Jump to content
Annons

Funderar på att köpa laptop


Giannis

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att köpa den här laptopen: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC3003LMI och kan eventuellt tänka mig att köpa till en extern 250gb Lacie hårdisk samt ytterligare 512mb minne. De program jag tänker köra är Logic Audio 5.5 samt Wavelab. Det kan också tänkas att jag kommer att använda den till Microsofts Office svit samt till att surfa då och då.

Tror ni att den datorn räcker? Eller behöver jag en bättre processor?

För tillfället använder jag min stationära Athlon 2ghz med 512mb ram vilket fungerar tillfredställande för det mesta (det kan gå lite trögt när jag kör många samplade instrument samtidigt tex många orkester ljud)..

Tacksam för svar,

Giannis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nu tänkt över detta ytterligare. Jag kan nöja mig helt och hållet med datorn, det är bara en detalj som bekymrar mig - processorn. Efter lite undersökningar har jag funnit att många rekommenderar en Pentium M processor vilken gör laptopen betydligt dyrare än med en Sempron processor. Jag har också hört det sägas att Sempron processoren är mindre bra då den är AMDs budget variant.

Är det någon som har erfarenhet med Sempronprocessorer och musikproduktion?

Tacksam för svar.

Johan (Giannis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köp inte Frost! På inga sätt bättre än vanlig laptop, enbart dyrare! Jo förresten, på ett sätt bättre då den har sex-pinnars

firewire med möjlighet att strömförsörja! (Detta förutsatt att inte hela föregående modell-serien var olycksfall i arbetet!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köp inte Frost! På inga sätt bättre än vanlig laptop, enbart dyrare! Jo förresten, på ett sätt bättre då den har sex-pinnars

firewire med möjlighet att strömförsörja! (Detta förutsatt att inte hela föregående modell-serien var olycksfall i arbetet!)

😉

Utveckla gärna resonemanget, och vad du har för erfarenheter av frost, och vilka modeller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köp inte Frost! På inga sätt bättre än vanlig laptop, enbart dyrare! Jo förresten, på ett sätt bättre då den har sex-pinnars

firewire med möjlighet att strömförsörja! (Detta förutsatt att inte hela föregående modell-serien var olycksfall i arbetet!)

😠

Utveckla gärna resonemanget, och vad du har för erfarenheter av frost, och vilka modeller?

Ja, precis. Frost är ju optimerade för musik. 🙁😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag gick en 2-dagars kurs där alla datorerna var Frost laptops och min kompis gick sedan en 3 månaders kurs på samma ställe!

Dessa laptops krashade konstant, var både varma och högljudda jämfört med den laptop jag har och som idag kostar 9 tusen nånting!

Kursen var dock både rolig och bra, ORCA - rekommenderas!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag gick en 2-dagars kurs där alla datorerna var Frost laptops och min kompis gick sedan en 3 månaders kurs på samma ställe!

Dessa laptops krashade konstant, var både varma och högljudda jämfört med den laptop jag har och som idag kostar 9 tusen nånting!

Kursen var dock både rolig och bra, ORCA - rekommenderas!

I serien särskrivningar har vi idag kommit fram till avsnitt 3. 😆

Du tror inte att det var kursledarna som klåpat för mycket med datorerna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

I serien särskrivningar har vi idag kommit fram till avsnitt 3.

Du tror inte att det var kursledarna som klåpat för mycket med datorerna då?

Jo säkert! Frost är ju bäst så någon illvillig måste nog varit framme och pillat i samtliga laptop så att dom skulle krasha hela tiden...

... och bli för varma och slutligen öppnat upp datorn och lödit bort motståndet på fläkten så att laptopsen även blev för högljudda 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

I serien särskrivningar har vi idag kommit fram till avsnitt 3.

Du tror inte att det var kursledarna som klåpat för mycket med datorerna då?

Jo säkert! Frost är ju bäst så någon illvillig måste nog varit framme och pillat i samtliga laptop så att dom skulle krasha hela tiden 😆!

De kanske har klåpat med installationer på dem. Alltså krachar det. Är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Giannis funderar på att köpa en dator för ung. 7.200kr.

Att föreslå Frosts bärbara känns lite knasigt, då den billigaste Frosten

(som jag kunde hitta på deras hemsa) är 14000kr dyrare.

Vad jag kan se så säger han inget maxpris. Alltså utgår jag från att han vill ha bästa möjliga. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I serien särskrivningar har vi idag kommit fram till avsnitt 3.

Du tror inte att det var kursledarna som klåpat för mycket med datorerna då?

Jo säkert! Frost är ju bäst så någon illvillig måste nog varit framme och pillat i samtliga laptop så att dom skulle krasha hela tiden...

... och bli för varma och slutligen öppnat upp datorn och lödit bort motståndet på fläkten så att laptopsen även blev för högljudda 😆!

De kanske har klåpat med installationer på dem. Alltså krachar det. Är du med?

Nja, hur pass mycket expert måste man då vara för att Frost laptops inte ska krasha?

Om inte ens kursledare klarar detta kanske det blir väl svårt för en helt vanlig musikskapare?

Varför utgår du förresten ifrån att Frost är bäst? Äger du själv en Frost laptop? Om, har du jämfört den med några andra laptops?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

I serien särskrivningar har vi idag kommit fram till avsnitt 3.

Du tror inte att det var kursledarna som klåpat för mycket med datorerna då?

Jo säkert! Frost är ju bäst så någon illvillig måste nog varit framme och pillat i samtliga laptop så att dom skulle krasha hela tiden 😆!

De kanske har klåpat med installationer på dem. Alltså krachar det. Är du med?

Nja, hur pass mycket expert måste man då vara för att Frost laptops inte ska krasha 😄?

Om inte ens kursledare klarar detta kanske det blir väl svårt för en helt vanlig musikskapare!

Varför utgår du förresten ifrån att Frost är bäst? Äger du själv en Frost laptop? Om, har du jämfört den med några andra laptops?

För att de är optimerade för musik. Det är inte en vanlig hem-PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, Frosts burkar är ju sveindyra... och att köpa en laptop för 21.000 när man siktat på någon för 7.000 är väl inte intressant.

Om de är bra eller ej lär jag väl märka ganska snart eftersom jag får min levererad i morgon. 😆

Fortsättning följer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Giannis funderar på att köpa en dator för ung. 7.200kr.

Att föreslå Frosts bärbara känns lite knasigt, då den billigaste Frosten

(som jag kunde hitta på deras hemsa) är 14000kr dyrare.

Vad jag kan se så säger han inget maxpris. Alltså utgår jag från att han vill ha bästa möjliga. 😆

Förvisso. 😄

Men priset på den av Giannis föreslagna skulle kunna hinta att det inte finns obegränsat med pengar.

Fast som sagt, det står inget maxpris, och jag har ingen aning om Giannis

har 2 spänn eller 200 mille på kontot.

Hoppas Giannis hittar något han blir nöjd med!

Giannis: Önskar jag kunde hjälpa dig reda ut skillnaden mellan Sempron/Pentium.

Men jag är inte tillräckligt insatt.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Varför utgår du förresten ifrån att Frost är bäst? Äger du själv en Frost laptop? Om, har du jämfört den med några andra laptops?"

För att de är optimerade för musik. Det är inte en vanlig hem-PC.

Ja, ja men det kan ju vemsomhelst säga! Okej har jag uppfattat dig korrekt? Du har inte själv ägt en Frost eller jämfört den med

någon annan laptop? Utan p.g.a. Frost påstår att den är ompitmerad för musik måste den vara bäst... trots att den krashar hela

tiden för då är det användarens fel som har klåpat med installationer på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Varför utgår du förresten ifrån att Frost är bäst? Äger du själv en Frost laptop? Om, har du jämfört den med några andra laptops?"

För att de är optimerade för musik. Det är inte en vanlig hem-PC.

Ja, ja men det kan ju vemsomhelst säga! Okej har jag uppfattat dig korrekt? Du har inte själv ägt en Frost eller jämfört den med

någon annan laptop? Utan p.g.a. Frost påstår att den är ompitmerad för musik måste den vara bäst... trots att den krashar hela

tiden för då är det användarens fel som har klåpat med installationer på dem?

Ok, kolla här: Frost har en affärsidé - musikdatorer! Du har gått någon obskyr kurs och utgår från att det var den ultimata Frost-kursen. Jag ska dra en parallen, en sådan bra som du brukar dra. Jag är utbildningsledare för en mediautbildning (Digital mediadistribution) om jag lyckas "fucka" ur en Dell-dator när jag undervisar. Är det då Dell's fel? Det är till 99,9% mitt fel. Eller hur?

Här kan du se liiiiite mer vad jag menar: Frost-test

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kolla här: Frost har en affärsidé - musikdatorer! Du har gått någon obskyr kurs och utgår från att det var den ultimata Frost-kursen.

"Obskyra .. Frost-kursen (serien särskrivningar avsnitt"... 4 😉!) - en kurs för att lära sig om Frost vet jag inte riktigt om det var?

Det var en cubase-kurs där samtliga datorer var Frost laptops! Dessa krashade konstant, var högljudda och blev för varma

och ibland när dom blev för varma... krashade dom av det! Det är den (i stort sätt) enda konkreta erfarenheten jag haft av Frost!

Den teoretiska erfarenheten jag haft av Frost är att sådana som du (som ej ens testat en Frostdator?) hyllar den här på studioforum!

Du som är bra på att förklara kanske då kan förklara hur att "klåpat med installationer Alltså krachar det. Är du med?"

kan göra laptops högljudda och så varma att det krashar? Har nämligen aldrig ens hört talas om något sådant!

Har dock hört talas om att ifall man bara sätter in 7,200 rpm hårdisk i en standard laptop utan att veta vad man gör

så kan man få problem! Frost är ibland de få som har just 7,200 rpm hårddiskar! Kanske finns ett sammanband där?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Obskyra .. Frost-kursen (serien särskrivningar avsnitt 4!  😉)

Det där är ingen särskrivning..?

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kolla här: Frost har en affärsidé - musikdatorer! Du har gått någon obskyr kurs och utgår från att det var den ultimata Frost-kursen.

Obskyra .. Frost-kursen (serien särskrivningar avsnitt 4 😉!) - en kurs för att lära sig om Frost vet jag inte riktigt om det var?

Det var en cubase-kurs där samtliga datorer var Frost laptops! Dessa krashade konstant, var högljudda och blev för varma

och ibland när dom blev för varma... krashade dom av det! Det är den (i stort sätt) enda konkreta erfarenheten jag haft av Frost!

Den teoretiska erfarenheten jag haft av Frost är att sådana som du (som ej ens testat en Frostdator?) hyllar den här på studioforum!

"Frost-kurs" är ingen särskrivning. Eftersom att "Frost" är ett namn så har man bindestreck mellan orden. 🙂

Jag har ingen erfarenhet av Frost. Men jag har enda tills idag bara hört bra saker om dem.

Sammanfattningsvis: Thimmie gillar Frost, Hans gör det ej.

Ska vi säga så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kolla här: Frost har en affärsidé - musikdatorer! Du har gått någon obskyr kurs och utgår från att det var den ultimata Frost-kursen.

Obskyra .. Frost-kursen (serien särskrivningar avsnitt 4 😉!) - en kurs för att lära sig om Frost vet jag inte riktigt om det var?

Det var en cubase-kurs där samtliga datorer var Frost laptops! Dessa krashade konstant, var högljudda och blev för varma

och ibland när dom blev för varma... krashade dom av det! Det är den (i stort sätt) enda konkreta erfarenheten jag haft av Frost!

Den teoretiska erfarenheten jag haft av Frost är att sådana som du (som ej ens testat en Frostdator?) hyllar den här på studioforum!

Har köpt en, och den kommer i morgon som sagt, återkommer med info när jag testkört den.

Men det är den nya modellen, så om du inte gick kursen nu i höst så är det en helt ny modell som jag kommer testa och jag hoppas verkligen att de åtgärdat problemen med den nya modellen (om det nu var datorn det var fel på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att ni drarin sär skrivningar i en diskussion om laptops tolkar Hans som att ni inte hade något annat att komma-med!

Hade du ens testat en Frost-laptop eller var du bara ett självtalande reklamblad ifrån... Frost 🙂?

PS Jag må vara värdelös på att stavva men jag vet vad en sär skrivning är!

PS Om folk borde lägga av med sina liknelser för att de tar en ingen vart utan de förvirrar bara och för oss från ämnet.

så... kan jag bara gratulera att samma person som skrev detta nu är inne i en tråd och bubblar om sär skrivingar!

Ty självinsikt är en mycket beundransvärd egenskap 😉 !

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att ni drarin sär skrivningar i en diskussion om laptops tolkar Hans som att ni inte hade något annat att komma-med 😉?

Hade du ens testat en Frost-laptop eller var du bara ett självtalande reklamblad ifrån... Frost 🙂?

Nej, jag har massor att komma med. Men jag hatar särskrivningar.

Jag har som sagt inte provat en Frost-dator, MEN allt jag läst om den är positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att ni drarin sär skrivningar i en diskussion om laptops tolkar Hans som att ni inte hade något annat att komma-med 🙂?

Hade du ens testat en Frost-laptop eller var du bara ett självtalande reklamblad ifrån... Frost 🙂?

Håll i hanen nu Hans.

Syftar du på mig när du skriver "ni" så läs igenom tråden igen eftersom jag aldrig ens diskuterat särskrivning eller ifrågasatt problemen med frostburkarna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Las i denna tråd... tänk efter lite och begrunda slutligen om MEN allt jag läst om den är positivt. verkligen stämmer 😉!

( Håll i hanen nu Hans. Syftar du på mig när du skriver "ni"

Klart jag inte syftar på dig, brojd vara schysst, ditt inlägg hann i-mellan bara!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Datorerna som används på Orcas mobila utbildning är installerade av tredjepart.

Vi har varit i kontakt med Orca angående detta och största problemet var att de använder ganska ramkrävande plugins i utbildningen! Modellerna som används är ACM Mobile med 512 MB ram. Detta gör att de kan rasa ibland tyvärr!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...