Jump to content
Annons

Till alla som har E-MU ljudkort


abod

Recommended Posts

Om du, precis som jag, köpte ditt E-MU kort (1820, 0404, etc) innan

"Production tool software bundle" var inkluderat, så går det nu

att köpa direkt från Creatives webshop, istället för att ringa international sales.

paketet innehåller bl.a Sonar LE, Cubase LE, Live 4 lite, Proteus X LE,

och kostar 186 kr, Länk:

http://se.europe.creative.com/shop/category.asp?cate=70

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan ju inte lova något men jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå. Det verkar osannolikt att de programmerat in ett dongle-skydd i form a ljudkortet i de nedbantade versionerna. Ge mig några dagar så kan jag testa åt dig 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag undrar om man kan köra mjukvaran på en annan dator än den som EMU-kortet är installerad på. Skulle ha nytta av Sonar och ett extra Cubase till en  bärbar som jag kör då och då.
Production Tools Software Bundle will not work unless you have an E-MU Digital Audio Systems product installed in your computer (0404, 1212M, 1820, 1820M, Emulator X, Emulator X Studio, Proteus X).

Production Tools Software Bundle installer will detect the E-MU product you have installed in your computer and will not allow you to install the incorrect Production Tools Software Bundle (example: 0404 users cannot install the 1820 Production Tools Software upgrade ... 1820 users cannot install the 0404 Production Tools Software upgrade).

Jag tolkar det som att E-MUs installationsprogram känner av ljudkortens drivrutiner och tillåter installation av Sonar/Cubase eller inte.

Vore märkligt om det gick att komma åt Cubase "eget" installationsprogram på skivan utan att gå via E-MUs program...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var ju lite underligt. Då måste de ju nästan gjort en egen installer. Jag hade räknat med att de bara lagt ihop alla programmen på en dvd-skiva. Texten skulle visserligen kunna handla om just Proteus X som ju faktiskt använder ljudkorten som dongle och är den stora skillnaden mellan mjukvarupaketen om jag inte minns fel. Nåja som sagt, jag testar när paketet dyker upp 😉

EDIT: Hmm nej Proteus X verkar ju ingå i bägge paketen. Nåja den som lever får se!

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått hem Production Tools paketet. Allting kommer på en cd-skiva och sedan får man även med en extra cd där drivrutiner till E-MU ljudkorten finns.

När skivan stoppas i datorn startas ett installationsprogram som säger ifrån om datorn inte har något E-MU ljudkort. Men på skivan ligger ändå alla program snyggt uppdelade i olika mappar. Med andra ord går det jättebra att installera Cubase LE trots att datorn inte har något E-MU ljudkort vilket jag även testade på min gamla maskin.

Undantaget tycks vara Proteus X och Discwelder Bronze som kräver något av 1820, 1212 eller 1616 ljudkorten för att fungera. Men jag har å andra sidan inte hunnit testa alla program ännu.

Jag vågar faktiskt inte svara på om det är lagligt eller inte att köra programmen på en maskin som saknar E-MU ljudkort. Men jag ser inget licensavtal som hävdar motsatsen. Dessutom får vem som helst beställa ur Creative's nätshop. Med andra ord verkar det som att man faktiskt kan köpa paketet för 186kr och ha användning för det oavsett vilket ljudkort man har.

Jag kommer nog att beställa ett paket till bara för att ha. Man vet aldrig när man behöver en Cubase LE licens extra eller en Amplitube LE 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom får vem som helst beställa ur Creative's nätshop. Med andra ord verkar det som att man faktiskt kan köpa paketet för 186kr och ha användning för det oavsett vilket ljudkort man har.

Det låter toppen! 180 spänn?! 😉

Edit: Beställt! 😛

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

LE ?

LE - versioner är ju oftast så avskalad och enkel så att den är helt oanvändbar...

Bara ett knixigt sätt att göra reklam för programvara...?

Jag väntar nog hellre tills det dyker upp på dvdn till tidningen Computer Music eller möjligen Musictech...

Discwelder - det är ju bara dynga... 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls, LE versionen av Cubase låter dig spela in ljud, jobba med effekter och syntar. I ett begränsat antal men för hemmapysslaren är det helt lagom. LE versionen av Amplitube ger dig en stämapparat och tre förstärkartyper. T-RackS EQ'n är just EQ'n från T-RackS paketet o.s.v.

Inte oanvändbar dynga utan enkla versioner som räcker för hemmapysslaren.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

LE - versioner är ju oftast så avskalad och enkel så att den är helt oanvändbar...

Om man jämför med fullversionerna så håller jag med om att LE kan vara rätt begränsande. Men att få så många LE-versioner för 180:- (som dessutom funkar på vilken dator som helst) är ändå ett kap.

T ex så kan man uppgradera Cubase LE till SE3 för ca 700:-. Och till SL3 för ca 2700:-.

Är man ute efter något större är det därför smart att börja med att investera i Cubase LE för 180:-

Personligen tänker jag köra LE på en bärbar dator. Än så länge har jag inte installerat Cubase på den eftersom det är drygt att flytta donglen fram och tillbaka. När jag installerat LE är det plötsligt möjligt att köra både datorerna samtidigt. Redigering på den ena (LE) och mix och inspelning på den andra. 😉

Edit: lite slarvigt...

Edit 2: Läste Cubase comparison feature chart igen och upptäckte att LE inte är så illa ändå.

  • 48 audio tracks
  • 64 Midi tracks
  • Stöd för 4 fysiska in-/utgångar
  • Stöd för Rewire
  • Stöd för 24 bitars upplösning och 96 kHz samplingsfrekvens
  • VST System Link (går att länka med andra Cubase-system)
  • Videofönster

Det som är mest undermåligt är 2 inserts per track och inga FX-returkanaler (dvs ingen möjlighet att lägga effektkedjor på FX). Så något mixmonster är det knappast. Men det duger gott åt tracking (max 4 samtidiga spår) och redigering.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Och återigen vill jag säga att det kanske inte alls är lagligt att köra paketet på system som inte har E-MU ljudkort. Den enda texten jag hittar är dock att paketet inte skall fungera utan E-MU ljudkort vilket det dock ändå tycks göra.

Förresten behöver man ju inte köpa paketet som är för E-MU 1820, man kan även köpa det billigare paketet för 0404 och spara en 20-lapp eftersom Discwelder Bronze ändå inte går att använda utan E-MU ljudkort 😆

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar faktiskt inte svara på om det är lagligt eller inte att köra programmen på en maskin som saknar E-MU ljudkort. Men jag ser inget licensavtal som hävdar motsatsen.

Finns det ingen textfil med licensavtal på skivan? 😆

Isåfall kan vi väl stoppa det under näsan på en jurist och fråga?

Om det är lagligt, tror jag vi har en revolution på gång. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

THIRD PARTY SOFTWARE SUPPORT INFORMATION

Your E-MU product may be shipped with software applications developed by

third-party manufacturers. Limited FAQ and email support for these

applications are available from these manufacturers. Local support may be

unavailable in selected regions.

For more details, click Start -> Programs/All Programs -> Creative

Professional -> <product name>* Documents -> 3rd Party Support

Information.

* The name of your E-MU product, or the term 'Digital Audio System', will

appear.

Är den readme fil som ligger på skivan, vilken inte säger något om att man måste äga ljudkortet.

Tittar man på licensavtalet för ett enskilt program så framgår i fallet med Amplitube att det faktiskt får installeras på 3 datorer. Med andra ord även på datorer som inte har ett E-MU ljudkort.

You may install and use the "IK Multimedia Product", or any prior version thereof for the same operating system, on up to three (3) computers, provided that (a) each computer is owed by (or leased to) and under the exclusive control of the licensee; (😆 the program(s) shall NOT be used simultaneously on more than one machine, and © any computer(s) with IK Multimedia software installed shall not be sold, rented, leased, loaned or otherwise be removed from the licensee’s possession without first removing (uninstalling) the licensed software, except as provided in Paragraph 4 (below) pertaining to "Software Transfer".

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lustigt ändå...mina program öppnas inte riktigt och fungerar definitivt INTE som de ska om jag inte har mitt E-mu 1616-ljudkort påslaget och dessutom ikopplat i min hp-laptop! Vilket program jag än använder så kommer det upp en varningstext om att, typ: "programmet kan inte hitta det avsedda ljudkortet, koppla in ljudkortet bla bla...". I dessa fall har jag bara haft aktiverat mitt inbyggda Contexan 97 eller vad det nu heter... men detta vill inte något av dessa program veta av!

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan! Detta vore kanske något att skaffa! Är egentligen inte bekant med alla program. Har wavelab lite och ableton live. Fast det går ju inte att göra något med ableton live eftersom inget går att spara osv.

Just nu kör jag med cubase vst 5.1 och är faktiskt nöjd me det. Hur skiljer sig Cubase LE till vst 5.1?

Skulle vara kul att testa sonar också. har hört mycket gott om det! Kan man göra en del där elelr kommer det fungera som ableton att man inte kan göra något alls?

Sitter här reda för att beställa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Inget program fungerar utan att ha E-mu 1616 ikopplat!

Wavelab Lite hade du sa du, rh paint, kan man lägga in PQ- och ISRC-koder i det?

Jag har inte kommit dithän ännu, och inte hittar jag nån info i Wavelab Lite om det heller. I musikaffär'n jag köpte E-mu 1616 inkl production tools berättade de om mjukvaran Cakewalk Sonar att den skulle funka lika fint som Cubase LE. Jag har inte hunnit komma in i alla program ännu dock. Det är mycket manualer att läsa om man vill. Roar man sig att skriva ut dessa blir det totalt 1871 sidor, tror jag det var. Proteus ligger dock inklämd i Cubase LE, varför jag börjat med Cubase, men märker nu att just Proteus XE LE är det enda som inte funkar med mitt ljudkort i mjukvaruhänseende. Det står "driver mismatch". Skit ock! Jag undrar hur det kan komma sig, är inte production tools-paketet inbördes matchat härvid?

Cubase Le är enklare än Cubase SE som är enklare än... så är det. Någon gjorde en kort lista över egenskaper för Cubase LE.

r h paint... jag har letat febrilt efter din tråd om din studio: VAR FASEN finns den tråden???

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

T ex så kan man uppgradera Cubase LE till SE3 för ca 700:-. Och till SL3 för ca 2700:-.

Det går även att uppgradera Ableton Live Lite till fullversionen Live 5, för

249 EURO, vilket var en av anledningarna till att jag köpte paketet. 😉

Länk: http://www.ableton.com/index.php?main=upgr...ub=lite-version

Fråga till Majken: Har du testat att registrera Sonar LE ?

Jag har försökt på alla sätt o vis, men det blir bara felmeddelande på

Cakewalks reg sida!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade precis att installera och registrera Sonar LE på en maskin som aldrig ens sett ett E-MU ljudkort och det funkade finfint 😉

Mitt serienummer är: ..... Nääää! Det säger jag ju inte, tokfrans!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...