Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Alltså jag vet inte om jag har rätt så jag tar ett citat ur

Russ Haines bok Digitalt ljud... det står så här!

"Fantomkraft innebär en kraftkälla på 12-48 volt som ger kondensatormikrofonen vad den behöver för att fungera. Strömmen kommer inte att skada membran och spole á lá dynamisk mikrofon, men det bör du noga kolla upp med specifikationerna för din mikrofon om du skulle råka koppla fel".

Den har nog klarat sig...däremot bör man nog vara extra noga med att kolla vilken typa av kondensatormikrofon man har, för är det ingen fantommatning på den så pajar den antagligen...

Obs jag kan ha fel... 😆

Postat

i min församling där jag är ljudtekniker så är 48v-knappen intryckt för det mesta oberonde mick. ingen mick som har tagit skada av vad jag har sett. vi har både sm58or, sm57or och lite andra dynamiska mickar.

dessutom om man kollar på tex de mindre yamaha mixerborden så finns det bara en 48v knapp som gör att alla kanaler fantommatas...

Postat

Precis, dynamisk mikrofon och phantommatning brukar inte vara något problem.

Däremot skall varningslampan börja lysa om man håller på med bandmikrofoner.

/H.

Postat
Som t.ex lagom dyra Royer 121 bandmickar. :/

Aaaaj. Det där lät som du hade dyra erfarenheter...

Det är bara att beklaga.

😏

/H.

Postat

Är mickabeln korrekt gjord ska inget hända.. Men bättre är att slå av fantommatning då du inte behöver den.

Postat (redigerat)

Mudpie,

Om den dynamiska mikrofonen är balanserad, hel och felfri så är det ok, eftersom phantom-spänningen "hänger i luften" (i förhållande till jord) sett i från mikrofonens transformator eller membranets spole, så det kan inte gå någon ström genom ömtåliga komponenter inuti mikrofonen.

Men det finns en del avarter på balanserade dynamiska mikrofoner (oftast billiga ej märkesmikrofoner) med "spar-kopplade" tranformatorer eller konstiga bas-avskärnings switchar där stift 1 (jord) kan vara inblandad med stift 2 och 3 i kopplingen, och då kan det gå ström genom ömtåliga komponenter, och detta är inte bra för mikrofonens hälsa.

Billiga "leksaks" mikrofoner med mono-teleplugg är normalt obalanserade, och där kommer det att gå 48v (ström) genom mikrofonens membranspole och detta är definitivt skadligt.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.