Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Nu är du riktigt sorglig & pinsam, Lavrell.

Jasså, nämn ett par då?

Jag är idel öra...

Det är ingen idé, Lavrell! Tremaxxx har talat och då är det så! 😳

Annons
Postat

Musikbörsen har ett par monitorer för 2000:-. Vågar dock inte spekulera om hur de låter.... Gå dit o lyssna med din favoritmusik 😱

Postat

715 kr/st 🙂! Ska man skratta eller gråta av lycka!

Idag kan man alltså med ex ett M-Audio ljudkort för 995:- + StudioProjects B1, VTB-1 för ca 2k o ovanstående monitorer, en

vanlig hemma-PC och de gratis-program som medföljde ljudkortet eller andra gratis ha komplett liten hemmastudio för 4500:-!

Vad hade motsvarande kostat 1975 😆

Postat

jo men samtidigt, gissa hur många hundra tusen kronor många av medlemmarna här har lagt ut trots prisutvecklingen. Många försöker köpa sig bättre ljud när dom blir besvikna på hur deras ljud låter jämfört med andra. Det är en väg jag är väldigt rädd för att gå för det är så lätt att komma in i den onda cirkeln.

Postat (redigerat)

Vilken ond cirkel? Att köpa upp sig är bara positivt, sålänge man har råd!

Mikrofon/monitor för 750:- kan vara bra, men en mikrofon/monitor för 15,000:- är bättre och om du köper en låter

din musik knappast sämre! Samma med gitarr, mikrofonförstärkare, o.s.v! Det lilla extra är jävligt dyrt! Men många

"lilla extra" blir tillsammans rejäl skillnad och det som skiljer hemma-studio / bra riktig! Kunnade också, självfallet men inte enbart!

Jag tror att skillnaderna blir allt mindre för var dag som går men, några saker består, även om de billigaste blivit både billigare och bättre

är det dyra prylarna fortfarande en förutsättning om det ska låta riktigt bra! Nej, kunskap regerar säger han som sitter i dyrstudion, och

trycker på en knapp och så låter allt kanon 🙁!

Redigerat av Hans
Postat
Vilken ond cirkel? Att köpa upp sig är bara positivt, sålänge man har råd!

Fast jag gissar att han menar såhär:

Om man inte riktigt får sin musik att låta bra så är det kanske lätt att tänka att det nog blir bättre bara man köper den och den och den och den grejer... Fast det kanske snarare behövs lite bättre kunskap när det gäller inspelning och mixning...?

Postat

Helt riktigt! Huvudet på spiken! Men hur ska man kunna veta om man är kass när man har skräplyssning? Vilken kom först, hönan eller ägget? Man ska givetvis inte satsa alltför storskaligt om man jobbar på hobbynivå, men det behöver ofta inte handla om jättestora pengar. Jag har tidigare talat mig varm för Ino Audio piP i byggsats (kostar under 4000:-) dessa tillsammans med en hyfsad hifistärkare springer cirklar runt det mesta. Det finns givetvis fler prisvärta högtalare, men principen borde vara: undersök marknaden och lyssna för guds skull inte på vad säljaren i den lokala musikaffären säger. Säljare säljer det de har bäst marginal på. Punkt.

Postat

Hej!

Jo! Onda cirkeln tycket jag mest är ifall man står och stampar i samma prissegment och där sälja sitt gamla och köpa det senaste hela tiden!

Jag försöker köpa dyrare än jag tänkt mig och så kan man därefter växa i detta medans man samtidigt slipper att konstant uppgradera 😕!

Postat
715 kr/st 🙂! Ska man skratta eller gråta av lycka!

Idag kan man alltså med ex ett M-Audio ljudkort för 995:- + StudioProjects B1, VTB-1 för ca 2k o ovanstående monitorer, en

vanlig hemma-PC och de gratis-program som medföljde ljudkortet eller andra gratis ha komplett liten hemmastudio för 4500:-!

Vad hade motsvarande kostat 1975 😄

+ dator 30'000:-

= 34'500

😉

// Glädjedödaren... 🙂

Postat (redigerat)

Hej!

Datorjäveln vill jag helst inte tänka på 😄😉!!

För 30,000 får man ju dock absurd feting inkl fyrdubbla hårdiskar samt dubbla 19" LCD!

Det eller 2 st riktigt shyssta med billig 19" LCD!!

Redigerat av Hans
  • 2 veckor senare...
Postat

Tjosan!

Har läst lite vad ni alla skrivit och jag har egentligen en snabb liten fråga.

Om man är en liten hobbytrixare som inte har speciellt mycket pengar, är det bättre att köpa ett par passiva monitorer och köra med den gamla förstärkaren man har än att köpa ett par aktiva rackare?

Tack å hej!

//Lång

Postat
Tjosan!

Har läst lite vad ni alla skrivit och jag har egentligen en snabb liten fråga.

Om man är en liten hobbytrixare som inte har speciellt mycket pengar, är det bättre att köpa ett par passiva monitorer och köra med den gamla förstärkaren man har än att köpa ett par aktiva rackare?

Tack å hej!

//Lång

Det beror på om det är en bra förstärkare eller inte. Men oftast är det nog det, Ja 😉

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Nej, kunskap regerar säger han som sitter i dyrstudion, och

trycker på en knapp och så låter allt kanon 😛!

Kunskap regerar därför att han vet VILKEN knapp han ska trycka på.

Och vilken han ska låta bli. O när han ska göra tvärtom. 😆

Postat

Tjena arbetar med ljud, måste svara alla som gått på hypen om ESI near 0,5 exp, dessa högtalare är inte bra kan inte jämföras mot Behringer eller något, vill du ha bra högtalare ska du välja typ, fostex, eller genelec om kassan tillåter detta, glöm esi, värdelösa när det gäller mix m,m, deras ljudkort är lika dåliga, fel på komponenter, dålig ljudkvalite, m,m.

Postat

Synthuz, kan du berätta lite mer om ESI? Vad jag har förstått är deras ljudkort ganska bra, Juli@ har ju fått väldigt bra i testresultat. Wamirack har jag kanske hört mindre gott om, men överlag har ingen pekat ut dem som dåliga. Som du säger är ju nEar rätt hajpade, men är det helt obefogat? Jag har själv varit på jakt efter ett par monitorer i prisklass à la billiga Genelec, men efter en del oförutsedda utgifter har jag istället blivit tvungen att kika på 2000-kronorsklassen. 😮

Därför är all information intressant för mig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.