Jump to content
Annons

Externa ljudkort fördelar/nackdelar


petestone

Recommended Posts

Goddag alla musikskapare!

Eftersom jag själv numera bara sitter med en laptop hemma (självvalt 🙂 ) så

var det senaste testet av ljudkort (studio nr 9 2005) väldigt intressant.

Men jag kan fortfarande inte avgöra vad jag bör välja för ljudkort, det finns ju fler aspekter än bara brusnivåer och in & utgångar att tänka på.

De flesta korten uppfyller de krav jag har på in & utgångar, 2 mic, 2 line in, 2 line out, SP/DIF Koax, samt hörlur.

Men jag är ju lite fundersam kring om jag bör satsa på Firewire istället för usb, eftersom jag har pc kan jag inte ta ut någon ström till ett firewire-kort - så mer sladdar..

USB har jag ju hört kan vara problematiskt med vissa datorer och jag vill inte gärna lägga flera tusen på ett kort som inte fungerar något vidare, samtidigt vill jag att det skall vara smidigt..

Sen är det ju frågan om Bundlad mjukvara, väljer jag t.ex Terratec Phase X24FW, presonus firebox eller Focusrite saffire så får jag ju Cubase LE bundlat.

Väljer jag Steinberg system 4 får jag Cubase SL3..

Är detta något att fundera över, eller skall jag välja det bästa ljudkortet för mig och strunta i vad jag får med ? steinberg system 4 var ju inget klockrent ljudkort enligt testet.

Jag vill ju gärna göra rätt för mig med mjukvaran och köper man en bundle får man ju denna väldigt billigt..

Har annars spanat in Edirol UA-25, ingen bundlad mjukvara men kortet verkar bra och priset är rätt.. någon som har detta ?

/p

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

System 4 är ett helt okej ljudkort, men det lever inte upp till konkurrenterna i testet. Sjävla ljudkortet kostar egentligen runt tusenlappen om man bortser från Cubase SL. T Så tittar man enbart på ljudkortet och inte på mjukvaran bör man därför främst jämföra det med billigare ljudkort som Audiophile USB.

Mitt tips skulle vara att köra på FireWire eftersom det ger en lägre processorbelastning. Men visst kan det känns tråkigt att måsta ha ett nätuttag nära till hands. Men å andra sidan, hur ofta använder du datorn till inspelningar utan nätuttag i närheten?

En alternativ lösning kan ju vara E-MU 1616 som går att köra med enbart Cardbus-kortet för att lyssna i hörlurar och mixa låtar. Sedan när du skall spela in något så kopplar du in AudioDock-burken och ansluter nätsladden.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

E-mu 1616 ser ju ut att vara ett väldigt bra kort, men det har egentligen fler funktioner än jag behöver till min laptop. Jag skall mest spela in lite grunder och pålägg - resten gör jag i studion.

Så det lutar mer åt Terratec X24FW.

Men cubase LE som medföljer verkar inte gå att köpa separat, är det så ?

Kan jag uppgradera denna till Cubase SE ?

I så fall kan jag ju köpa Cubase SE till studion också - vill gärna fasa ut logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase LE följer endast med produkter och går inte att köpa separat. Det är en ännu mer nedbantad version av SE. Och om jag inte minns fel så går LE att uppdatera till SE där du sparar in några slantar jämfört med att köpa SE.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Man KAN uppdatera Cubase LE till Cubase SE, men inte till Cubase Fullödig version direkt! Man får gå omvägen via Cubase SE i så fall. Så har musikhandlare och E-mu-forumet sagt mig iaf. Jag tror också att det var en tråd här på forumet nånstans där någon la ut en käck länk som exakt visade skillnaderna mellan alla Cubase-varianter. Det är några grejer som skiljer LE från SE, men inte mycket. Kolla upp det!!

Glana gärna på officiella www.e-mu.com

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mig nog rätt bra med de enklare versionerna tills vidare, men jag har upptäckt ett potentiellt problem med min laptop.

Det har visat sig att min firewire-controller delar interrupt med 5! andra enheter, inklusive grafikkort, min PC-card controller delar däremot bara interrupt med en sub-controller så det lutar åt E-MU 1616 trots allt..

Finns det någon återförsäljare i stockholm ?

Tragiskt att man måste köpa sig ur andras designmissar..

någon som vill köpa en compaq billigt.. 😆

Redigerat av petestone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...