Jump to content
Annons

Ny på reason 3.0


KiMb

Recommended Posts

Hej alla glada reason användare.!

Jo jag undrar en del saker när de gäller hiphop/rnb, jag är som sagt ny på reason och kan väl lite.. jo det jag undrar är hur bygger man upp en låt t.ex börjar man med melodin,se trummor osv, eller vilken ordning för att få bästa bästa lixom. ös på med tips och allt

Tack på förhand 🙂😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder inte Reason men det borde väl ändå va en smaksak.

Prova dig fram och se vad som passar dig bäst. När jag skriver musik spelar jag alltid in något tillfälligt komp-instrument och lite melodi (oftast i form av sång, synth eller gitarr.

Efter det brukar jag utveckla låten med instrument. Lägga bas och trummor. Fylla ut lite med stråkar eller vad det nu kan va.

Så för att förkorta mitt inlägg: Jag börjar med melodi och tar sedan fram rytm efter det. I alla fall i nio fall av 10. Detta är dock när jag skriver smörpop.

För dig är det kanske bäst att börja med rytmen... Eller vadå det måste du ju känna själv... Jag kan inte sitta och berätta för dig 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med all säkerhet ytterst varierande från person till person i vilken ände man börjar i. Personligen gillar jag att ha en tydlig idé och vision innan jag sätter mig med Reason. För mig blir det lätt lekstuga annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

KiMB - precisera vad det är du vill ha hjälp med!

"Hur skriver ni låtar?"-trådar finns det flera, om det är sådana tips du söker.

För övrigt: Lustiga kommentarer har tråden redan nog av - eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...