Jump to content
Annons

Kate Bush är tillbaka!

wonderboy

Recommended Posts

Kate Bush har kommit med en ny platta. Det var tretton år sen sist. Om Du inte känner till henne kan jag tipsa om att bl a Tori Amos inte hade haft någon karriär alls, åtminstone inte inom musiken. Robyns senaste alster är supertungt influerat av produktioner som Kate gjorde redan på 80-talet.

Kates första tre skivor är väldigt svajiga affärer om Du frågar mig. Då gick hon fortfarande i bolagets ledband och fick kanske inte bestämma så mycket som hon borde fått. Det finns dock enskilda låtar på dessa som håller sådan klass att de, i sig, är värda varenda krona av de pengar Du lägger på att köpa dessa. "The Dreaming" orsakade världssensation när den dök upp. Mycket Fairlight, inga hi-hats, inga cymbaler och halsbrytande kompositioner och arrangemang där Kate har fullständig kontroll över hela produktionen, ett mästerverk. Samma gäller också för "Hounds Of Love" som kom ett par år senare.

Hennes vackra, särpräglade röst och annorlunda melódier och produktioner, arrangemang gör henne till ett unikum i branschen, ett geni utan motstycke. Många har försökt följa i hennes spår och influenserna från henne hörs i mycket annan musik idag. Det andra gör idag, gjorde hon redan på 80-talet!

Aftonbladet gav endast två plus till senaste men jag kommer att köpa ändå!

Dela på andra sajter

Annons

köpte plattan idag...en dubbel 😛 och efter några lyssningar så har man redan några favoriter, den kommer nog att gå varm ett tag.....tänkte på det där med inga cymbaler och hi-hat...vem var först, Bush eller Gabriel???

Dela på andra sajter

köpte plattan idag...en dubbel 😱 och efter några lyssningar så har man redan några favoriter, den kommer nog att gå varm ett tag.....tänkte på det där med inga cymbaler och hi-hat...vem var först, Bush eller Gabriel???

Ja, jag minns att det debatterades redan då. Vem var först? Eller var det rent av så att de kom på det, var och en på sitt håll? Lite kul att Bush sen gästade på "Don´t Give Up" på Gabriels "So"

Dela på andra sajter

Ahh.. Kate Bush, min absoluta favorit. The Dreaming och Hounds of love är hennes bästa enligt mig, mästerverk. Jag har dessvärre inga höga förväntningar på hennes nya, har förvisso bara hört King of the mountain men den föll mig inte direkt i smaken :/

Redigerat av Lill-Davve
Dela på andra sajter

Jag har dessvärre inga höga förväntningar på hennes nya, har förvisso bara hört King of the mountain men den föll mig inte direkt i smaken :/

För mig växer den för varje lyssning...Ok det är väl ingen point att hon skulle ha utvecklas så j-la mycket musikaliskt under detta långa uppehåll...tycker ändå hennes röst fortfarande håller och det är främst den som gör det karaktäristiska i hennes musik.....keep on listening så blir det kanske bra....hon har med Giblin på bas och Lol Creme, Brooker ... that's nice....sen kanske det inte går att jämföra med Hounds.. och The Dreaming och när jag lyssnar på dom nu för tiden känns soundet ganska boring( i mina öron iaf) men det är ju klart ändå bland hennes bästa.. :rolleyes:😕

Dela på andra sajter

Enligt min smak är detta en av de bättre Bushplattorna. Mycket mera lågmäld än något annat hon gjort tidigare. Texternas teman är också mindre självcentrerade. Förr led hon så förfärligt mycket och varje tår- och blodsdroppe hördes i låtarna på ett nästan expressionistiskt manér, så låtarna var ju mer intensiva.

Jag tror inte att bolagen kommenderade henne för mycket när hon var ung heller men hon var självklart inte lika mogen och absolut inte lika trygg i sig själv då som hon verkar vara idag.

Efter The Red Shoes gav jag upp. Den var jättetrist och den såg jag som stötestenen för ett uttröttat genius. Det har varit bra att hon låtit detta (korta) dubbelalbum mogna under så pass lång tid; det har nog både hon och publik vunnit på.

Dela på andra sajter

Enligt min smak är detta en av de bättre Bushplattorna. Mycket mera lågmäld än något annat hon gjort tidigare. Texternas teman är också mindre självcentrerade. Förr led hon så förfärligt mycket och varje tår- och blodsdroppe hördes i låtarna på ett nästan expressionistiskt manér, så låtarna var ju mer intensiva.

Jag tror inte att bolagen kommenderade henne för mycket när hon var ung heller men hon var självklart inte lika mogen och absolut inte lika trygg i sig själv då som hon verkar vara idag.

Efter The Red Shoes gav jag upp. Den var jättetrist och den såg jag som stötestenen för ett uttröttat genius. Det har varit bra att hon låtit detta (korta) dubbelalbum mogna under så pass lång tid; det har nog både hon och publik vunnit på.

Du har läst mina tankar precis :rolleyes:

Dela på andra sajter

Detta låter spännande! Vad gäller att göra låtar om talet PI så är det ju så att många matematiker tycker att det talet är det vackraste som finns! Nu är jag inte en av dem, jag gillar inte matte sådär överdrivet mycket.

Vad jag menar med "styrd av bolaget" är väl delvis det någon påstår ovan men också det faktum att Kate själv har sagt att hon styrdes rätt mycket av producenter och skivbolagsfolk på de första skivorna. Allt hon ville göra, fick hon inte. Kanske tur i och för sig men ändå.

Jag måste beställa skivan! Det är så mycket annat dock! Hamma tjatar om sitt Jellyfish, Rammsteins nya, Kaipas senaste, Pain Of Salvation.................the list goes on and on and on!

Dela på andra sajter

köpte plattan idag...en dubbel 😉 och efter några lyssningar så har man redan några favoriter, den kommer nog att gå varm ett tag.....tänkte på det där med inga cymbaler och hi-hat...vem var först, Bush eller Gabriel???

Gabriel måste väl varit först kring 1980.

Kate Bush har jag för mig signades redan som barn; Skivbolaget lät henne sedan stå på tillväxt allt medan man betalade hennes utbildning.

Ett tips för er som gillar Bush: Kolla in Laurie Anderson och Dagmar Krause.

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Okej, låt två på den nya skivan kanske är det dummaste jag hört på länge. En låt om talet PI??

Inte nog med det. Hon räknar fel också 😆

Ny Teknik: Kate Bush räknar fel på nya skivan

Men så på 54:e siffran slirar hon till och sjunger 3 istället för 0.

Det är bara en tillfällig svacka. Efter att en felaktig etta insmugit sig återhämtar sig Kate Bush snabbt och prickar in de efterkommande 24 siffrorna helt korrekt.

Dela på andra sajter

Okej, låt två på den nya skivan kanske är det dummaste jag hört på länge. En låt om talet PI??

Inte nog med det. Hon räknar fel också 😱

Ny Teknik: Kate Bush räknar fel på nya skivan

Men så på 54:e siffran slirar hon till och sjunger 3 istället för 0.

Det är bara en tillfällig svacka. Efter att en felaktig etta insmugit sig återhämtar sig Kate Bush snabbt och prickar in de efterkommande 24 siffrorna helt korrekt.

Fasansfullt nördigt, på min ära 🙂

Glenn Hysén svarar på frågan "Hur många decimaler har pi?":

"Ja vet inte, trehundra kanske?"

jaja...

Dela på andra sajter

Apropå pi, Jonas Hallberg inledde sin tv-karriär med att spela en talkshow-värd vid namn Johnny Orson eller liknande. Han spelade en väldigt självupptagen, burdus figur. Till hans lilla show bjöds intet ont anande kändisar in. En av dem var Lennart Hyland. Lennart Hyland hade ett rykte om sig att vara lite glad i vissa våta substanser och att, efter att ha intagit dessa, köra bil och åka fast i nykterhetskontroller. Hans flintskallighet var ett faktum. Hallberg inledde med några småtykna frågor. När Lennart hade hunnit bli lite lagom irriterad, ställe Orson (Hallberg) frågan: "Hör Du, Pi, när Du rakar Dig i ansiktet på morgonen, var slutar Du?"

Lennart uppfattade inte "pi:et", som skulle relatera till att han skulle ha tagits med 3, 14 promille i blodet. Han gick istället loss om hur illa han tog vid sig av det här med vitsandet om flintskalliga.

Hallberg var riktigt tuff i sin ungdom.

Dela på andra sajter

Hallberg inledde med några småtykna frågor. När Lennart hade hunnit bli lite lagom irriterad, ställe Orson (Hallberg) frågan: "Hör Du, Pi, när Du rakar Dig i ansiktet på morgonen, var slutar Du?"

😆🙂

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
köpte plattan idag...en dubbel :rolleyes: och efter några lyssningar så har man redan några favoriter, den kommer nog att gå varm ett tag.....tänkte på det där med inga cymbaler och hi-hat...vem var först, Bush eller Gabriel???

Kraftwerk har väl knappast några symbaler eller hi-hat alls på en del av sina tidigare produktioner ex. Man Machine. Ideén kan ha kommit därifrån.

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Skojar du?! Har du inte hört dummare!? Det finns drösvis med låtar som är så jävla dumma så det inte är sant. Har du missat dom?

Dela på andra sajter

Skojar du?! Har du inte hört dummare!? Det finns drösvis med låtar som är så jävla dumma så det inte är sant. Har du missat dom?

På hugget, grannen?! Han skrev "kanske" och "på länge" ... inte "definitivt" och "nånsin" 😆

/Bjäbbengt

Dela på andra sajter

Kate Bush har jag för mig signades redan som barn; Skivbolaget lät henne sedan stå på tillväxt allt medan man betalade hennes utbildning.

det var David Gilmour (PINK FLOYD för er som inte vet...)som hjälpte fram Kate i början...EMI osv,hon är en mkt skön dam-givetvis med rysk påbrå-därför så mycket mer kvinna än många andra här i världen! 😳

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.