skywalker Postat 24 april 2004 Postat 24 april 2004 Såg att Studio hade ett erbjudande till nya & befintliga prenumeranter där ett av valen var en hålårsprenumeration & en Mikrofon, Beyerdynamic Opus 39 för 799:- (se här http://prenumeration.idg.se/Kampanjer/prylar/ ) Är det någon som vet om detta är en OK mic till sång i 'studio'? Detta är en dynamisk mic, men vad jag hört så är kondensator micar bättre till sång, musikbörsen GBG tipsade om ADK A51e för 999:-. Har inga jättekrav direkt, fast vill inte heller ha något som är dåligt. Hade tänkt att använda den ihop med EMUs ljudkort 1820. //Skywalker - may the force be with you
Majken Postat 24 april 2004 Postat 24 april 2004 Såg att Studio hade ett erbjudande till nya & befintliga prenumeranter där ett av valen var en hålårsprenumeration & en Mikrofon, Beyerdynamic Opus 39 för 799:-(se här http://prenumeration.idg.se/Kampanjer/prylar/ ) Är det någon som vet om detta är en OK mic till sång i 'studio'? Detta är en dynamisk mic, men vad jag hört så är kondensator micar bättre till sång, musikbörsen GBG tipsade om ADK A51e för 999:-. Har inga jättekrav direkt, fast vill inte heller ha något som är dåligt. Hade tänkt att använda den ihop med EMUs ljudkort 1820. //Skywalker - may the force be with you En kondensator mikrofon är i regel känsligare än en dynamisk mikrofon och har en bredare frekvensupptagningsförmåga. Opus 39 mikrofonen funkar dock säkert bra vid livespelningar och kan troligtvis ge ett OK sångljud på enkla heminspelningar. Ska du ändå prenumerera på tidningen så kan du ju ta miken då den blir ganska billig genom prenumerationen. Jag tänkte iaf ta mikrofonen på min prenumeration. Mikrofoner kan man ju aldrig ha för många av 🙂 Det finns semi-proffisionella studios som enbart kör dynamiska mikrofoner på sång då de har vissa fördelar. Bland annat att de inte är lika känsliga för puffljud och vassa S-ljud. /Majken
skywalker Postat 26 april 2004 Trådstartare Postat 26 april 2004 Tackar för svaret Majken ! Tror nog det får bli en förlägning på prenumerationen + en mic faktiskt 🙂
Maccer (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Jag försöker också bestämma mig för om jag ska nappa på erbjudandet eller ej. Går det att köpa en XLR->6,3mm tele-adapter och koppla mikrofonen till en vanlig linje/mic-ingång på en keyboard? Eller går den att koppla direkt till mitt Emagic emi 6|2 m (USB-ljudkort), som ju bara har RCA-ingångar? Jag har även funderat på att skaffa en Studio Projects B1, men den kräver tydligen 48V fantommatning, något som jag inte har för tillfället och inte vill skaffa om det går att undvika. På beyerdynamic.com hittar jag följande information om mikrofonen. Säger inte mig så mycket, men kan kanske hjälpa den som svarar på inlägget :-) Transducer type: Dynamic Operating principle: Pressure gradient Frequency response (close miking): 50 - 16,000 Hz Frequency response (distant miking): 100 - 14,000 Hz (measured at 1metre) Polar pattern: Supercardioid Side attenuation:> 20 dB at 135° Open circuit voltage at 1 kHz (0dB = 1V/Pa): 2.4 mV/Pa Nominal impedance: 600 ? Load impedance: 1 k ? Connector: 3-pin XLR Length: 179 mm Shaft diameter: 25/33 mm Head diameter: 45 mm Weight without cable: 310 g
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.