Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Om jag har förstått rätt får man lite bättre "tryck" i sång och uppmickat om man kör en kompressor på micken innan den spelas in. Rätt?

Vilket förutsätter en extern kompressor (fungerar inte med mjukvara i datorn alltså)?

Om ja, skall den ligga före eller efter mick-förstärkaren (jag kör på DI-port) ?

Finns det något bra kompressor alternativ för runt 1000-1500?

Jag har inte nytta av mer än kanske 1-2 in/ut då jag mickar upp med max två mickar.

Alla tips och råd är välkomna!

Redigerat av cyberrock
Annons
Postat

Om du spelar in digitalt med minst 24 bitars upplösning är det egentligen inte nödvändigt med kompressor vid inspelning. Se till att sätta nivåerna så att signalen inte klipper så är du hemma.

Men om du är van att jobba med kompressor vid inspelning eller gillar det arbetsättet så finns det gott om kompressorer i den prisklassen.

Kolla in dBx, ART, Behringer, Alesis, Alto t ex.

Personligen tycker jag att mjukvarukompressorer i samma prisläge låter betydligt bättre. Kolla t ex in Sonalksis, Voxengo och Digitalfishphones.

Postat

Jag säger som Joachime - och tillägger att om du skaffar en FMR Audio RNC (Really Nice Compressor), så får du en transparent och snygg kompression som inte förstör det inkommande ljudet som risken är med en mer "normal" kompressor... Den är inte så farligt dyr heller - men lite mer än summan du nämnde blir det förstås. Det är ändå värt att överväga den, eftersom den är väldigt bra, framför allt till sång, i sitt "Supernice"-läge. I normalläget fungerar den som en vanlig kompressor, om man vill ha det ibland också.

Postat

Tjena!

Då passar jag på att fråga om en limiter är det detsamma som en kompressor inställd med hög ratio och riktigt låg treshold... typ?

Limiter måste jag nämlgen ha!

Postat
Då passar jag på att fråga om en limiter är det detsamma som en kompressor inställd med hög ratio och riktigt låg treshold...

Hmm... Var det inte du som skulle köpa en Amek? 😄

En kompressor med ratio oo:1 och snabb attack och release arbetar som en limiter. Men det betyder inte att varje kompressor utför jobbet lika väl.

Postat

Hej igen!

Tack för råd och tips... förstår jag rätt så anser ni inte man behöver en "outboard" kompressor vid själva inspelningen av sången? Det blir lika bra med kompressor på resultatet vid mix?

Jag har insett att min "set-up" kanske ändå inte tillåter en outboard kompressor i nuvarande läge. Jag kör på en DI-Port för mick-förstärkning som också blir A/D omvandlare då jag tar ut signalen vid SPDIF till mitt Audiophile 2496 kort.

Mjukvaru kompressor då... vilken rekomenderar ni till sång?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.