så kanske det låter som om min musik slängs ihop på måfå. Jag kan försäkra att så inte är fallet jag kan helt enkelt inte bättre. Det tar ofta också en jäkla tid mig att få ur mig nåt. Detta kan ärligt talat ibland stressa mig och man liksom längtar att det ska bli färdigt, ja du vet hur det är.

Men det är i första hand låtskriveri som jag försöker mig på och det kan nog bli så att det kan låta lite ofärdigt ibland.

Att lägga till nått av de ord du nämner ja fan då blir den ju på nåt sätt på tok för lik den där Beatles låten tycker jag, har minnsan funderat på det. Kör fast manlig sådan testade ett par kompisar och jag för nåt år sedan när vi repade den, det har du rätt i det funkar bra.

Du behöver inte ryggdunka det finns inget värde i sånt alls. Men om jag inte känner att jag kan bidraga med positivt menad kritik som hjälper upphovsmannen/kvinnan att komma framåt så känner i alla fall jag att då är det bäst att jag låter jag bli.

Ska försöka vara lite mer strikt i min framtoning i framtiden 😱 men kan inte lova nåt.

Vänligen Göran

Dela på andra sajter

Tro mig, den blir inte för lik "Eleanor Rigby". Det blir bara en kul referens bakåt i tiden. F.ö är det där ju så gammalt nuförtiden att det inte känns som det spelar någon större roll.

För mig kändes mitt första inlägg som ganska positivt men sedan är inte överord och smickrande omdömen min starka sida 😆. Jag tycker faktiskt det finns potential i låten din. Lägger man ut sin musik får man vara beredd på omdömen som kanske inte alltid faller en i smaken. Du kanske bör tänka på att det är mestadels inbitna musiker här med egon av gigantiska proportioner (även om de kanske försöker dölja det bakom en mask av ödmjukhet) som skriver här. Det skriver i alla fall jag under på, mitt ego när det gäller musik är inte att leka med 😛

Dela på andra sajter

Fan jag börjar gilla dig Desmond raka rör på ett bra sätt som jag börjar få lite koll på nu. Det var skoj att du tycker att det finns ett litet frö i låten att spinna vidare på. Om du tillhör den där skaran kompetenta musiker som är här då får jag tacka så mycket. Jag menar det verkligen, vill du så kan du få den här låten det skulle vara oerhört roligt att få höra hur den låter i kompetent folks händer. Är det här nåt för dig så PM:a mig så fixar vi detaljerna. Du kanske har läst mitt tjat om att jag surfar via modem med tröttsamma nedladdningstider, jag ska försöka stå ut och leta upp nåt av dig i morgon och ladda ner.

Göran

Dela på andra sajter

Du behöver inte leta för jag har inte postat något än. Jag jobbar på en jullåt till studiofestivalen just nu dock, jag hoppas jag blir nöjd så jag kan vara med 😱 Men jag ska se om jag kan jobba vidare på din låt också nu när du givit din välsignelse 🙂

Dela på andra sajter

Ska bli skoj att få höra din låt på gång. Trots att det var (skriver var för nu är det sena Lördag natta) lördagkväll så var det ett erbjudande utgivet utan någon som helst påverkan av stimulantia 😄 . Nu är det ett helt annat läge 😄 men faktum kvarstår du får den här låten. Vill du hellre göra en egen tolkning så är det också helt OK, kort sagt fria händer och obegränsade tidsramar.

Lite credit skulle i och för sig inte vara helt fel.

Ha det bra

Göran

Dela på andra sajter

Tjena Krumhorn skoj att du gillade den 😄 du skräder inte orden minsann. Du kanske skulle ta och kolla in mitt tips om hur man ger kritik på ett bra sätt. Kan man inte det så kanske det är lika bra att låta bli. Ja du gjorde mig förbannad.

Vänligen 😄 Göran

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.